Veganism - en privilegierad livsstil?

I hållbarhet ingår väl ändå att vi äter.
Vad menar du? Jag länkade bara en artikel som var intressant för mig. Om man inte vill läsa eller inte tycker att den är relevant öht så är det ok men jag förstår inte syftet med ifrågasättande efteråt det är inte som att innehållet i artikeln var kontroversiellt i förhållande till trådens ämne.
 
Men frukt och grönt äter ju även vi allätare. Det kan inte ses endast kopplat till veganism. Även nötter och dylikt delar vi ju i kosthållningen.
Jag tror att en vegan är en större konsument av mer varierat utbud, än vad allätaren är?
Eller så är det bara jag och mina vänner som skiljer och extremt mycket åt.

Jag köper inte ett par kilo frukt om dagen, till min familj.
De får hålla tillgodo med våra äpplen och de bär som finns ute eller i frysen. Kan lyxas till med citrusfrukter runt jul och nötter på julbordet. Annars inte.

Äter man veganskt, så förstår jag att man vill variera sig mer än vad vi gör, som håller oss till det som finns i vår närhet. Jag förstår om man blir trött på att enbart äta rotfrukter, lök, kål samt majs som vi i princip kör med, i alla varianter, på längden och tvären.
Jag köper inte avocado varje gång jag handlar, det är typisk sällanvara hos oss. Chiafrön och quinoa etc är aldrigvaror. Men det ingår i mina vänners dagliga kost. Osv. :)
 
Majoriteten av svenskarna äter tillskott utan att ens tänka på det, jod. Om än i form av joderat salt men det är ändå kosttillskott så människor i Sverige äter enligt din tolkning då inte sunt. Alldeles oavsett vilken kosthållning de håller sig till.

Och krasst sett, nej vi behöver inte alls kor.
Har du träffat kor? Dom är underbara intelligenta djur som förtjänar att leva dom också och tillför en hel del för oss. Det handlar ju om att ge och ta, ger vi dom ett bra liv så kan vi ta tillvara på det dom bidrar med också.

Och nej, äter man allsidig kost behöver man verkligen inga tillskott.

Näe, jag tycker veganer är väldigt själviskt lagda faktiskt, man bör tänka på alla varelser på jorden, alla har vi nytta av varandra på ett eller annat sätt. Bara vi håller oss till vettiga nivåer på saker och ting.
 
Men det låter ju mer som att de handlar oekonomiskt än något annat. Givetvis är det dyrt att köpa frukt och grönt som inte är i säsong, men det gäller ju alla. Apelsiner är ju billigare på vintern, och tomatkross, torkade baljväxter och rotfrukter kostar inte mer på vintern än annars.
Du har säkert rätt. Det ska helst vara så färskt och oprocessat hos som möjligt. Är det tomatsås så är det inte på burk, utan på ekologiska färska osv. Går säkert att komma billigare undan. :)
 
Har du träffat kor? Dom är underbara intelligenta djur som förtjänar att leva dom också och tillför en hel del för oss. Det handlar ju om att ge och ta, ger vi dom ett bra liv så kan vi ta tillvara på det dom bidrar med också.

Och nej, äter man allsidig kost behöver man verkligen inga tillskott.

Näe, jag tycker veganer är väldigt själviskt lagda faktiskt, man bör tänka på alla varelser på jorden, alla har vi nytta av varandra på ett eller annat sätt. Bara vi håller oss till vettiga nivåer på saker och ting.
Haha. Själviska!? 😂
Jag tycker det är oetiskt att hålla djur för att sedan döda dom eller bara för att ta deras mjölk. Om det är själviskt så är jag väl det.
 
Har du träffat kor? Dom är underbara intelligenta djur som förtjänar att leva dom också och tillför en hel del för oss. Det handlar ju om att ge och ta, ger vi dom ett bra liv så kan vi ta tillvara på det dom bidrar med också.

Och nej, äter man allsidig kost behöver man verkligen inga tillskott.

Näe, jag tycker veganer är väldigt själviskt lagda faktiskt, man bör tänka på alla varelser på jorden, alla har vi nytta av varandra på ett eller annat sätt. Bara vi håller oss till vettiga nivåer på saker och ting.

Jag har träffat kor och visst är de härliga djur, men du hävdade att vi behöver dem. Det gör vi inte. Krasst sett.

Och jod rekommenderas alla svenskar ta tillskott av i form av joderat salt då vi har svårt att täcka jodbehovet utan det så du diskvalificerar i princip alla svenskars kost.
 
Jag har träffat kor och visst är de härliga djur, men du hävdade att vi behöver dem. Det gör vi inte. Krasst sett.
Den där diskussionen med en vegan tänker jag inte ge mig inte i nu, men en sak tycker jag och det har jag alltid tyckt och det är att veganer har en väldig egoistisk syn på saker och ting. Att ta hand om varandra och ge och ta verkar inte riktigt existera hos veganer alltid. Men det är en annan diskussion.
 
Jag har hört mycket om veganer men själviska var helt nytt. Själviskt är väl att föda upp djur för egen nytta, oavsett om det sköts snyggt eller inte.
Allting som vi gör och som djuren gör gör dom för egen nytta. Det gör alla levande ting, det betyder inte att det är fel. Man ger och man tar i livet, så är det överallt på alla områden.
 
Jag tror att en vegan är en större konsument av mer varierat utbud, än vad allätaren är?
Eller så är det bara jag och mina vänner som skiljer och extremt mycket åt.

Jag köper inte ett par kilo frukt om dagen, till min familj.
De får hålla tillgodo med våra äpplen och de bär som finns ute eller i frysen. Kan lyxas till med citrusfrukter runt jul och nötter på julbordet. Annars inte.

Äter man veganskt, så förstår jag att man vill variera sig mer än vad vi gör, som håller oss till det som finns i vår närhet. Jag förstår om man blir trött på att enbart äta rotfrukter, lök, kål samt majs som vi i princip kör med, i alla varianter, på längden och tvären.
Jag köper inte avocado varje gång jag handlar, det är typisk sällanvara hos oss. Chiafrön och quinoa etc är aldrigvaror. Men det ingår i mina vänners dagliga kost. Osv. :)

Jag tror det varierar väldigt mycket för olika veganer, och för olika allätare. Jag är vegan och äter normalt sätt två frukter per dag(en klockan 10 och en klockan tre :D ) under vardagar och i princip inga alls när jag är ledig. Lever i princip på att variera olika grönsaker och baljväxter och äter knappt några köttsubstitut alls. Miljömässigt är väl den största boven att jag äter ris ganska ofta. Gillar varken chiafrön eller quinoa. Avocado gillar jag men äter inte speciellt ofta. Alla veganer äter inte samma kost på samma sätt som alla allätare inte äter samma kost.
 
Allting som vi gör och som djuren gör gör dom för egen nytta. Det gör alla levande ting, det betyder inte att det är fel. Man ger och man tar i livet, så är det överallt på alla områden.

Jo, det har jag inte motsagt mig. Jag har min hund av själviska skäl, det betyder inte att det är fel. Det jag ställde mig emot var att du kallade just veganer för själviska. Överlag är inte köttindustrin så "givande och tagande" som du beskriver så de som nyttjar den är nog betydligt mer själviska i den meningen.
 
Problematiskt och problematiskt...
Jag vet att transporter är effektiva. Det är inte mitt bekymmer.

Att producera kött behöver inte betyda att vi är miljöbovar. Jag är större miljöbov när jag nöjeskör min bil för att åka och se en utställning jag längtar till än när jag äter grannens kaninkött. (som prucderas i huvudsak på vallskörd från hennes egna marker)
Kan vi producera mat på våra jordar ska vi göra det. Annat är slöseri.

Duckar men... Denna bild kommer från en lobbyorganisation men är inte helt falsk även om bilden inte är komplett
Visa bifogad fil 37778
Alltså, problemet med djurproduktion är väl delvis allt fossilt bränsle som går åt för att producera och transportera mat, strö och djuren själva? Ur klimatsynpunkt, alltså.
 
Den där diskussionen med en vegan tänker jag inte ge mig inte i nu, men en sak tycker jag och det har jag alltid tyckt och det är att veganer har en väldig egoistisk syn på saker och ting. Att ta hand om varandra och ge och ta verkar inte riktigt existera hos veganer alltid. Men det är en annan diskussion.

Ja, det är helt klart en annan (märklig) diskussion som du med all fördel inte tar i denna tråd. Eller inte alls. Kanske skulle du bara förbättra din människosyn lite, men vad vet jag.

Slut på OT.
 
Du har säkert rätt. Det ska helst vara så färskt och oprocessat hos som möjligt. Är det tomatsås så är det inte på burk, utan på ekologiska färska osv. Går säkert att komma billigare undan. :)
Billigare och godare! På vintern är ekologiskt tomatkross från t ex Mutti både billigare och godare än att köpa färska holländska ekologiska tomater.

Det du beskriver är människor som inte anpassar matvanorna efter säsongerna, och lever man då på växter blir det säkert både dyrt och transportkrävande.
 
Jag tror att en vegan är en större konsument av mer varierat utbud, än vad allätaren är?
Eller så är det bara jag och mina vänner som skiljer och extremt mycket åt.

Jag köper inte ett par kilo frukt om dagen, till min familj.
De får hålla tillgodo med våra äpplen och de bär som finns ute eller i frysen. Kan lyxas till med citrusfrukter runt jul och nötter på julbordet. Annars inte.

Äter man veganskt, så förstår jag att man vill variera sig mer än vad vi gör, som håller oss till det som finns i vår närhet. Jag förstår om man blir trött på att enbart äta rotfrukter, lök, kål samt majs som vi i princip kör med, i alla varianter, på längden och tvären.
Jag köper inte avocado varje gång jag handlar, det är typisk sällanvara hos oss. Chiafrön och quinoa etc är aldrigvaror. Men det ingår i mina vänners dagliga kost. Osv. :)

Det tror inte jag. Liksom hos allätare finns det också veganer och vegetarianer som äter ensidigt/inte så varierat. Jag har nog inte uppfattat att veganer just skulle sticka ut som sådan. Avocado, chiafrön och quinoa finns ju nästan i var och vartannat hem oavsett kosthållning och har nog mer med mat-trender att göra (vilket också är en diskussion för sig). Det är nog snarare standard hos sådana som satsar på att "äta nyttigt", än just specifikt veganskt. Det finns ju också mycket substitut att ersätta endast kött och mejeriprodukter med, vilket då alltså inte behöver innebära att man äter mer varierat.
 
Alltså, att veganer skulle vara nyttiga och nån sorts hälsogurus eller nåt stämmer väldigt dåligt på både oss och mina veganska vänner. Vi är alla väldigt förtjusta i fika och chips :angel:
Miljömedvetna, jajemän. Men det hänger nog ihop med att vi är biologer.
 
Alltså, att veganer skulle vara nyttiga och nån sorts hälsogurus eller nåt stämmer väldigt dåligt på både oss och mina veganska vänner. Vi är alla väldigt förtjusta i fika och chips :angel:
Miljömedvetna, jajemän. Men det hänger nog ihop med att vi är biologer.

:D En av de mest ohälsosamma människor jag träffat var vegan, under min tid i Uppsala. Hen var humanist och levde på alkohol, cigaretter och en vegansk variant av pannkaka, typ. Inte något att rekommendera direkt :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp