veckovila på jobbet

ameo

Trådstartare
Moderator
Kort fråga - är det arbetsgivaren, arbetstagaren eller båda som straffas om veckovilan uteblir?
Och, finns det laglig möjlighet att, på något sätt, göra undantag från veckovilan vid enstaka tillfällen?

(bara en hypotetisk fundering, uppkommen ur en diskussion)
 
Kort fråga - är det arbetsgivaren, arbetstagaren eller båda som straffas om veckovilan uteblir?
Och, finns det laglig möjlighet att, på något sätt, göra undantag från veckovilan vid enstaka tillfällen?

(bara en hypotetisk fundering, uppkommen ur en diskussion)
Det beror ju på hur avtalet ser ut.
 
Kort fråga - är det arbetsgivaren, arbetstagaren eller båda som straffas om veckovilan uteblir?
Och, finns det laglig möjlighet att, på något sätt, göra undantag från veckovilan vid enstaka tillfällen?

(bara en hypotetisk fundering, uppkommen ur en diskussion)

Det beror på yrke. I de flesta fall blir det arbetsgivaren som bryter mot arbetstidslagen :

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...och-regler-om-arbetsmiljo/arbetstidslagen/#11

Det är rätt mycket avvikelser som får göras i veckovila etc.

Men sen har vi också de som kör. Där har båda ansvar:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Kor--och-vilotider/forarens-ansvar/

Du som förare är ansvarig för att följa reglerna om kör- och vilotider. Vid vägkontroll som utförs av Polisen i Sverige kan du personligen dömas till böter om du brutit mot gällande regler.

Hur veckovilan förläggs regleras också i kollektivavtal, där blir det arbetsgivaren som bryter mot avtalet om de förlägger arbetstiden fel. En icke fackligt ansluten har ingen som helst påföljd av att acceptera en arbetstid som bryter avtalet.
 
Det beror på yrke. I de flesta fall blir det arbetsgivaren som bryter mot arbetstidslagen :

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...och-regler-om-arbetsmiljo/arbetstidslagen/#11

Det är rätt mycket avvikelser som får göras i veckovila etc.

Men sen har vi också de som kör. Där har båda ansvar:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Kor--och-vilotider/forarens-ansvar/



Hur veckovilan förläggs regleras också i kollektivavtal, där blir det arbetsgivaren som bryter mot avtalet om de förlägger arbetstiden fel. En icke fackligt ansluten har ingen som helst påföljd av att acceptera en arbetstid som bryter avtalet.
Tack!
Jo som fd yrkeschaffis har jag koll på just den biten. Men jag har inte varit anställd "off road" på över 30 år, därav den uppkomna diskussionen...
 
I Tjänstmannaavtalet får man bryta mot veckovilan utan andra bekymmer än att (fritt ur minnet) "om veckovilan bryts över en rullande sjudagarsperiod, MÅSTE en längre veckovila utfalla under en rullande fjortondagarsperiod"

Edit: Ovanstående verkar vara daterade uppgifter, förmodligen beroende på åldern på skribenten.
Nedan är Arbetstidslagen §14:

Arbetstagarna ska ha minst trettiosex timmars sammanhängande ledighet under varje period om sju dagar (veckovila). Till veckovilan räknas inte beredskapstid då arbetstagaren får uppehålla sig utanför arbetsstället men ska stå till arbetsgivarens förfogande för att utföra arbete när behov uppkommer.

Veckovilan ska så långt möjligt förläggas till veckoslut.

Avvikelse från första stycket får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådan avvikelse får göras endast under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet. (Paragrafen ändrad genom 2005:165).


https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...-och-regler-om-arbetsmiljo/arbetstidslagen/#7
 
Senast ändrad:
Det beror på yrke. I de flesta fall blir det arbetsgivaren som bryter mot arbetstidslagen :

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...och-regler-om-arbetsmiljo/arbetstidslagen/#11

Det är rätt mycket avvikelser som får göras i veckovila etc.

Men sen har vi också de som kör. Där har båda ansvar:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Kor--och-vilotider/forarens-ansvar/



Hur veckovilan förläggs regleras också i kollektivavtal, där blir det arbetsgivaren som bryter mot avtalet om de förlägger arbetstiden fel. En icke fackligt ansluten har ingen som helst påföljd av att acceptera en arbetstid som bryter avtalet.
Se där!
Om jag lyckats läsa hela tråden innan jag svarat, hade jag aldrig behövt svara.
 
Tack!
Jo som fd yrkeschaffis har jag koll på just den biten. Men jag har inte varit anställd "off road" på över 30 år, därav den uppkomna diskussionen...

I med att arbetstidslagen låter väldigt stora delar vara förhandlingsbara, så ligger det till slut på, vem är ansvarig om man bryter mot kollektivavtalet.

Egentligen så kan ju inte en arbetare bryta mot arbetstidlagen utan att arbetsgivaren har tillåtit det. Såvitt jag vet så är det få som helt styr över sin normalarbetstid, och all övertid ska ju vara beviljad.

Oma man jobbar över/bryter mot arbetstidslagen på eget bevåg, borde man inte heller få lön för det och då har det inte varit arbetstid heller...

De flesta kollektivavtal har någon klausul för oväntade händelser, där avvikelser får göras.
 
I Tjänstmannaavtalet får man bryta mot veckovilan utan andra bekymmer än att (fritt ur minnet) "om veckovilan bryts över en rullande sjudagarsperiod, MÅSTE en längre veckovila utfalla under en rullande fjortondagarsperiod"

Edit: Ovanstående verkar vara daterade uppgifter, förmodligen beroende på åldern på skribenten.
Nedan är Arbetstidslagen §14:

Arbetstagarna ska ha minst trettiosex timmars sammanhängande ledighet under varje period om sju dagar (veckovila). Till veckovilan räknas inte beredskapstid då arbetstagaren får uppehålla sig utanför arbetsstället men ska stå till arbetsgivarens förfogande för att utföra arbete när behov uppkommer.

Veckovilan ska så långt möjligt förläggas till veckoslut.

Avvikelse från första stycket får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådan avvikelse får göras endast under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet. (Paragrafen ändrad genom 2005:165).


https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...-och-regler-om-arbetsmiljo/arbetstidslagen/#7


Tycker inte att de motsäger varann, eller?

Om jag förstår det rätt, så ska normalt enligt avtalet som du minns det, veckovilan infalla varje vecka, men, det KAN också infalla i början och slutet på två sjudagars perioder, vilket då blir väl 12 arbetsdagar i sträck.

Så man kan endera ha sin veckovila i början, eller i slutet av en sjudagars period.

För övrigt så är 36 timmar löjligt lite... det är bara en och en halv dag. Slutar man kl 18 på en fredag så kan man vara "färdigvilad" och på jobbet igen 6 på morgonen på söndag.
 
Tycker inte att de motsäger varann, eller?

Om jag förstår det rätt, så ska normalt enligt avtalet som du minns det, veckovilan infalla varje vecka, men, det KAN också infalla i början och slutet på två sjudagars perioder, vilket då blir väl 12 arbetsdagar i sträck.

Så man kan endera ha sin veckovila i början, eller i slutet av en sjudagars period.

För övrigt så är 36 timmar löjligt lite... det är bara en och en halv dag. Slutar man kl 18 på en fredag så kan man vara "färdigvilad" och på jobbet igen 6 på morgonen på söndag.
Så här var det då jag var arbetsledare i min efterpubertet på andra halvan på åttiotalet - märk att jag plockar detta direkt ur arbetsminnet;

Om veckovilan på 36h bryts över en rullande sjudagarsperiod, MÅSTE en veckovila på 72h utfalla under samma rullande fjortondagarsperiod.

Det här är genialt konstruerat, eftersom om man bryter en veckovila, MÅSTE man ha en veckovila på 72h helgen före eller helgen efter, dvs om man jobbar vanlig 40-arbetsvecka MÅSTE helgen innan vara ledig som lör-sön-mån ELLER helgen efter vara ledig fre-lör-sön. Det gick alltså att planera brott mot 36h-veckovilan, genom att lägga in en extra måndagsledighet helgen innan.

Det här var så genialt att jag inte i min vildaste fantasi kunnat tro att nån ville ha bort denna konstruktion.
Men idag hittar jag ingenstans på nätet som ens andas det här.
 
För övrigt så är 36 timmar löjligt lite... det är bara en och en halv dag. Slutar man kl 18 på en fredag så kan man vara "färdigvilad" och på jobbet igen 6 på morgonen på söndag.
Ja det här vet jag kommuner som konsekvent utnyttjar i sina scheman. Har en vän som går på sådant schema och jag blir utmattad bara av att höra hur h*n jobbar
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb En kort fråga fråga - Jag behöver läsa matte 3C på distans så snabbt som möjligt, men det måste väl gå att göra detta på annat sätt än...
Svar
4
· Visningar
795
Senast: LovingLife
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 889
Senast: Niyama
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 784
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp