växla bett då och då?

Sv: växla bett då och då?

Jag använder ett tredelat ibland, rakt ibland (Inget pelham eller nått sånt som många tror när man säger stång), jag har bettlöst ibland, då har jag hack, och så tränar jag på tvådelat, han trivs bäst på det. Har alltid fasta ringar.

Jag byter efter nåra dagar, kanske två -tre dagar är vad tandläkaren sa till mig.

Lord Owen skrev:
*lån*

Just nu inget bett alls. Markarbetar med sidepull och det lilla jag rider (har ingen sadel och hästen måste börja om och inse att ridning och jobb inte är synonymt med spänningar, hårda händer och smärta) QUOTE]

vad har hänt med din bomlösa ???????? :confused:

Jag var hos tandis för någon månad sen och fick råden:
Inte rida med samma bett mer än 2-3 dagar i rad
Växla mellan rakt, delat och bettlöst
Växla mella olika nosgrimmor

Jag använder nu
Rakt tränsbett
Rakt gummibett
tredelat bridongbett
Har inte köpt något bettlöst än, men det är tanken.
Varierar mellan pullarnosgrimma, achen och ingen alls.

Jag använder inte skarpare bett vid hopp/uteridning utan varierar som sagt pga trycket och slitaget.

/emma

Jag har fyra olika betslingar till min häst och det är självklart att han trivs med alla fyra, annars skulle de inte användas alls. De olika betslingarna beror kanske mest på vad jag gör (tävlar i tre olika grenar) och också på vad jag vill ha för resultat för dagen.

De jag växlar mellan är:

* Sidepull - för distansträning och utreritter utan krav på precision, men även för dressyrarbete då jag vill jobba på lydnad utan att kunna fuska med trixande bett. Bra också för att kolla om eventuella reaktioner beror på munproblem eller ej.
* Rakt tränsbett - används för allt skolningsarbete både i dressyr och western och även på uteritter och det bett som min medryttare rider på. Bättre precision i kommunikationen än sp:en men ändå milt.
* Tredelat tränsbett - för att man inte får tävla vare sig dressyr eller western på rakt tränsbett. Används nästan aldrig vid träning förutom några gånger innan tävlingsdax. Red mycket på detta förut men min häst får ärligare bjudning på det raka.
* Westernstång, helt rak, odelad mundel - används vid westernridning och då både skolning på två händer och enhandsridning. Stången hade s.k. tungfrihet när jag köpte den men det gillade inte min häst så jag ersatte mundelen med en rak del i vanligt järn, vilket gav en mild stång. Skulle kunna använda enbart denna vid westernträning men det finns en viss risk att hästen blir stelare i sidorna då så därför växlar jag.

Som ni ser så betslar jag NER för uteritter och distanstävlingar så byte av betta handlar verkligen inte om att min häst är stark/olydig, jag har snarare motsatt problem - att han är för känslig och drar sig undan bettet om ryttaren är för stark i handen.

Har testat tvådelat några gånger men det går INTE, min häst stänger inte munnen alls då...

Sen händer det ju att jag rider helt utan huvudlag men då med rep runt halsen....

Dessutom rider jag aldrig med nosgrimma om det inte är dressyrtävling, då jag måste. Och min häst går LA...

/Camilla

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
770
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 341
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 205
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 917
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka