Bukefalos 28 år!

Hur värderar man en sadel?

O

Onnie

Hur ska man på ett vettigt sätt kunna värdera en ca 2 år gammal westernsadel? Givetvis förstår jag att märket har betydelse, likaså hurpass eftertraktad sadeln är, om det är en vanlig typ av bom i den, storlek osv.

Men om sadeln kostar ca 15 000 kr ny, kan man säga på ett ungefär vad som är skäligt pris i begagnatsvängen?

Sadeln är använd, men inte sliten, gott skick. Av hyfsad kvalitet, känt märke.

Eller är det upp till köparen va denne vill ge? Just nu känns det lite som om det är köparens marknad vad gäller w-sadlar men det kanske bara är jag som inbillar mig?
 
Sv: Hur värderar man en sadel?

Vad är det för sadel?
Man kan ju jämföra med likadana sadlar som finns till salu och se vad de ligger på. Sedan beror det ju också på hur fort du vill ha sålt sadeln.
Jag hade lagt den på 10 papp men varit beredd på att få gå ner i pris om jag ville ha sålt den någorlunda snabbt.

Du kan ju även höra av dig till en återförsäljare av märket och be dem värdera den åt dig.

Lämnar du in den till försäljning i en westernbutik brukar de också ha rätt bra koll på vad folk är villiga att betala för en viss sadel :)
 
Sv: Hur värderar man en sadel?

Det beror på hur fort du vill ha sadeln såld och hur viktigt pengarna är :idea:


Försök vara objektiv, hur mycket skulle du själv tänka dig betala för sadeln? :)
 
Sv: Hur värderar man en sadel?

Det är verkligen köparens marknad just nu! Har precis köpt både sadel och häst och man kan göra riktiga fynd. Det är många som har ont om pengar och "paniksäljer" vilket ju gör att priset dras ner på allt. Lite tråkigt för den som skall sälja dock. :grin:

Så det är lite svårt med marknaden just nu... din sadel kanske är värd 10 000kr men det hjälper ju inte om ingen köper. :grin:

Annars är ju ett bra sätt att kolla annonser på liknande sadlar och se vad dom ligger ute för.

Lycka till!! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H. Jag har en tanke om att först titta ut en dito...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 455
Senast: Magnum
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 695
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 485
Senast: Equidaem
·
Äldre Jag har tänkt köpa mig en vedklyv, men vilken i all världen ska jag välja? Det finns ett svenskt märke som heter Faxe, men dom kostar ca...
Svar
7
· Visningar
3 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp