Vävribb-tyglar

Sv: Vävribb-tyglar

Men från Globus har de ett par bra som jag sa tidigare, de heter tydligen Super Grip, och de finns i beigt också...

Det kanske är billigare att tillverka?
Näe jag vet inte.

Men håller med!
Det är jätteobekvämt att rida med vävribbtyglar :crazy:

De är sköna när de blivit gamla och välanvända men hemska nya. Föredrar tunna helflätade

Chima skrev:
Säg några tyglar som är behagliga att rida med :smirk:

Gummitygar blir äckliga vid regn (hala och "kletiga") :crazy:
Lädertyglar blir hala vid regn :smirk:
Vävriddtyglar är någorlunda i alla fall :p

Det du behöver är ett par bra handskar. Med mina Equipage syntethandskar får jag bra grepp om mina älskade lädertyglar även i ösregn.

Håller med fullt!!! Hatar dessa hårda, stela hemskheter! Fult och obekvämt oxå!

Gillar inte heller vävribbs.. man kan lika gärna rida med två grimskaft isf.. :crazy:

fjordinghanna skrev:
de bästa tyglarna tycker jag är de som är välanvända! vävribb eller ej lkvittar nog, det handlar nog bara vad man är van vid. Jag har ett par vävribb tyglar som är 5 år nu o de är jätte mjuka o smidiga nu, o när jag rider andras hästar (som kansk också har vävribb tyglar) så tar jag med mig mina egna vävribb. Nya vävribb tyglar är ju stela o äckliga..Men mina tyglar är det nog ingen som skulle kunna säga att de är obehagliga på något vis..Nöt på tyglarna så blir de härliga!
Håller med......och när man använt dom ett tag så mjuknar dom.Bäst är tyglar som har några år på nacken ...Då spelar det ingen roll vad för tyglar det är...har alla möjliga varianter av tyglar...nägra som jag gillar skarpt är lädertyglar som är flätade och extra smala som var stela och hemsk i början men nu...det bästa som finns...

precis.. funderar på o köpa ett bar delade bomullstyglar från hööks nästa gång jag köper tyglar så jag slipper nöta in dem.. Annars får jag väl köpa begagnat

För tillfället har jag alldeles släta vävribbtyglar (eftersom de, ja, följde med tränset) och de är rätt okej, lite stela och rätt breda dock, men helt klart bättre än flätade lädertyglar :eek: jag förstår verkligen inte hur folk kan rida med sådana, de är ju så grymt obekväma :crazy: Nej, släta, smala lädertyglar är hlet klart att föredra :)

Det är billigaste tyglarn att skicka med så det är klart att det gör det.

Själv petar jag bort läderstoppen och har dem som kapsontyglar. En klar fördel att ha läder till stången och tyg till kapsonen så slipper man fippla med vad som är vad.

Då kan du nog tyvärr aldrig mer rida mitt djur;) för sånna tyglar har jag...o dom e helt OK...dock rätt fula..men fyller sin funktion för mej som bara glider när jag håller i lädertyglar:crazy:

susanne skrev:
Det du behöver är ett par bra handskar. Med mina Equipage syntethandskar får jag bra grepp om mina älskade lädertyglar även i ösregn.

Visst hade jag kunna rida med ridhanskar, men jag tycker det blir obehagligt!:smirk:

Äckliga??
Jag gillar dem faktiskt! :) Jag använder både väv och lädertyglar, men vad jag gillar med vävribbtyglarna är just dom där märkena som sitter på. Då får man ett annat grepp och så vet man direkt när man har lika långa tyglar.

kolla tyglarna med jämna mellanrum. billiga vävribb töjer sig och har SÄLLAN jämnt påsydda "ribbor".. man kan lura sig själv rätt rejält...

FeatherCloud skrev:
kolla tyglarna med jämna mellanrum. billiga vävribb töjer sig och har SÄLLAN jämnt påsydda "ribbor".. man kan lura sig själv rätt rejält...
Tack för det! Har iof så många träns med olika tyglar, så de har inte hunnit ändra sig än. Men nu lär jag vara uppmärksam på det!

bra :)
det är ett av skälen till att jag inte använder vävribb, för de man får med tränsen är ju oftast inte så superkvalitet på.. (jag köper inga svindyra träns liksom.. :crazy: ;)) och mina händer har en tendens att alltid hamna vid ribborna.. så man får vara lite uppmärksam!

gäller för övrigt "hela" lädertyglar med ribbor på, kolla medj ämna mellanrum!

De senaste tränsen jag köpt har det faktiskt ingått Lädertyglar till! Helt underbart.. men nu har jag slutat handla från Hööks och Börjes.. där fick man ALLLTID sådana tyglar med.. jag gillar bäst Lädertyglar eller såna i tyg med invävt gummi..

-knapplån-

jag gillar faktiskt dom tyglarna :p har ett par läder och ett par gummi också med har alltid kommit tillbaka till dom gamla vävribb! dom är absolut inte snyggast med dom känns bara bäst o rida med:D dom kom med det förra tränset har nu ett lite finare men då fick man inga tyglar med :p ett M&N

FeatherCloud skrev:
bra :)
det är ett av skälen till att jag inte använder vävribb, för de man får med tränsen är ju oftast inte så superkvalitet på.. (jag köper inga svindyra träns liksom.. :crazy: ;)) och mina händer har en tendens att alltid hamna vid ribborna.. så man får vara lite uppmärksam!

gäller för övrigt "hela" lädertyglar med ribbor på, kolla medj ämna mellanrum!
DET håller jag med om, men att dom skulle vara äckliga som trådskaparen skrev?

jag tycker iofs också att dom är äckliga :D
MEST pga att stropparna är i vägen, men dom ärju hårda ocskå. speciellt dom billiga varianterna man får med när man köper tränsen.

köper man ett par dyrare fristående tyglar kan domo ju vara mjukare från början om man har tur...

sen kommer ja galltid vara såld på släta eller flätade lädertyglar eller lädertyglar med gummi på insidan, jag kan inte hjälpa det! :D :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 650
Senast: Ceta
·
Dressyr Ja, nu när tävlingssäsongen börjat komma igång på allvar kände jag att en sån här tråd var rätt passande! :) Så, vad har ni...
Svar
12
· Visningar
2 524
Senast: Luzzan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
720
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner