Vedklyv - vilka är bra?

Skjøldur

Trådstartare
Jag har tänkt köpa mig en vedklyv, men vilken i all världen ska jag välja? Det finns ett svenskt märke som heter Faxe, men dom kostar ca 10 000 kr och det är för mycket för mig. Jag behöver bara klyva max tio m2 om året och kapen tar bara ca 20 cm grova stockar. Alltså behöver jag ingen mäktig grej men vill ju inte köpa något skräp... Det var någon som sa att nästan alla tillverkas i Kina, även kända märken. Går dom sönder finns det inga reservdelar att få tag i. Jag googlade och hittade ett ställe där man jämförde priser på vedklyvar och satte betyg. En av märket Park garden, 2100 w, 7 ton, pris 3863 kr. Den ser ut att uppfylla mina krav, men kvliteten? Någon som har erfarenhet?
 
Sv: Vedklyv - vilka är bra?

Vi har faktiskt en klyv från Claes Ohlsson, kostade ca 1500:- för kanske 5 år sen. Den har varit över förväntan. Den har tagit rätt tjocka vedträn.
Nu är våran ved för det mesta fjolårs ved men en del är färskt.
 
Sv: Vedklyv - vilka är bra?

Men jag känner till den där som du har och jag tycker den är för långsam. Jag har närmare tio kubik att klyva och då blir det för långtråkigt!
 
Sv: Vedklyv - vilka är bra?

Ett tips är att titta ut en av de dyrare och köpa en begagnad. Kinaskräp och Jula varianter håller inte länge.
 
Sv: Vedklyv - vilka är bra?

Det viktiga är att de klarar den längden du skall ha.
Halvmeterslängder, klarar inte de billiga klyvarna.
Annars är nog kvaliteten snarlik,det finns inte så många delar som krånglar,t.ex. elmotor och hydralpump,det är nog mest o-ringar i kolven som börjar läcka.
 
Sv: Vedklyv - vilka är bra?

Håller och håller...

Vår 1500 kronors klyv för 50 cm ved har hållit 9 år... I år brast en fjäder till ena manöverhandtaget, men det går att hjälpligt använda den ändå.

Fast "bättre klyvar" är ju framförallt snabbare än billighetsvarianterna.

Vi funderar nu på om vi ska köpa en enklare vedkombi (klippande eller sågande), sätta upp solfångare, eller komplettera med värmepump, för att ersätta vår billighetsklyv.

Till TS:

Har du funderat på att hyra eller låna någon form av "vedmaskin" en gång om året? Det finns en hel del möjligheter att hyra, ofta med transport inkluderat.

Vi har provat i år när klyven slutade fungera på avsett sätt, och på en dag så fixade vi hela resten timmerhögen. Vet inte riktigt hur många kubik det var, och det togs flera pauser, men någonstans kring 15 kubik var det.
 
Sv: Vedklyv - vilka är bra?

Håller och håller...

Vår 1500 kronors klyv för 50 cm ved har hållit 9 år... I år brast en fjäder till ena manöverhandtaget, men det går att hjälpligt använda den ändå.

Fast "bättre klyvar" är ju framförallt snabbare än billighetsvarianterna.

Vi funderar nu på om vi ska köpa en enklare vedkombi (klippande eller sågande), sätta upp solfångare, eller komplettera med värmepump, för att ersätta vår billighetsklyv.

Till TS:

Har du funderat på att hyra eller låna någon form av "vedmaskin" en gång om året? Det finns en hel del möjligheter att hyra, ofta med transport inkluderat.

Vi har provat i år när klyven slutade fungera på avsett sätt, och på en dag så fixade vi hela resten timmerhögen. Vet inte riktigt hur många kubik det var, och det togs flera pauser, men någonstans kring 15 kubik var det.

Titta runt och se om inte ngn i närheten har en vedprocessor. Hyr in dig på den. Då får du veden både kapad o kluven i ett moment och sparar ryggen och minskar risken för andra skador avsevärt.
kostar väl runt 300 till 500 per dag och du hinner dina 10 meter på den tiden.
 
Sv: Vedklyv - vilka är bra?

Det är ett rätt bra råd.

KL
Annars får jag säga att en bra vedkap kostar generellt lite mer än man vill betala. Prestandaskillnaden är rätt stor. Här hemma står en från Lennartsfors bruk. Tror inte de tillverkas länge. Kostade som ny för tio år sedan ca 14000 om minnet inte slår fel.
Framför allt är det trevlig att en bra vedklyv är tillräckligt snabb. Många billiga är rena sengångarna.
 

Liknande trådar

O
Western Hur ska man på ett vettigt sätt kunna värdera en ca 2 år gammal westernsadel? Givetvis förstår jag att märket har betydelse, likaså...
Svar
5
· Visningar
1 596
Senast: Isabelle L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp