Vem ansvarar för sadel?

bejkonfis

Trådstartare
Fick för några månader sen hem en foderhäst och fick även med en del utrustning. Bl.a en sadel som enligt ägaren skulle passa hästen.
Men när vi skulle ut och rida för första gången på hemmaplan så visade det sig att sadeln låg rent ut sagt som skit på hästen.
(Under provridningen hade hästen en lånad sadel, jag ifrågasatte aldrig detta)

Fick istället låna en sadel som passade av en bekant men nu har hon krävt tillbaka den och jag står nu med en häst utan sadel och frågan är, vad ska jag göra?
Hästen är ju inte min och min ekonomi tillåter inget sadelköp för tillfället. Möjligen om jag kan spara i några månader men det finns ingen tid för det.
Finns det ens en möjlighet att jag kan "kräva" att ägaren fixar fram en passande sadel eller är det helt och hållet upp till mig eftersom jag som fodervärd ska stå för alla kostnader?

Sambon föreslog att ta en sadel på avbetalning men trots att jag har ett jobb så har jag dessvärre ingen fastanställning (än) och det krävs ju att man har det.

Sv: Vem ansvarar för sadel?

Jag tycker det är galet att man inte skickar med en sadel som passar. Som ägare anser jag det MIN skyldighet hästen har utrustning som inte den tar skada av utan som passar och ligger rätt på hästen. Fel sadel kan ge negativa resultat för hästen rygg etc.

Fick hem en häst förra året jag skulle ha på foder för senare köp. Fick med en j-la syntetsadel från hööks och hästen hade öm rygg, inga ryggmuskler för sadeln tryckte fel :o Då jag ändå tänkt köpa hästen och gillade honom köpte jag loss honom fort som fan och skaffade en bra sadel. UTPROVAD

Jag skulle riva kontraktet om jag var du. Påpeka att du är inte skyldig köpa sadel till ägarens häst och vägrar rida i en sadel som lgiger fel för DU tänker inte betala ev skador som utstår pga sadeln. Rakt och kallt. Kan inte de ordna en sadel skulle jag inte heller rida hästen, och därav inte heller behålla hästen och betala för en häst som inte går rida.

Jag har ärligt talat inte tagit kontakt med ägaren angående detta. Av den enkla anledning att jag är feg.
Tänk om ägaren anser att det är min skyldighet att skaffa fram sadel och tar illa upp om jag kräver att hon gör det.
Har dessvärre varit med om det på tok för många gånger med mina föregående foderhästar att ägarna har brutit kontraktet och krävt tillbaka hästen pga att jag har vägrat ställa upp på saker som är ägarens skyldighet.

Ägaren har ALLTID huvudansvar för sin häst och är fan en SKAM att inte ha en sadel som passar sin häst :o

Min häst kör jag till fodervärd i morgon. Med honom får hon UTPROVAD sadel, 3 schabrak, extratäcken. ALLT har jag gått igenom så det är helt, passar, rätt storlek mm. Det är MITT ansvar. Skulle ALDRIG vilja se någon rida min häst med något felsittande eller trasigt.

Min nuvarande foderhäst fick jag ingen sadel med till. Detta då jag valde att inte få med den då den varken passade mig eller hästen...:o Det var 2 paddar under den och den låg åt helvete...Jag hade då en annan sadel som passade hästen (tack å lov!) men har nu valt att köpa en annan sadel. Tänkte lite som så att den kanske kan passa nästa häst, när det blir en sådan, då denna är rätt så "lätt" att anpassa efter olika hästar via sadelmakaren.

Jag kan dock tycka att lämnar man ut en häst på foder så ska sadlen passa, om den följer med. Deta är upp till ägaren (OM det inte står något annat i kontraktet).

Jag hade en annan foderhäst för några år sedan. Hon lånades ut av dåvarande fodervärden till mig då ägaren befann sig i ett annat land. Jag fick inte med någon utrustning alls, vilket jag fick veta innan. Dock visade det sig, när ägaren kom hem efter ett år jag tagit hästen på foder, att det FANNS en passande sadel! Och att den då fanns hos den hon lånat ut hästen till, som jag i min tur lånade hästen av (hänger ni med? :angel:). När då jag och ägaren skrev kontrakt ingick denna sadel men den hade då befunnit sig hos den andra fodervärden under det året jag hade hästen och hon påstod att det inte ingick någon sadel...hmmm...det ingick även en hel del annan utrustning också visade det sig...

Kanske lite off topic mitt svammel, men ja, jag tycker att ägaren ska se till att det följer med en pasande sadel till hästen annars får det vara. :cool:

Nej, kräva kan du inte göra om det inte står uttryckligen i kontraktet att det ska skickas med passande sadel.

Däremot ska du ju absolut meddela ägaren att du inte kan rida då du inte har en sadel till hästen, hör om det går att lösa.

Verkar vara ett vanligt fenomen att ägaren skickar med sadlar, eller utrustning över huvudtaget som inte passar hästen när man tar en foderhäst.
Jag har haft tre foderhästar och jag har köpt nya sadlar till alla dom tre.
Ägaren har blivit informerad och jag fick aldrig några sura miner.

När hästen sen skulle lämnas tillbaka så fick ägaren köpa sadeln av mig.

*delvis kl*
Tack för alla svar!
Sadeln som jag fick med användes under inridningsperioden (hästen fyller 4 i år) men på senare dagar red ägaren med en lånad sadel som passade, det var den sadeln som jag provred i. Detta fick jag reda på när vi skrev kontrakt men hon garanterade att den gamla sadeln skulle passa.

Jag har kontaktat ägaren nu och hon skulle se om hon kunde få tag på någon sadel. Hon har dock mest tipsat mig om ställen där de säljer begagnade sadlar så det mesta tyder på att hon vill att jag köper en sadel till hästen.

Vill ägaren att du köper sadel till hästen så skicka inte med sadeln när ni avslutar kontraktet. Vill ägaren ha sadeln så får hon köpa den av dig. Litet tips så du inte förlorar något som du möjligtvis får lägga ut en större summa på som faktiskt är en värdesak :)

hur länge ska du ha hästen? är det för senare köp eller bara tills ägaren har tid igen?
vår foderhäst (20åring som får stanna så länge som möjligt) har vi köpt sadel till, en begagnad kvalitets sadel för 3000kr. ful och gammal men hel och passar hästen, du behöver ju inte köpa en ny sadel, en begagnad behöver inte kosta så mycket och det finns många som man kan värma om eller byta ut järnet på.

MidnightSoul
Självklart skickar jag inte med sadeln om hästen åker tillbaka.
Buck
Vi har skrivit kontrakt på 1 år för ev. senare köp.

Då hade jag absolut skaffat en sadel som passar både mig och hästen. Säg att ägaren skickat med en sadel som passar hästen men får dig att sitta riktigt illa (så pass att det påverkar hästen) - vad hade du gjort då?

Har haft en hög foderhästar, men jag har aldrig fått med sadel. Det är så individuellt från ryttare till annan att jag heller aldrig räknat med det.

När jag lånade ut mitt sto på foder, fick fv med båda sadlarna (ok liggande syntet/dressyr, perfekt liggande och utprovad western). Detta för att hästen lätt fick/får spänningar i ryggen, och fel sadel mer än ett par gånger = E.T. behandling(ar). Jag ville försäkra mig om att hästen hade en sadel som låg bra. Däremot skrev vi in i kontraktet att fv var skyldig att, om någon av sadlarna skulle sluta passa under fodertiden, anlita en kunnig och erfaren sadelmakare för att prova ut en ny - på sin egen bekostnad (naturligtvis skulle denna sadel tillhöra fv, isf).

Jag anser inte att det är hästägarens skyldighet att skicka med sadel vid utlåning. Det är något man får komma överens om. Däremot tycker jag att det är j*vligt dåligt att skicka med en sadel som inte passar hästen.

*delvis kl*
Nej det är väl klart att man inte ska ta för givet att man får med sadel. Jag blev bara så besviken när jag insåg att sadeln inte passade eftersom det kändes som att ägaren tog för givet att jag har flera tusen i bakfickan att lägga ut på en sadel till en häst som jag inte ens äger.

ja det är lite surt att ägaren inte bestämde från första början att sadel inte ingick, till min foderhäst så fick vi med ett slitet regn täcke som inte höll regnet borta, ett fleece täcke som inte passade, och ett träns, för min del så hade det varit bättre att skicka hästen helt naken än med dålig utrustning, man måste ju ändå köpa nytt till den då.

Jag har haft flertalet foderhästar, en gång har sadeln som kommit med passat både mig och hästen. Såvida det inte står i kontraktet att ägaren ska hålla med en passande sadel så får du ju själv stå för det. Att ha foderhäst är nästan som att ha egen.

Köper du beg. är det stor chans att du kan sälja den igen för samma pris om du tar väl hand om sadeln.

Jag hade för ett tag sen en häst på foder som också fick med sig en sadel "som passade jättebra!!" .

Tvärt om var det total katastrof. Som tur var hade jag redan en egen annan sadel som passade bra .

Hade jag varit du hade jag köpt en passande sadel, och sen när hästen ska lämnas tillbaka erbjuder du denne att köpa sadeln och vill den inte det behåller du den och säljer den.

Senast ändrad:

Tack för alla svar!
Ägaren verkade inte så sugen på att skaffa fram en sadel så jag fick löst det på egen hand och köpte sadeln som jag tidigare lånade till hästen.
Men tråden tar inte slut här.
Fortsätt dela med er av era egna erfarenheter.
Vill fortfarande veta om det finns något "rätt och fel" i dessa situationer

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 960
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 499
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 620
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bildtråd
  • Stärka 3 åring
Tillbaka