Vegansk hundmat...

Tack för feedback, jag håller med om att det behövs mer vetenskapliga artiklar inom området och vill självklart endast använda mig utav pålitliga källor när jag skriver artiklarna. Tar tacksamt emot fler förslag på hur jag kan förbättra artiklarna :)

Tja, sluta skriv att hundar kan äta veganskt så kommer du långt. Det är inte en naturlig eller hälsosam föda för en hund. Givetvis kan hundar som inte är friska (allergier etc) behöva en anpassad diet men inte en frisk hund.

Om du vill vara seriös kan du inte hålla på med cherry picking av fakta som passar din egen agenda.
 
Min syster hade en schäfer som endast tålde getmjölksprotein.
Så hon fick köpa 2 mjölkgetter. Men det var nog extremfall.
Vill man ge vegomat så välj ett djur som är anpassad för den dieten. Kanin tex
 
Ni kan vara lugna, det är verkligen inte frågan om att jag intresserar mig för att ha en hund att äta veganskt.

Men det är såhär, en av mina vänner tog nyligen upp ämnet med icke-animalisk hund- och kattmat. Det verkar som hon har accepterat att katter "antagligen inte" kan äta en helt vegansk kost. Men för hundar sitter det längre inne. Hon skickade nyligen följande länk (och några andra) till mig:

http://edition.cnn.com/2011/LIVING/03/10/vegan.dog.diet/

Normalt sett gillar jag att argumentera om allt och gillar att ha en bra kunskap om de flesta saker, iaf tillräcklig för att kunna prata om det. Jag är helt av övertygelsen att hundar inte bör eller ska äta en kost utan animaliska produkter, själv tänker jag köra färskfoder för min nästa hund - har dock inte forskat ut vilket jag vill köra på exakt (något jag håller på med).

Jag känner bara att jag inte riktigt orkar läsa på en massa just nu om detta, och lägga fram de bästa argumenten till varför en hund inte ska vara vegan. Jag tycker det känns självklart, men är ingen kostforskare. Artikeln tar upp problem tex med hälsoproblem orsakade av tillsatser, utfyllnad och slaggprodukter i kass hundmat (vilket jag håller med om kan vara ett stort problem!) men de drar lite slutsatser om att därmed kan vegansk kost vara bättre - vilket ju blir helt snett!

Det står även ett citat från en veterinär som tycker det kan vara bra med enveckors-vegetariansk kost för hundar så de får "detoxa" :banghead::banghead:

Gemensamt för proponenter av vegansk hundmat är självklart att samtliga är veganer själva

Vad tycker ni om detta, och om nån av er är riktigt påläst om ämnet av hundar och deras kost, kan ni säga mig varför de behöver just kött i kosten så jag får lite mer kunskap när jag pratar med min vän.. ?
Jättelätt argument, ställ ner en tallrik vegansk hundmat och en tallrik färskfoder och låt hunden välja...
 
Vuxna hundar klarar sig på en välbalanserad vegansk kost.
Ett av de vanligaste hydrolyserade foder som många magtarmkroniker eller allergihundar fungerar på är helt vegetariskt och hade varit vegansk om bara fiskoljan hade bytts ut mot annan olja exempelvis linfröolja, som täcker behovet av essentiella fettsyror.

Jag orkar inte bli så upprörd, vill du ge din hund vegankost så skiter jag fullständigt i det så länge det är en fullvärdig kost. Hunden kommer inte må dåligt av det.
Jag skulle aldrig ge BARF eller färskfoder till mina egna hundar heller, men väljer inte vegansk hundmat om jag inte måste. Hade dock inte haft något problem att ge veganskt torrfoder om det behövdes för hundens hälsa.

Hundutfodring är ett så otroligt känsligt ämne, mycket tyckande och många åsikter och ofta rätt lite vetenskaplig förankring.
 
Tack för feedback, jag håller med om att det behövs mer vetenskapliga artiklar inom området och vill självklart endast använda mig utav pålitliga källor när jag skriver artiklarna. Tar tacksamt emot fler förslag på hur jag kan förbättra artiklarna :)
Om du säger att alla foder är helfoder bör du bara ta med foder som har nödvändiga tillsatser, även om hunden inte dör knall fall av taurinbrist och b12brist
 
Vuxna hundar klarar sig på en välbalanserad vegansk kost.
Ett av de vanligaste hydrolyserade foder som många magtarmkroniker eller allergihundar fungerar på är helt vegetariskt och hade varit vegansk om bara fiskoljan hade bytts ut mot annan olja exempelvis linfröolja, som täcker behovet av essentiella fettsyror.

Jag orkar inte bli så upprörd, vill du ge din hund vegankost så skiter jag fullständigt i det så länge det är en fullvärdig kost. Hunden kommer inte må dåligt av det.
Jag skulle aldrig ge BARF eller färskfoder till mina egna hundar heller, men väljer inte vegansk hundmat om jag inte måste. Hade dock inte haft något problem att ge veganskt torrfoder om det behövdes för hundens hälsa.

Hundutfodring är ett så otroligt känsligt ämne, mycket tyckande och många åsikter och ofta rätt lite vetenskaplig förankring.
Hur är det med vegansk hundmat och B12? Är det samma problem som för mänskliga veganer, att B12 inte finns i växtriket så att det måste tillföras som tillskott?
 
Hur är det med vegansk hundmat och B12? Är det samma problem som för mänskliga veganer, att B12 inte finns i växtriket så att det måste tillföras som tillskott?
Jag har inte räknat på något foder men jag förutsätter att fodertillverkarna följer NRCs riktlinjer gällande gränsvärden för vitaminer. Dvs att de tillsätter om analysen visar att det behövs, precis samma som för alla andra hundfoder.
 
Hur är det med vegansk hundmat och B12? Är det samma problem som för mänskliga veganer, att B12 inte finns i växtriket så att det måste tillföras som tillskott?
OT Eftersom du vet så mycket om B12. Varifrån kommer B12 i kött och finns det i allt kött - om nu varken vi eller hundarna inte kan skapa vårt eget. Vilka djur kan ta upp B12 från växtriket eller var kommer det ifrån i kött. Om det nu är så olika djur från olika släkten som grisar, höns, kor, fiskar, skaldjur, hästar... om den gemensamma nämnaren är att rovdjur inta kan skapa sitt eget? Duger då rovfiskar som mat åt oss och våra husdjur?
 
OT Eftersom du vet så mycket om B12. Varifrån kommer B12 i kött och finns det i allt kött - om nu varken vi eller hundarna inte kan skapa vårt eget. Vilka djur kan ta upp B12 från växtriket eller var kommer det ifrån i kött. Om det nu är så olika djur från olika släkten som grisar, höns, kor, fiskar, skaldjur, hästar... om den gemensamma nämnaren är att rovdjur inta kan skapa sitt eget? Duger då rovfiskar som mat åt oss och våra husdjur?
Bara för att understryka. Detta är en ärlig fråga som jag inte kunnat googla svar på. Det verkar jätteunderligt om allt kött dög som B12 källa om inte alla djur kan tillgodogöra sig det. Det borde finnas djur som är B12 källor och sådana som inte är det.
 
OT Eftersom du vet så mycket om B12. Varifrån kommer B12 i kött och finns det i allt kött - om nu varken vi eller hundarna inte kan skapa vårt eget. Vilka djur kan ta upp B12 från växtriket eller var kommer det ifrån i kött. Om det nu är så olika djur från olika släkten som grisar, höns, kor, fiskar, skaldjur, hästar... om den gemensamma nämnaren är att rovdjur inta kan skapa sitt eget? Duger då rovfiskar som mat åt oss och våra husdjur?

B12 finns allt kött, men extra mycket i lever. Hos köttätare kommer vitaminet från bytesdjur. Växtätare som tex häst har mikroorganismer sitt tarmsystem som fixar B12-behovet. Fisk innehåller tillräckligt med B12 för att tillgodose vårat och tex hundars behov.
 
OT Eftersom du vet så mycket om B12. Varifrån kommer B12 i kött och finns det i allt kött - om nu varken vi eller hundarna inte kan skapa vårt eget. Vilka djur kan ta upp B12 från växtriket eller var kommer det ifrån i kött. Om det nu är så olika djur från olika släkten som grisar, höns, kor, fiskar, skaldjur, hästar... om den gemensamma nämnaren är att rovdjur inta kan skapa sitt eget? Duger då rovfiskar som mat åt oss och våra husdjur?
Jag kan inte påstå att jag vet "mycket om B12", men jag känner till att det finns i animaliska produkter men inte i växter, och som @Sol säger så kan växtätare tillverka B12 själva. Vad jag förstår så räcker det med små mängder animalier för att få i sig tillräckligt med B12, och det räcker med t.ex. ett glas mjölk, ett ägg eller lite fisk (behöver inte vara rovfisk) då och då. För människor i alla fall, om hundar behöver mer än så vet jag inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp