Vegetarianförälder = vegetarianbarn?

@Pontevecchio
Det finns protein i nästan allt. Man behöver inte äta kött eller sojabaserade ersättningsprodukter för att få i sig protein. Kombinera en slags spannmål med en baljväxt, så får man i sig sk "fullvärdigt" protein. Tål man inga baljväxter alls är frön en mycket god proteinkälla, helt spannmål, potatis, ärtor, bovete, qinoua, chiafrö.. Ät varierat, mycket grönsaker och bra livsmedel så behöver man inte jaga gram protein.

Jag kan inte förstå hur du kan kalla dig påhoppad? Du presenterar "fakta" om vegetarisk kost, som inte stämmer. Får man inte bemöta missuppfattningar? :)
 
ja det kan jag förstå på ett sätt. Känner jag personen väl så är det en annan sak.
Men jag kan inte kräva av min omgivning att de ska göra olika maträtter det är ju en kostnadsfråga också-tror helt enkelt att jag inte alltid skulle bli bjuden.
Sen så kan jag inte 100% lita på att personen verkligen lagar maten rätt-har allt för ofta blivit sjuk även fast det varit "garanterat komjölksfritt". Det är jobbigt både för värden och mig.

Sen då det gäller barn så har jag själv att som barn är det svårt då andra äter andra saker än jag har tex varit på barnkalas och själv smakat på saker som JAG VET att jag blir dålig av och inte ens tycker om smaken-eller kompisar som av religiösa skäl inte "får äta korv" ätit korv för att det självklart innehåller gris men ändå gjort det. Utan föräldrarnas vetskap.
Det man inte vet lider man inte av men jag säger att det inte är lätt som barn att inte vara som "alla andra".
 
Jag åt vegetariskt (med fisk) från födseln till 15-16 år. Hade inga som helst problem att börja äta kött. Det var enbart jobbigt att vara vegetarian i en inskränkt liten stad på 70-80-talet. Ständiga frågor/påhopp från både vuxna och barn. Äcklig mat, typ en helstekt gul lök till lunch. Konstig sojakorv till korvgrillningen. Hade nog gärna börjat äta kött tidigare. Antar och hoppas det är enklare för barn att vara vegetarianer i dag.
 
Senast ändrad:
@Pontevecchio
Det finns protein i nästan allt. Man behöver inte äta kött eller sojabaserade ersättningsprodukter för att få i sig protein. Kombinera en slags spannmål med en baljväxt, så får man i sig sk "fullvärdigt" protein. Tål man inga baljväxter alls är frön en mycket god proteinkälla, helt spannmål, potatis, ärtor, bovete, qinoua, chiafrö.. Ät varierat, mycket grönsaker och bra livsmedel så behöver man inte jaga gram protein.

Jag kan inte förstå hur du kan kalla dig påhoppad? Du presenterar "fakta" om vegetarisk kost, som inte stämmer. Får man inte bemöta missuppfattningar? :)

Du tycker din kommentar om min matlagning eller kosthållning var trevlig eller relevant?

Jag har inte lust att redovisa varken min matlagning eller allergier för dig utan mitt inlägg var ett reaktion på ditt att leva som vegan är lätt för alla. Det är det inte. Det kan finnas andra skäl än att ditt barn är omoraliskt till att du får omvärdera kosthållningen.
 
Du tycker din kommentar om min matlagning eller kosthållning var trevlig eller relevant?

Jag har inte lust att redovisa varken min matlagning eller allergier för dig utan mitt inlägg var ett reaktion på ditt att leva som vegan är lätt för alla. Det är det inte. Det kan finnas andra skäl än att ditt barn är omoraliskt till att du får omvärdera kosthållningen.

Klart det var relevant? Det är ju inte vegetarisk mat som var det stora problemet, utan det faktum att du ansåg det helt omöjligt utan soja och att det inte finns möjlighet att få i sig protein utan den typen av ersättningsprodukter. Det är felaktigt.

Har du läst vad jag skrivit så har jag tydligt uttryckt att skulle mitt barn få så många födoämnesallergier att vegetarisk kost blir helt omöjligt får jag ta den frågan då. Det går liksom inte att anta att barnet kommer bli allergiskt och därför är det lika bra att frångå alla sina värderingar, bara för att. ;)

Ni vegetarianer med köttätarpartners, hur har de ställt sig i frågan?

Min sambo är omnivor, han tycker det är självklart att ett eventuellt barn växer upp som vegetarian tills hen förstår innebörden av att äta djur och kan göra den bedömningen själv. :) Min sambo skulle man i princip kunna kalla l/o-vegetarian dock, men han äter kött en gång i månaden eller så. Hemma äter vi fritt från animalier.
 
Nej det har jag inte sagt men du läste in det. På samma sätt du läser in att jag är helt anti veganskt. Det är jag inte, jag äter en massa grönsaker men jag kan se problem med kosten och att det inte är självklart som du framställer det. Du påpekar ju själv problemet med att få fullvärdigt protein.
 
Nej det har jag inte sagt men du läste in det. På samma sätt du läser in att jag är helt anti veganskt. Det är jag inte, jag äter en massa grönsaker men jag kan se problem med kosten och att det inte är självklart som du framställer det. Du påpekar ju själv problemet med att få fullvärdigt protein.

Jag tror inte du är anti vegetarisk mat, jag tror att du har dåliga kunskaper om densamma.
Det var du själv som påstod att du inte skulle kunna bjuda ett vegetarianbarn på mat eller mellanmål eftersom du inte har saker hemma som du är allergisk mot, samt att du som allergiker inte skulle kunna få i dig vegetariskt protein. :) Det är väl rätt rimligt att jag då berättar för dig att det inte stämmer?

På vilket sätt har jag påpekat ett problem med att få fullvärdigt protein? En gör på samma sätt som en köttätare - Väljer de produkter som ger sk. fullvärdigt protein. Kombinerar en många olika proteinkällor över tid blir det liksom inget problem.
 
Jag är uppvuxen som lakto-ovo-vegetarian, och båda mina föräldrar var också lakto-ovo-vegetarianer. Det korta svaret är att det aldrig var ett problem.

På dagis och i skolan fick vi vegetarisk kost - den var rätt trist ända fram till gymnasiet där de började servera någorlunda vettig mat, men jag skulle tro att det är mycket bättre numera. De tidigaste dagisåren minns jag inte mycket från utom att jag inte tyckte att det var konstigt att jag hade specialmat. Däremot kommer jag ihåg hur förbannad jag blev när jag var 4-5 år gammal och vi lekte riddare, och dagispersonalen lade ett köttben på min tallrik eftersom de tyckte synd om mig för att jag inte "fick" kasta köttben över axeln som de andra barnen. Det såg jag snarast som ett övergrepp, för jag hade redan då greppat varför jag inte åt kött och kommit fram till att jag inte ville äta djur. Nu behöver förstås inte alla barn fungera som jag och min bror, men många i tråden verkar räkna med att det handlar om att förbjuda barnen, och det kanske stämmer för de första två-tre åren. Sedan kan man ju resonera med barnen och förklara sin ståndpunkt, och de flesta barn tycker ju som föräldrarna. Att uppfostra barnen till att bli vegetarianer betyder ju inte att man bara lyfter bort köttet från tallriken, det innebär att man försöker föra över sina värderingar på barnen. Åtminstone från sex-sjuårsåldern har jag varit mycket noga med att jag får äta vad jag vill men att jag väljer att inte göra det, detta för att få tyst på folk som tyckte synd om mig som inte fick äta deras oumbärliga kött. Jag tror väl också att jag från den åldern hade fått börja äta kött i skolan om jag hade velat.

Socialt har det varit helt okej. Visst har maten ibland varit väl ensidig hos kompisar under uppväxten, men jag har inte gått hungrig eller så och oftast äter man ju hemma. Uppmärksamheten har egentligen aldrig stört mig - när jag var liten tyckte jag snarast att det var roligt att vända argumentationen till att mina kompisar också borde bli vegetarianer om de ifrågasatte mig.

Till hälsoaspekten, så hävdar ju exempelvis Läkartidningen http://www.lakartidningen.se/Klinik.../03/Vegetarisk-mat-ar-bra--aven-for-sma-barn/ att lakto-ovo-vegetariskt är minst(!) lika bra som en köttinnehållande kost, och att helvegetariskt är helt okej om man är aktsam med vad barnet får i sig. Jag såg att någon i tråden påpekat att det är svårt att hålla vikten uppe med vegetarisk mat, men förutom att det är ytterst individuellt (jag har definitivt inga problem med att hålla vikten uppe :p) så måste jag säga att övervikt är ett bra mycket större problem än undervikt idag. Det är nog snarast överlag en vinst med en kost där barnen är mindre benägna att bli överviktiga.

Jag känner att jag blev väl defensiv i mitt inlägg nu, men det är svårt att låta bli när folk i tråden kommer med i mitt tycke så dåliga argument för att inte låta barnen vara vegetarianer, när de knappt verkar veta vad det innebär att vara vegetarian. Själv är jag glad och tacksam över att ha fått växa upp utan att smaka kött, för det gör det så mycket enklare för mig att hålla mig till en livsstil som jag tycker är moraliskt riktig.
 
@Pontevecchio
Det finns protein i nästan allt. Man behöver inte äta kött eller sojabaserade ersättningsprodukter för att få i sig protein. Kombinera en slags spannmål med en baljväxt, så får man i sig sk "fullvärdigt" protein. Tål man inga baljväxter alls är frön en mycket god proteinkälla, helt spannmål, potatis, ärtor, bovete, qinoua, chiafrö.. Ät varierat, mycket grönsaker och bra livsmedel så behöver man inte jaga gram protein.

Jag kan inte förstå hur du kan kalla dig påhoppad? Du presenterar "fakta" om vegetarisk kost, som inte stämmer. Får man inte bemöta missuppfattningar? :)
Jag tror inte du är anti vegetarisk mat, jag tror att du har dåliga kunskaper om densamma.
Det var du själv som påstod att du inte skulle kunna bjuda ett vegetarianbarn på mat eller mellanmål eftersom du inte har saker hemma som du är allergisk mot, samt att du som allergiker inte skulle kunna få i dig vegetariskt protein. :) Det är väl rätt rimligt att jag då berättar för dig att det inte stämmer?

På vilket sätt har jag påpekat ett problem med att få fullvärdigt protein? En gör på samma sätt som en köttätare - Väljer de produkter som ger sk. fullvärdigt protein. Kombinerar en många olika proteinkällor över tid blir det liksom inget problem.

"Men jag har inte saker jag inte tål hemma så ev vegansk mat skulle bli fattig." Det betyder inte att jag inte kan bjuda, det betyder att det jag kan bjuda på känns torftigt.

Du sa ju själv att man behöver detta "Kombinera en slags spannmål med en baljväxt, så får man i sig sk "fullvärdigt" protein" fast jag redan har förklarat att baljväxter är uteslutet.

Du läser alla inlägg otroligt svartvitt vilket blir svårt att diskutera med. Därför lägger jag ned diskussionen här.
 
Nu är inte all veganmat nyttig bara för att den är vegansk. Alger är tex fulla av tungmetaller och soya misstänker man kan påverka östrogenbalansen hos kvinnor. Kvinnor med bröstcancer avråds tex från soya.

Förutom miljöskälet att inte äta soya då.

Miljöargument och att veggisar äter soyaprodukter går tyvärr inte ihop då så många köttdjur föds upp på soyabaserade kraftfoder. Så det är fortfarande mindre bra att äta köttet, rent miljömässigt då ;)
 
Gud ni läser verkligen inte vad jag skriver.
Jag skrev itte att kött är bättre eller bra, jag krev att vegnmat inte automatiskt är nyttigt eller miljövänligt.
 
Känner igen mig i mycket av det @Vira skriver.
Jag är också uppfödd som lakto-ovovegetarian och ser det inte heller som något problem. Jag minns att jag redan som väldigt liten kände mig mycket nöjd med att inte äta djur, trots att mina föräldrar inte snackade så mycket om det, de var vegetarianer främst av hälsoskäl. Det som jag däremot kan minnas som jobbigt är en del av omgivningens reaktioner, och då framförallt från vuxna - andra barn var för det mesta coola med vår mat.

Skolmaten jag och brorsan fick (skolans enda vegetarianer) var fullständigt bedrövlig, ingen lagad mat där inte utan vi fick sallad, kokt potatis och keso. Varje dag. Och mattanterna ojade sig ständigt "Stackars barn, inte kan du leva på det där! inte konstigt att du är mager som en sticka!"
Sen var det kompisars föräldrar och andra vuxna som ofta uttryckte hur synd det var om oss pga allt gott vi inte fick äta och hur smala (underförstått:undernärda) vi var. Jag tyckte alltid det kändes så jobbigt, för jag upplevde det inte alls som att jag inte fick, utan att jag själv inte ville...hade inte den minsta lust att äta kött. De var också nyfikna och frågade mycket om vad vi egentligen åt hemma, vad vi åt till jul osv, vilket jag också minns som jobbigt och pinsamt att behöva redogöra för. Som barn så ser man ju det som serveras hemma som 'vanlig mat' bara, det kändes obekvämt att förklara och berätta för kritiska vuxna.
Vi var alltid helt fria att smaka kött när vi ville, jag gjorde det vid några tillfällen men tyckte det var äckligt. Både jag och brorsan fortsatte vara vegetarianer som vuxna, jag blev dessutom vegan som 20åring.

När mitt första barn föddes i slutet på 90-talet var jag vegan och såg det som självklart att barnet också skulle bli det. (ingen pappa med i bilden) Hade full koll på näringslära och lagade all barnmat själv från grunden, men hade väldigt jobbigt med BVC som i stort sett anklagade mig för att bedriva barnmisshandel, trots att barnet var fullt friskt och följde alla kurvor.
Vid varje besök tjatade de att jag MÅSTE ge animalier ("men kyckling då? DET kan hen väl åtminstone få? Du kunde iallafall ha köttbuljong i soppan!"), de skickade oss vidare till "experter" som i själva verket var betydligt mindre pålästa än jag själv, barnet fick ta en massa extra prover och de varnade ständigt för hur illa det skulle kunna gå, att barnet kunde få hjärnskador och bli i princip utvecklingsstört osv osv.
Det var en stor lättnad att få lämna dem när barnet växte upp (fortfarande frisk och normal) och när nästa barn kom valde jag att besöka ett annat BVC i en större stad, vilka inte alls var lika dömande. Fick även kontakt med en intresserad läkare som bad att få följa mina barn i studiesyfte eftersom det inte fanns så jättemycket dokumentation om veganbarn, och det gjorde vi gärna.

När de blev lite större började det bli besvärligt rent socialt med ren vegankost, så då gick vi över till mer lakto-ovo. Jag ville inte att de skulle behöva känna sig alltför "konstiga" när de lekte hos kompisar, i skolan osv.
Minsta barnet, som bara är 4, är således uppväxt som lakto-ovoveg. Hennes pappa äter också vegetariskt.

Alla mina barn får prova kött om de vill, men vi lagar det inte hemma...precis som flera andra skrivit så äcklas jag av kött och vill inte hantera det. Äldsta barnet har testat diverse kött och fisk hemma hos kompisar, men hittills inte gillat det nåt vidare. Mellanbarnet vill absolut inte testa, blir upprörd vid bara tanken. Yngsta är för liten än för att ha någon särskild åsikt.

Jag är glad för att utvecklingen går framåt och att man idag utgår från nya rekommendationer där vegetarisk kost till barn inte fördöms, samt att den vegetariska skol- och dagismaten idag är fullt ätbar och näringsriktig.
Fast dumma frågor och påståenden från vuxna får tyvärr mina barn lika många som jag fick, speciellt den av dem som mest ärvt min långa och smala kroppsbyggnad.
 
Jag sitter och väntar på att mitt första barn ska titta ut och jag kommer erbjuda vegetarisk kost hemma, jag kommer be förskola och skola att servera detsamma. Min släkt kommer bli ombedd att servera vegetariskt när vi är på besök.

Jag tror inte det blir några problem och skulle min unge sno en köttbulle från sin kompis så går ju inte världen under.
Får jag frågor om varför hen inte äter samma som sina kompisar så kommer jag vara ärlig och säga något om att jag tycker djur är vänner och inte mat ( eller något annat mjukt- tänker inte visa djurrättsfilmer direkt). Men om mitt barn tidigt verkligen vill äta kött så tänker jag inte vara hitler...

På tal om risken för hälsoproblem så pekar all forskning på att en vegetabilisk diet är mer hälsosam, lägre risk för cancer, hjärt-kärlsjukdom,övervikt och livslängden för en vegan är ca 6 år längre än för den genomsnittlige omnivoren.
http://mobile.dudamobile.com/site/pcrm_2?url=http://www.pcrm.org/#2839

Jag tror att den sociala aspekten skrämmer mig mer, det är så många som går till angrepp på ens val att äta vegetariskt, jag hoppas att andra föräldrar inte beter sig illa mot mitt barn. Eller försöker truga på hen "vanlig" mat för att det är synd om hen :/....

Dessutom så är det självklart att man påverkar sina barn med sin livsåskådning!

Jag är ateist och skulle inte heller ta med mina barn till kyrkan bara för att det är norm där jag bor. De ska lära sig respektera folks tro, men inte tvingas delta.
 
Du sa ju själv att man behöver detta "Kombinera en slags spannmål med en baljväxt, så får man i sig sk "fullvärdigt" protein" fast jag redan har förklarat att baljväxter är uteslutet.

Du läser alla inlägg otroligt svartvitt vilket blir svårt att diskutera med. Därför lägger jag ned diskussionen här.

Men i meningen efter den skrev hon ju: Tål man inga baljväxter alls är frön en mycket god proteinkälla, helt spannmål, potatis, ärtor, bovete, qinoua, chiafrö.. Ät varierat, mycket grönsaker och bra livsmedel så behöver man inte jaga gram protein.

Så det skulle inte vara omöjligt eller svårt, inte ens för dig. :)
 
Men i meningen efter den skrev hon ju: Tål man inga baljväxter alls är frön en mycket god proteinkälla, helt spannmål, potatis, ärtor, bovete, qinoua, chiafrö.. Ät varierat, mycket grönsaker och bra livsmedel så behöver man inte jaga gram protein.

Så det skulle inte vara omöjligt eller svårt, inte ens för dig. :)
Men ärtor är ju en baljväxt? Det är tveksamt om vegetarianernas kunskap i näringslära verkligen är så omfattande som påstås i den här tråden.
 
Men ärtor är ju en baljväxt? Det är tveksamt om vegetarianernas kunskap i näringslära verkligen är så omfattande som påstås i den här tråden.

Åh nej! Hon skrev fel på en av grejerna! Du synat bedragarna och avslöjat Sveriges (eller nordens? Eller världens??!) vegetarianer som bluffmakare! Oh no!
Nu är det lika bra att vi köper ett paket Denniskorv och går hem och steker på hörni, för vi är avslöjade! :eek::up::banana:

;)
 
"Men jag har inte saker jag inte tål hemma så ev vegansk mat skulle bli fattig." Det betyder inte att jag inte kan bjuda, det betyder att det jag kan bjuda på känns torftigt.

Du sa ju själv att man behöver detta "Kombinera en slags spannmål med en baljväxt, så får man i sig sk "fullvärdigt" protein" fast jag redan har förklarat att baljväxter är uteslutet.

Du läser alla inlägg otroligt svartvitt vilket blir svårt att diskutera med. Därför lägger jag ned diskussionen här.

Och jag anser fortfarande att mat inte behöver bli torftig för att man inte bjuder på ersättningskött eller baljväxter, mycket av maten jag själv äter är utan. :D Men som sagt, är det omöjligt för en förälder att slänga ihop en vegetarisk måltid till mitt barn så antar jag att barnet får låta bli att äta där, simpelt.

Att kombinera baljväxt med spannmål är inte det är inte det enda sättet du kan få i dig sk "fullvärdigt" protein. Bara ett rätt simpelt tankeexempel. Kombinera bara flera proteinkällor över tid, så är du i hamn. Det behöver inte vara så krångligt som vissa vill få det att låta.. Det jag skrev var inte riktat till att just DU skulle bli vegetarian, utan det faktum att en inte behöver sojabaserade ersättningsprodukter och specialmat för att kunna äta vegetariskt eller ens laga vegetarisk mat. :)

Jag är ledsen att jag räknade upp ärtor i mina exempel på enkla proteinkällor, bara radade upp vad jag brukar äta och tänkte inte på att jag just hade nämnt att frön är ett bra protein om man är baljväxtallergiker.
 
Jag är inte vegetarian men äter mer än gärna vegetariskt, speciellt när jag är ute på restaurang eller så pumpar jag mina vegetarian-vänner på recept så fort jag får chansen då jag känner att jag gärna fastnar i "köttfärsås"-träsket och behöver lite inspiration.
Men jag skriver inte här för att redogöra mina kostvanor, utan mer för att skriva en tanke som väcktes hos mig när jag läst alla inläggen. Jag tror att det är viktigt att inte "förbjuda" barnen att äta vissa saker utan snarare "erbjuda". Ni som väljer att ge barn vegetarisk kost förbjuder era barn lika mycket som ni erbjuder barnen något annat. Jag tycker att man ska försöka bryta sitt tankesätt och se möjligheter istället för begränsningar.
Jag försöker äta mer vegetariskt och byta ut det kött jag äter mot lokalproducerat/ekologiskt (det blir inte dyrare om jag äter mindre tänker jag) och ibland känner jag att det blir enklare att tänka "nu ska jag göra en gryta" och så blandar jag inte i något kött, istället för att tänka "nu ska jag göra en vegetarisk gryta". Det blir liksom mer en möjlighet istället för ett "nu får jag inte använda kött"-hinder. Man säger ju liksom inte "vegetariska pannkakor", utan bara "pannkakor".
Med det tankesättet tror jag också att det blir lättare för barnen att inte känna sig annorlunda för att de får specialmat. De får ju chansen att äta något annat. För let's face it, bara för att det innehåller kött behöver det inte vara mer näringsrikt :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
4 563
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 368
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
2 094
Senast: Lingon
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 526
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp