Växtvärk

• Gravid - 1år
  • Trådstartare Trådstartare voltigehoppare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 8 132
V

voltigehoppare

Ny på förälder :D

Jag verkar vara i vecka 5 cirka, har gjort test med veckoindikator. Trodde inte att systemet kommit igån eftersom jag inte fått någon mens sen mensen i början av november när jag slutade med cerazette. Men då tog det sig på första då när det kom igång :o

Till min fråga...
Hur kraftig växtvärk har ni haft? Jag har haft en molande "mensvärk" länge nu men i förrgår fick jag väldigt ont och inatt vaknade jag av att det gjorde svinont! Har ju för några år sedan, innan jag började med piller, haft väldiga smärtor i samband med mens. Kan detta ge "anlag" för kraftiga växtvärk också?

Lite orolig att det skulle vara ett missfall men det kommer ju iaf inget blod :crazy: Det är ju så pass tidigt så det är väl ganska stor chans :(

Så hur kraftig mensvärk kan räknas som normalt? :confused:

Sv: Växtvärk

Grattis! :D

Jag har haft två missfall innan den här, än så länge lyckade graviditeten (vecka 32 nu). Jag har alla gångerna fått hjälp via kvinnokliniken på lasarettet.

Är du orolig så ta kontakt med dem. De är supertrevliga och har aldrig avvisat mig. Kommer det blod så ring dem på en gång, du får akuttid samma dag då. Jag var upp för att jag "bara" hade ont den här graviditeten, men då fick jag vänta någon dag på tid.

Jag hade sjukt ont, kunde inte stå raklång någon av graviditeterna periodvis mellan v. 5-12 ungefär. Men den här gången har det gått bra, så måla inte f*n på väggen än! :)

Lycka till! :D

Börjar med att gratulera jag också :)

...men gör det svinont och ont hela tiden så tycker jag ändå att ma bör kontakta kvinnokliniken bara för att kolla så att ägget har fäst i livmodern och inte i äggledaren. Risken är säkert jätte liten och jag vill inte skrämmas eller göra dig orolig men det kan ju vara bra att veta.
Jag vet inte om det är för tidigt att kolla sånt men hör med dem. Jag minns inte att jag hade någon växtvärk även om att jag har läst att det är vanligt.

Jag är i v. 16 och har också som mensvärk ibland, dock inte så mycket. Jag har hört att det är livmodern sätt att träna upp sig för förlossningen. :) Tror inte att du behöver vara orolig, om du är orolig och har svårt att komma i kontakt med din barnmorska så kan man alltid ringa till sjukvårdsupplysningen och fråga :)

Tack alla för svar! Och gratulationer :D

Det gör ju inte konstant svinont utan i mellanåt är det vanlig "mensvärk" som ibland tom. går ner så det knappt känns också.. Magontet tycks ju också bli värre om jag har varit väldigt aktiv under dagen så jag får nog ta och vila lite, kanske inte var det bästa att mocka ut hela bädden igår ;) och sen lyfta tunga grejer på jobbet... Chefen fick dock reda på mitt "tillstånd" i förrgår när jag fick så ont första gången så hon har lite diskret gett mig lite lättare arbetsuppgifter :)

Men jag får väl kontakta MVC och kolla så allt är som det ska, men det är ju skönt att ha buke också när man har massa frågor :)

Om det inte känns hela tiden så skulle jag inte tro på något utomkveds utan det låter ju ganska normalt som växtvärk :)
Ta det lugnt och lyssna på kroppen :)

Jag har alltid haft väldigt ont vid mensvärk, men glömde bort att fråga bm om det brukade ha samband. Som tur var har jag en kompis som redan var gravid så jag kunde fråga mycket :) Jag hade en hel del växtvärk under första månaderna, inte riktigt lika ont som mensvärk men det var åt det hållet. Jag tänkte att så länge det inte började blöda gjorde jag inget åt det, min kompis hade också haft rätt mycket ont i början och det gick över för mig också. Självklart ska man kolla upp det om man är orolig! Men i de allra flesta fall går det ju tack och lov bra. Och grattis! glömde jag skriva :)

Ny på förälder :D

Jag verkar vara i vecka 5 cirka, har gjort test med veckoindikator. Trodde inte att systemet kommit igån eftersom jag inte fått någon mens sen mensen i början av november när jag slutade med cerazette. Men då tog det sig på första då när det kom igång :o

Men du... nu har jag tänkt lite... Om du hade din senaste mens i början av november så är du ju betydligt längre gången än v. 5 ?

Nä det tog ett tag innan systemet kom igång efter att jag slutat med pillrena, trodde inte ens det kommit igång med ägglossning än när jag testade positivt :p

Så det tog alltså ett tag innan det kom igång men sen tog det sig tydligen på första så det kom ingen mens.

Gjorde ett grav-test i mellandagarna som var negativt.

Pratat med BM nu :) ska på inskrivning på torsdag.

Värken kunde tydligen vara ganska rejäl utan att det var något fel. Nämnde även att jag emellanåt bara har värk på vänstra sidan (lite orolig för utomkveds därav) men då det inte gjorde konstant väldigt ont på bara ena sidan (det varierar för mig mellan vänster och hela magen) så skulle inte det heller vara någon fara :)

Så nu är jag lugn, eller så lugn man kan bli tills man gått förbi den "osäkra perioden"... Fast sen kommer man väl oroa sig för andra saker så det är väl bara att vänja sig :D

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just... 2
Svar
29
· Visningar
1 408
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Är det någon här som har testat olika spiralvarianter och kan hjälpa till med ngn slags jämförelse? Gäller hormonspiral och då specifikt... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
26 357
Senast: Ponylove
·
Övr. Barn Jag är för tillfället väldigt uppgiven, så det kanske blir lite rörigt. Sedan graviditet nr 2 har mensen helt ballat ur. Alltså... 2
Svar
32
· Visningar
3 470
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har tagit p-piller i ungefär två månader och en gyn sa att jag bara behöver ha mens två ggr per år om jag vill, så jag har inte haft...
Svar
0
· Visningar
1 094
Senast: Azalea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka