Veganism - en privilegierad livsstil?

Ja? Och så ser det inte ut. Och vi ser i allt väsentligt ingen rörelse i den riktningen. Dessutom kan man ju ha djur för floravården, utan att ha djuren för matproduktion.
Absolut kan man ha djur enbart som floravårdare, men det fungerar inte i praktiken.
Att driva frågan för att mindre gårdar ska kunna finnas, finns inte idag politiskt - det är jag fullt medveten om. Det är det som är problemet.
Vi styrs av vinstintressen och populism, inte av viljan att förändra något på riktigt.
 
Precis. Och ändå kommer alltid argumentet "men din mat har minsann åkt över halva världen!".

Eller hur. Jag orkar inte ens diskutera sådant längre. Så platt, oftast felaktiga slutsatser och ffa - typ alltid kombinerat med antingen enbart en vilja att försvara sin livsstil men annars åtm grundat i ovilja att diskutera vad som tar oss framåt. Det senare är det enda jag tycker är intressant utan att jag varken lever bra eller vill döma någon. Jag vill bara bli inspirerad för det gör att jag själv lyckas göra bättre val framöver (om än i för långsam takt, helt klart priviligierat).
 
@the_connemara håller med. Just den där grejen att vissa verkar känna ett behov av att försvara sin livsstil (oavsett "vilken sida" man står på) är i sig ganska fascinerande.

Jag kan berätta varför jag valt bort kött om någon frågar, men ofta kommer det genast fördomar och många gånger konstiga påståenden från den jag pratar med. Varför är det så provocerande vad andra äter eller inte äter?
 
Ja, ängsfloran är i kris därför att storjordbruken finns (är politiskt drivna att finnas).
För att få en bra ängsflora och en bra nytta av betesdjuren så krävs att de många små gårdarna/jordbruken kommer tillbaka, med en variation av olika betesdjur. Varje art har sin särprägel att beta och dom behövs tillsammans igen.
En sorglig sak i klimatdebatten är hur gris- och kycklingkött nu förs fram som bra för klimatet, båda dessa föds idag upp i enorma djurfabriker som är det mest vidriga ur en djuretisk synvinkel man kan tänka sig när det gäller husdjursskötsel i Sverige.
 
Apropå betande djur la Billinge gård upp ett inlägg på facebook igår, där det bland annat stod att vegankost är ett av de största hoten mot biologisk mångfald i Sverige. I samma inlägg klagade personen på att kunskapen var för låg... eh ja 😅 :banghead:.
 
Den delen i debatten glöms oftast bort, att det mesta är importerat, eftersom ingen (mig veterligt) vill vara vegan med enbart närodlat i Sverige, så den delen är väldigt viktig att lyfta fram tycker jag.
Eller den delen där amazonas brinner pga sojaodlingar. Där en del är sojaproduktion för den ökande produktionen av veganprodukter.
Så jag är också enig med de som säger att det är ett privilegium att kunna välja bort mat.

De flesta sojaprodukter som vi äter kommer inte från soja producerad i Sydamerika så försök inte vända det till att veganerna är skyldiga till att Amazonas brinner. Klimatkostnaden, även för importerade ”köttsubstitut” är dessutom lägre än inhemskt producerat kött. Lyssnade senast idag på ett avsnitt av Vetenskapsradion där de jämförde just veganalternativ med svenskt kött där detta framkom.

De diskuterade även möjligheterna till att odla baljväxter i Sverige och där finns tydligen (enligt någon SVA-forskare) stort potential. Vi kan odla baljväxter på mark vi idag odlar djurfoder på...

Att kunna välja vad vi äter är ett privilegium alldeles oavsett vad vi väljer att äta.
 
Rent teoretiskt går det ju utmärkt att leva på lokala råvaror även som vegan, det är bara tråkigare. Precis som för köttätare, det är ju extremt få som lever på helt lokalodlade råvaror även när man är köttätare.
Vi odlar både bönor och ärtor i sverige som är det man ersätter köttprotein med.
Men som sagt även bland blandkostare är det få som enbart äter potatis, rovor och kål till köttet vintertid.
 
@the_connemara håller med. Just den där grejen att vissa verkar känna ett behov av att försvara sin livsstil (oavsett "vilken sida" man står på) är i sig ganska fascinerande.

Jag kan berätta varför jag valt bort kött om någon frågar, men ofta kommer det genast fördomar och många gånger konstiga påståenden från den jag pratar med. Varför är det så provocerande vad andra äter eller inte äter?

Eller hur! Det är tråkigt för jag vill verkligen höra varför folk gör som de gör och hur de tänker men rätt ofta avstår jag att fråga för att det bara blir ett försvarstal utan djup.
 
Hur stor andel är det? På riktigt alltså? Alla veganer jag haft kontakt med är noga med att inte äta soja därifrån. Jag har just nu tre sojaprodukter i kylen, en där sojabönorna kommer från Europa (Frankrike tror jag) en där de kommer från Europa eller Kanada och den tredje vet jag inte: det är en sån där Kikkoman sojasås som de flesta blandkostare också använder. I frysen har jag ett par sojaprodukter, ingen från Amazonas.

Av vad jag läst är det den ökande köttkonsumtionen som är orsaken till ökad sojaodling, så det verkar jättemärkligt att skylla på veganprodukterna?
Ja, jag är obekväm. Jag vill att du faktiskt läser det jag skriver innan du svarar och beskyller mig för att skylla på veganprodukterna pga det DU har läst.

Jag vill öppna ögonen på de som enbart skyller på köttkonsumtionen.
Jag vill öppna ögonen på de som tror att man räddar världen om man blir vegan, för det är inte sant helt enkelt!
Vegansk kost får också ta sitt ansvar för sin del av miljöpåverkan.
 
Ja, jag är obekväm. Jag vill att du faktiskt läser det jag skriver innan du svarar och beskyller mig för att skylla på veganprodukterna pga det DU har läst.

Jag vill öppna ögonen på de som enbart skyller på köttkonsumtionen.
Jag vill öppna ögonen på de som tror att man räddar världen om man blir vegan, för det är inte sant helt enkelt!
Vegansk kost får också ta sitt ansvar för sin del av miljöpåverkan.
https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/palmolja-och-soja/soja/
https://www.slu.se/institutioner/husdjurens-utfodring-vard/nyheter-huv/soja-till-husdjur/
https://www.naturskyddsforeningen.s...ument-media/2009_jordbruk_mat_sojarapport.pdf

Det finns även en hel rad proteinprodukter som inte är baserade på soja utan på andra proteiner. Så man behöver inte äta soja alls som vegan om man inte vill.
 
De flesta sojaprodukter som vi äter kommer inte från soja producerad i Sydamerika så försök inte vända det till att veganerna är skyldiga till att Amazonas brinner.
Var läser du att jag skrivit det?

Jag blir så trött på att bli påhoppad av folk som inte ens bemödar sig att läsa det jag skriver!
Fakta; Amazonas brinner för att det ska kunna odlas soja och sockerrör där.
Sojan går till djurfoder OCH till veganska och vegetariska produkter (tack vare sitt höga proteininehåll).

Edit: ändrat min felskrivning sockerbetor till sockerrör.
 
Senast ändrad:
Var läser du att jag skrivit det?

Jag blir så trött på att bli påhoppad av folk som inte ens bemödar sig att läsa det jag skriver!
Fakta; Amazonas brinner för att det ska kunna odlas soja och sockerbetor där.
Sojan går till djurfoder OCH till veganska och vegetariska produkter (tack vare sitt höga proteininehåll).

Och då är vi flera som svarat att av den soja som odlas på regnskogsmark är det en försumbar del som vi människor äter.
Men visst, en liten andel hamnar säkert på tallrikar.
 
Var läser du att jag skrivit det?

Jag blir så trött på att bli påhoppad av folk som inte ens bemödar sig att läsa det jag skriver!
Fakta; Amazonas brinner för att det ska kunna odlas soja och sockerbetor där.
Sojan går till djurfoder OCH till veganska och vegetariska produkter (tack vare sitt höga proteininehåll).
Sockerrör är det som odlas i amazonas, de blir bland annat biobränsle av dom. Sockerbetor odlas i skåne.
 
Vill så gärna fråga och hoppas det inte är OT. Jag har tänkt liknande med att "köpa svenskt" och just nu pendlar jag mer mot att köpa ekologiskt pga hoppas det minskar massutrotningen av den biologiska mångfalden. Men det som motiverar mig att köpa svenskt är ffa djurhållning (även om jag är inne på vad @sthu skriver men tänker att det åtm är bättre här än utomlands och försöker hoppas att Krav åtm är ok ibland) samt/inkl antibiotikaanvändning. Är det bitar som faller bort för dig pga vegan/vegetarian eller pga något jag missat?
Nu är jag inte vegan/vegetarian, även om det mesta jag äter är vegant/vegetariskt. Jag känner att jag alltmer går åt det vegana hållet. Mest av djurskyddsskäl, då. Eller, djurskyddsskälen är den sista knuffen, liksom. Men animaliebaserad kost är ju väldigt resurskrävande, så det finns inte så mycket som talar för det, utom att en del tycker att kött är gott och det är ju väldigt enkelt att laga till.

Jag vet inte riktigt. Jag tror inte på det där med närproducerat som miljöinsats, eftersom jag aldrig tycker mig se några studier och rapporter som förespråkar det. Min egen regel mellan tumme och pekfinger är att jag köper mat producerad i Europa (frukt, grönsaker och sådant). Alltså inte sparris från Peru och mango från Argentina.

Det är mest någon sorts politisk idé, det där med närproducerat. Typ regionalpolitik, tror jag. Det är inte mina frågor, helt enkelt.

Sen verkar ju många handla svenskt för att de vill stödja just svenska bönder. Men jag har inga direkta känslor för dem, jämfört med vilka bönder som helst.

Gris och kyckling undviker jag i princip helt. Jag ser inte att den ännu värre djurhållningen i Danmark är ett argument för att plåga grisar och kycklingar bara lite mindre illa i Sverige.

Sen är jag rätt hårt inne på ekologiskt och krav och rättvisemärkt. Det har jag varit sedan jag flyttade hemifrån, och numera är det ju inte ett halvtidsjobb. Jag tror som du där, det är åtminstone inte sämre för den biologiska mångfalden totalt sett.

Jag äter soja, men jag är glad att det nu kommer tex tempeh gjort på ärtor och sådant.

Av allting, är det ost jag har absolut svårast att leva utan. Detta trots att jag tror att kossor som föds upp för köttet ofta har det bättre än vad mjölkkorna har det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp