Veganism - en privilegierad livsstil?

Tex mina bekanta som måste sluta vara veganer under graviditet, det säger en del om att man inte får i sig allt man bör ha. En var vegan under graviditeten vilket orsakade en hel del problem med barnet sen. Och det är ändå folk som inte slarvar med kosten.

Behöver man tillskott och liknande för att hålla hälsan så är det inte sunt.
Det går vanligtvis bra att äta veganskt under graviditet. Finns många blandkostare som får problem också. Och alla som planerar att bli gravida/är gravida rekommenderas att äta folsyra, även blandkostare.
 
Det går vanligtvis bra att äta veganskt under graviditet. Finns många blandkostare som får problem också. Och alla som planerar att bli gravida/är gravida rekommenderas att äta folsyra, även blandkostare.
Jag gissar att det var järnbrist som var problemet? Jag är inte vegetarian, och fick ändå järnbrist. Eftersom det finns bra järntillskott att ta, är jag inte riktigt med på vad problemet är? Som gravid behöver kroppen mer av vissa saker än annars, kan man enkelt lösa det med ett tillskott så är väl inte det hela världen.
 
Jag gissar att det var järnbrist som var problemet? Jag är inte vegetarian, och fick ändå järnbrist. Eftersom det finns bra järntillskott att ta, är jag inte riktigt med på vad problemet är? Som gravid behöver kroppen mer av vissa saker än annars, kan man enkelt lösa det med ett tillskott så är väl inte det hela världen.
"På min tid" fick alla gravida järntillskott, om jag inte fattade helt fel. Det var ingen diskussion kring matval, det var bara så.

Och folsyra ingår i sådana vitamintabletter som är avsedda för kvinnor i fertil ålder, oavsett graviditet.

Så det verkar inte ha så mycket med veganmat att göra.
 
Jag gissar att det var järnbrist som var problemet? Jag är inte vegetarian, och fick ändå järnbrist. Eftersom det finns bra järntillskott att ta, är jag inte riktigt med på vad problemet är? Som gravid behöver kroppen mer av vissa saker än annars, kan man enkelt lösa det med ett tillskott så är väl inte det hela världen.
Ja, det gissade jag också men det får ju många blandkostare med. Nu verkar iofs @Grazing vara väldigt emot tillskott men det blir ju problem redan vid folsyran då, som blandkostare också rekommenderas tillskott av.
 
Lite ironiskt i miljödebatten som pågår, är att deras livsmedel oftast är importerat.
Vårt mat/hygienkonto är väldigt mycket lägre och vi lever efter enbart närodlat-principen.
Vi har pratat om det ganska ofta.
Är det så hållbart om större delen av mat man äter i princip är importerat t.ex.?
Jag är enig med dig att det är lite av ett privilegium.
Den delen i debatten glöms oftast bort, att det mesta är importerat, eftersom ingen (mig veterligt) vill vara vegan med enbart närodlat i Sverige, så den delen är väldigt viktig att lyfta fram tycker jag.
Eller den delen där amazonas brinner pga sojaodlingar. Där en del är sojaproduktion för den ökande produktionen av veganprodukter.
Så jag är också enig med de som säger att det är ett privilegium att kunna välja bort mat.
 
Flertalet av djuren i dagens svenska jordbruk, betar inte på ett sådant sätt att den biologiska mångfalden gynnas (dvs, de betar inte ängsmark). Det finns dessutom många fler betesdjur i landet än vad som kan motiveras med behovet av sådant bete, och trots det är ängsfloran i kris.
Ja, ängsfloran är i kris därför att storjordbruken finns (är politiskt drivna att finnas).
För att få en bra ängsflora och en bra nytta av betesdjuren så krävs att de många små gårdarna/jordbruken kommer tillbaka, med en variation av olika betesdjur. Varje art har sin särprägel att beta och dom behövs tillsammans igen.
 
Den delen i debatten glöms oftast bort, att det mesta är importerat, eftersom ingen (mig veterligt) vill vara vegan med enbart närodlat i Sverige, så den delen är väldigt viktig att lyfta fram tycker jag.
Eller den delen där amazonas brinner pga sojaodlingar. Där en del är sojaproduktion för den ökande produktionen av veganprodukter.
Så jag är också enig med de som säger att det är ett privilegium att kunna välja bort mat.

Dock används den mesta sojan till djurfoder.
Vi är många veganer som äter exempelvis lins- och ärtbaserade produkter.
 
Betesdjur behövs för den biologiska mångfalden.
För hundra år sedan hade vi dubbelt så många nötkreatur i Sverige som vi har idag trots att vi nu är dubbelt så många människor. Antalet får var ungefär två-tre gånger större än idag.

Utan användning av konstgödsel är djurhållning ett absolut måste för att kunna driva jordbruk.

Betydelsen för flora och fauna av öppna betade gräsmarker istället för som nu granplantage är nästan som natt och dag.
 
Ja, ängsfloran är i kris därför att storjordbruken finns (är politiskt drivna att finnas).
För att få en bra ängsflora och en bra nytta av betesdjuren så krävs att de många små gårdarna/jordbruken kommer tillbaka, med en variation av olika betesdjur. Varje art har sin särprägel att beta och dom behövs tillsammans igen.
Ja? Och så ser det inte ut. Och vi ser i allt väsentligt ingen rörelse i den riktningen. Dessutom kan man ju ha djur för floravården, utan att ha djuren för matproduktion.
 
Eller den delen där amazonas brinner pga sojaodlingar. Där en del är sojaproduktion för den ökande produktionen av veganprodukter.
Hur stor andel är det? På riktigt alltså? Alla veganer jag haft kontakt med är noga med att inte äta soja därifrån. Jag har just nu tre sojaprodukter i kylen, en där sojabönorna kommer från Europa (Frankrike tror jag) en där de kommer från Europa eller Kanada och den tredje vet jag inte: det är en sån där Kikkoman sojasås som de flesta blandkostare också använder. I frysen har jag ett par sojaprodukter, ingen från Amazonas.

Av vad jag läst är det den ökande köttkonsumtionen som är orsaken till ökad sojaodling, så det verkar jättemärkligt att skylla på veganprodukterna?
 
Men även om "vår mat" transporteras är den totala klimatpåverkan ändå mindre. Jag lyssnade på Klotet där en lyssnare hade ställt just den frågan till en miljöexpert.

Och som sagt, sojan går till större del till djurfoder än direkt till människor.
Det visas väl gång efter annan att transporterna inte är den tunga posten när det gäller matens miljö- och klimatpåverkan?
 
Som @tanten pekar på, så har vi, som jag läser det, en eller flera mycket ideologiskt drivna idéer som är rätt dominanta i svensk debatt. Där närproducerat anses viktigt och där man är mån om just svenska bönder. Få/inga större livscykelanalyser stöder det där med närproducerat. Det är inte där knuten ligger.

Och att stötta just svenska bönder ser jag som både ett privilegierat val och som lite nationalistiskt eller gruppegoistiskt - och det är väl inte direkt hållbart som idéer betraktade.

Jag tänker 1000 saker samtidigt och vet inte vart jag vill komma, men jag blev glad av trådstarten.

Vill så gärna fråga och hoppas det inte är OT. Jag har tänkt liknande med att "köpa svenskt" och just nu pendlar jag mer mot att köpa ekologiskt pga hoppas det minskar massutrotningen av den biologiska mångfalden. Men det som motiverar mig att köpa svenskt är ffa djurhållning (även om jag är inne på vad @sthu skriver men tänker att det åtm är bättre här än utomlands och försöker hoppas att Krav åtm är ok ibland) samt/inkl antibiotikaanvändning. Är det bitar som faller bort för dig pga vegan/vegetarian eller pga något jag missat?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp