Vem är svensk?/Svenskhetsbegreppet

Självklart har nationalitet och tillhörighet till en folkgrupp en stor, eller till och med mycket stor, betydelse för de flesta.

Talar du amerikansk engelska utan brytning?
Det kan ju ha stor betydelse utan att direkt kännas som en del av ens identitet.

Jag har ett par gånger på mycket konkreta vis haft skäl att vara väldigt glad över att vara svensk medborgare.

Men jag känner mig inte direkt svensk på något i övrigt intressant vis. Jag passerar som svensk, men det säger ju inget om min identitet och självuppfattning.
 
Ar man mindre Svensk eller Amerikan om man har en annan brytning an dialektal?
Ingen aning, jag bara kom på att undra över om en svensk har lätt för att ta till sig amerikanska utan brytning?

(den första meningen i mitt inlägg du citerar kan ignoreras, det är en rest av ett längre inlägg jag tänkte göra men inte brydde mig om att skriva klart och som råkade halka med)
 
Ingen aning, jag bara kom på att undra över om en svensk har lätt för att ta till sig amerikanska utan brytning?

(den första meningen i mitt inlägg du citerar kan ignoreras, det är en rest av ett längre inlägg jag tänkte göra men inte brydde mig om att skriva klart och som råkade halka med)

Amerikansk Engelska ar lika latt, eller svar, att ta till sig som alla andra storre sprak grupper innom vast varlden.
 
När det gäller frågan om att kunna tala landets språk har betydelse för ens nationella identitet är svaret i nästan alla fall ett klart ja.
 
När det gäller frågan om att kunna tala landets språk har betydelse för ens nationella identitet är svaret i nästan alla fall ett klart ja.

spelar det nagon roll HUR man talar landets sprak?
Som en ur norrlanning, Varmlanning eller Skaning? Om man med knapp nod har grundskola eller om man har langvarig hogskole examen och ordforrad darefter? Om man har Amerikansk, Spansk, eller Arabisk brytning? Ar det tillrackligt om de man talar med forstar och man kan forsta vad andra sager?
 
spelar det nagon roll HUR man talar landets sprak?
Som en ur norrlanning, Varmlanning eller Skaning? Om man med knapp nod har grundskola eller om man har langvarig hogskole examen och ordforrad darefter? Om man har Amerikansk, Spansk, eller Arabisk brytning? Ar det tillrackligt om de man talar med forstar och man kan forsta vad andra sager?
Du ställer många frågor du, men klarade inte av att svara på min enda och enkla till dig.
 
Jag tycker att om man är född i Sverige är man svensk.

Själv är jag mitt i en ansökningsprocess som förhoppningsvis leder till permanent uppehållstillstånd och senare om jag vill, kan jag ansöka om medborgarskap här i Australien. Även om jag gör det och om 25 år någon frågar mig så kommer jag ju alltid att vara 'svensk'.
Varför skulle jag vilja vara en annan nationalitet än den jag är född i? På ett personligt plan alltså.

Juridiskt så ger ett medborgarskap mer rättigheter (men också skyldigheter) i det land du lever i. Att lära sig landets språk samt följa landets lagar ser jag som en självklarhet.
 
Jag tycker att om man är född i Sverige är man svensk.

Själv är jag mitt i en ansökningsprocess som förhoppningsvis leder till permanent uppehållstillstånd och senare om jag vill, kan jag ansöka om medborgarskap här i Australien. Även om jag gör det och om 25 år någon frågar mig så kommer jag ju alltid att vara 'svensk'.
Varför skulle jag vilja vara en annan nationalitet än den jag är född i? På ett personligt plan alltså.

Juridiskt så ger ett medborgarskap mer rättigheter (men också skyldigheter) i det land du lever i. Att lära sig landets språk samt följa landets lagar ser jag som en självklarhet.
Så drottning Siliva är inte svensk? Barn som föds utomlands av svenska föräldrar? Adopterade?
 
Jag tycker att om man är född i Sverige är man svensk.

Själv är jag mitt i en ansökningsprocess som förhoppningsvis leder till permanent uppehållstillstånd och senare om jag vill, kan jag ansöka om medborgarskap här i Australien. Även om jag gör det och om 25 år någon frågar mig så kommer jag ju alltid att vara 'svensk'.
Varför skulle jag vilja vara en annan nationalitet än den jag är född i? På ett personligt plan alltså.

Juridiskt så ger ett medborgarskap mer rättigheter (men också skyldigheter) i det land du lever i. Att lära sig landets språk samt följa landets lagar ser jag som en självklarhet.

Kan man inte vara svensk om man inte är född i Sverige?
Eller om man föds i Sverige men föräldrarna är av annan nationalitet, och man bor och växer upp i annat land. Är man ändå svensk då för att man föddes här?
 
Min dotter är född i Norge, men har svenska föräldrar. Hon är svensk, inte norsk...

Likväl som en person vars föräldrar är från säg Uganda inte blir svensk bara för att denne föds i Sverige?

------------------------------

Det jag tycker är lite lustigt med hur tankegångarna går här är att vissa verkar anse att man tydligen är en viss nationalitet om man vill vara just den nationaliteten. Gäller det bara svensk eller gäller det alla? Om jag känner mig grekisk, är jag grek då? Om en somalier känner sig svensk, är hen det då?

Själv anser jag att är man född i Sverige av svenska föräldrar eller född utomlands av svenska föräldrar så är man svensk. Samma tanke blir det med vilken annan nationalitet som helst. Har man svenskt medborgarskap så passerar man ju som svensk men då är man svensk med xxx rötter.

Inte för att frågan känns särskilt viktig egentligen. Det spelar väl ingen roll egentigen vad man är för nationalitet. Känns oviktigt att placera folk i olika fack liksom

Själv är jag född i Sverige och är svensk medborgare men mina föräldrar är/var inte svenskar utan flyttade hit på 70-talet. Jag ser mig inte som svensk utan jag ser mig som xx (det land mina föräldrar kommer ifrån).
 
Likväl som en person vars föräldrar är från säg Uganda inte blir svensk bara för att denne föds i Sverige?

------------------------------

Det jag tycker är lite lustigt med hur tankegångarna går här är att vissa verkar anse att man tydligen är en viss nationalitet om man vill vara just den nationaliteten. Gäller det bara svensk eller gäller det alla? Om jag känner mig grekisk, är jag grek då? Om en somalier känner sig svensk, är hen det då?

Själv anser jag att är man född i Sverige av svenska föräldrar eller född utomlands av svenska föräldrar så är man svensk. Samma tanke blir det med vilken annan nationalitet som helst. Har man svenskt medborgarskap så passerar man ju som svensk men då är man svensk med xxx rötter.

Inte för att frågan känns särskilt viktig egentligen. Det spelar väl ingen roll egentigen vad man är för nationalitet. Känns oviktigt att placera folk i olika fack liksom

Själv är jag född i Sverige och är svensk medborgare men mina föräldrar är/var inte svenskar utan flyttade hit på 70-talet. Jag ser mig inte som svensk utan jag ser mig som xx (det land mina föräldrar kommer ifrån).

Hela problemet uppstår ju när någon annan ska definiera nationalitet än den det gäller. Så varför inte bara låta individen bestämma sin egen mix av identiteter ?
 
Varför har det så plötsligt blivit viktigt att avgöra någons "svenskhet"?

Jo, för att rasister och nassar har lyckats sätta det begreppet. Åh vad jag önskar att den frågan ska dö. Dö dö dö.

Det är inte graden av svenskhet som är viktig. Det finns massor av andra saker som är viktigare. Hur väl samhällsgemenskapen fungerar t.ex.

När en vän blev utsatt igår kom grannar och andra till undsättning för att fika, prata och stärka. Några av utländska föräldrar, en dari-talande, andra boende i bygden sedan måna generationer. Deet var inte nationaliteten som var viktig. Det viktiga var att vi fanns där som trygghet och värme när en familj med små barn var under attack.
Vem som var "svensk" hade inte det minsta med vår gemenskap att göra.
 
Nationalitet är väl ett sätt att försöka hitta en grupp att identifiera sig med. Trams, tycker jag själv. Men för någon är det kanske viktigt. Dock blir det ju alltid farligt när en grupp slutar handla om gemenskap och mer handlar om att hata på de som inte ingår i gruppen. Själv är jag väl "svensk" eller nej, jag trivs inte med den etiketten heller. Måste man ha en? Det är liksom inte viktigt för mig. Jag ser det inte som en komplimang att bli kallad "svensk", inte heller skulle jag se det som en förolämpning om någon trodde att jag var av annan nationalitet. Bor i Sverige. Utomlands blir jag ofta tagen för amerikan pga min californian accent men den kommer av ett gott språksinne och för mycket Hollywood movies och inte för att jag är från Kalifornien.
 
Varför har det så plötsligt blivit viktigt att avgöra någons "svenskhet"?

Jo, för att rasister och nassar har lyckats sätta det begreppet. Åh vad jag önskar att den frågan ska dö. Dö dö dö.

Det är inte graden av svenskhet som är viktig. Det finns massor av andra saker som är viktigare. Hur väl samhällsgemenskapen fungerar t.ex.

När en vän blev utsatt igår kom grannar och andra till undsättning för att fika, prata och stärka. Några av utländska föräldrar, en dari-talande, andra boende i bygden sedan måna generationer. Deet var inte nationaliteten som var viktig. Det viktiga var att vi fanns där som trygghet och värme när en familj med små barn var under attack.
Vem som var "svensk" hade inte det minsta med vår gemenskap att göra.
Jag håller med. I grund och botten är vi alla människor med samma behov. Vi behöver äta och dricka och sova. Vi känner känslor som kärlek, glädje, sorg o.s.v.

Sen finns det andra saker som skiljer oss åt, men behovet att kategorisera folk förstår jag inte.
 
Varför har det så plötsligt blivit viktigt att avgöra någons "svenskhet"?

Jo, för att rasister och nassar har lyckats sätta det begreppet. Åh vad jag önskar att den frågan ska dö. Dö dö dö.

Det är inte graden av svenskhet som är viktig. Det finns massor av andra saker som är viktigare. Hur väl samhällsgemenskapen fungerar t.ex.

När en vän blev utsatt igår kom grannar och andra till undsättning för att fika, prata och stärka. Några av utländska föräldrar, en dari-talande, andra boende i bygden sedan måna generationer. Deet var inte nationaliteten som var viktig. Det viktiga var att vi fanns där som trygghet och värme när en familj med små barn var under attack.
Vem som var "svensk" hade inte det minsta med vår gemenskap att göra.

Jag håller helt med om det här, och att hela diskussionen blir så osmaklig. Jag är nog så svensk man kan bli - svensk medborgare, född och uppvuxen i Sverige, har aldrig bott någon annanstans och så långt jag vet tillbaks i släkten är det samma lika. Jag känner dock inte att jag vill ropa ut att jag minsann är svensk, lika lite som jag vill stoltsera över den svenska flaggan. Tyvärr har att vara "äkta" svensk och den svenska flaggan blivit symboler för något som jag överhuvudtaget inte sympatiserar med och därför helst ställer mig på sidan om. Vilket är lite sorgligt, jag önskar ju att jag kunde vara stolt över mitt ursprung och vår flagga utan att jag för den sakens skull skulle känna att jag kopplas ihop med rasism.

För att knyta tillbaks till grundfrågan så känner jag att man är svensk om man känner sig svensk och så är man svensk medborgare när man är det.
 
Jag håller helt med om det här, och att hela diskussionen blir så osmaklig. Jag är nog så svensk man kan bli - svensk medborgare, född och uppvuxen i Sverige, har aldrig bott någon annanstans och så långt jag vet tillbaks i släkten är det samma lika. Jag känner dock inte att jag vill ropa ut att jag minsann är svensk, lika lite som jag vill stoltsera över den svenska flaggan. Tyvärr har att vara "äkta" svensk och den svenska flaggan blivit symboler för något som jag överhuvudtaget inte sympatiserar med och därför helst ställer mig på sidan om. Vilket är lite sorgligt, jag önskar ju att jag kunde vara stolt över mitt ursprung och vår flagga utan att jag för den sakens skull skulle känna att jag kopplas ihop med rasism.

För att knyta tillbaks till grundfrågan så känner jag att man är svensk om man känner sig svensk och så är man svensk medborgare när man är det.

Fast det är ju också lite feltänk. Vi ska INTE låta nassarna sno vår flagga och jag har inga problem med att vara stolt över min svenska bakgrund utan att vara rasist. Jag har heller inga problem med att flagga (förutom att jag rent praktiskt är livrädd att något ska gå fel när jag hissar/halar flaggan...) för jag är svensk och det är också min flagga.
 

Liknande trådar

Samhälle Stötte på en diskussion om huruvuda stavhopparen Armand Duplantis är svensk eller amerikan. Han har en svensk och en amerikansk...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
9 756
Senast: Ramona
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
20 292
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
4 988
Senast: warg
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp