Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?


Japps. De har anmälningsplikt, om missförhållandet inte rättas till. Dvs jag antar att de i första steget inte behöver anmäla men däremot om missförhållandena fortsätter.

OBS Nedanstående är skrivet på den tiden Djurskyddsmyndigheten fanns, och djurskyddet låg på kommunerna, därför står det ju lite fel, det står anmälan till kommunala nämnden, det blir ju idag till Länsstyrelsen.


Om en veterinär i sitt arbete upptäcker ett brott mot djurskyddslagen, och missförhållandena inte rättas till, är veterinären skyldig att anmäla detta till kommunens djurskyddsinspektör. Detta gäller alla veterinärer oavsett arbetsgivare och brukar kallas den veterinära anmälningsplikten.

Den allmänna veterinärinstruktionen är en förordning som beslutas av regeringen. Det är denna författning som reglerar vilka skyldigheter en veterinär har i sitt arbete. I förordningens fjärde paragraf står följande att läsa:

”Om en veterinär i sin yrkesutövning finner anledning att anta att djur inte hålls eller sköts i enlighet med djurskyddslagen […] skall veterinären, om förhållandet inte rättas till, anmäla detta till den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet. […]” (SFS nr: 1971:810)

Skrivningen brukar kallas den veterinära anmälningsplikten och omfattar samtliga veterinärer oavsett arbetsgivare. Den omfattar även personer som har begränsad behörighet att utöva veterinäryrket. Anmälningsplikten gäller när veterinären utövar sitt yrke och veterinärens tystnadsplikt gäller inte vid anmälan till den kommunala nämnden.

Begreppet ”finner anledning att anta” innebär att anmälningsplikten inträder redan vid en låg grad av misstanke. Det innebär dock ingen undersökningsplikt. Veterinären ska göra sin bedömning i det enskilda fallet och bedömningen ska avse aktuella förhållanden. Veterinären är skyldig att anmäla om förhållandet inte rättas till.

Förutom anmälan till miljö- och hälsoskyddsnämnden kan veterinären även göra polis- eller åtalsanmälan.



http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3803
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

*KL*

Om det nu är så ovanligt med obefogade anmälningar varför har de flesta fått anmälningar mot sig som var obefogade då??

Jag tror nog alla av mina vänner har fått anmälningar om allt från småsaker till anmälningar om djurmisshandel och vanvård kommit in. Samtliga var helt obefogade och alla anonyma. Varför skall det då vara tillåtet att göra anonyma anmälningar som kostar oss oskyldiga (skattebetalare) massor med pengar?
Jag vidhåller att alla anonyma anmälningar fram för allt inom häst branschen är fega och i de flesta fall obefogade. I min tro ligger minst 50-70% av alla anonyma anmälningar gjorda av andra anledningar än hästarnas bästa (o vänskap, avundsjuka, hat eller liknande.):crazy:
Jaha, så du jobbar också inom myndigheten då??? Med tanke på att du verkar rätt säker på att de flesta anmälningarna är obefogade. Det är i varje fall inte uppfattningen på vår länsstyrelse, och inte på de andra länsstyrelserna som jag har kontakt med heller. Men den länsstyrelse du jobbar på kanske har en annan bild av läget.
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

*KL*

Om det nu är så ovanligt med obefogade anmälningar varför har de flesta fått anmälningar mot sig som var obefogade då??

Jag tror nog alla av mina vänner har fått anmälningar om allt från småsaker till anmälningar om djurmisshandel och vanvård kommit in. Samtliga var helt obefogade och alla anonyma. Varför skall det då vara tillåtet att göra anonyma anmälningar som kostar oss oskyldiga (skattebetalare) massor med pengar?
Jag vidhåller att alla anonyma anmälningar fram för allt inom häst branschen är fega och i de flesta fall obefogade. I min tro ligger minst 50-70% av alla anonyma anmälningar gjorda av andra anledningar än hästarnas bästa (o vänskap, avundsjuka, hat eller liknande.):crazy:

Fast det är kanske som jag var inne på, att det är de anmälningarna som det pratas om, och dyker upp i sådana här diskussioner.

Inte många är ju sugna på att säga/skriva att 'ja jo jag blev anmäld för misskötsel, och det var ju sant och befogat'..

Sen, jag anser när man ska bedöma vad som är befogat, tycker jag att anmälningar där det som det specifikt anmäls för är obefogat men där det vid inspektionen upptäcks andra brister ändå ska räknas som befogad. För en inspektion var befogad liksom.

Dvs anmälan om 'bristande hovvård' visade sig vara obefogad, men det visade sig vid besöket finnas anmärkningar på hästarnas hull och stallets utformning. Då ska anmälan förvisso räknas som obefogad, men inte inspektionen.
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Dvs anmälan om 'bristande hovvård' visade sig vara obefogad, men det visade sig vid besöket finnas anmärkningar på hästarnas hull och stallets utformning. Då ska anmälan förvisso räknas som obefogad, men inte inspektionen.
Där har vi det. Bra formulering, det ska framföras :)
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Fast det är kanske som jag var inne på, att det är de anmälningarna som det pratas om, och dyker upp i sådana här diskussioner.

Inte många är ju sugna på att säga/skriva att 'ja jo jag blev anmäld för misskötsel, och det var ju sant och befogat'..
.

:rofl::rofl::bow::bow:
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

KL

Lite OT, men någon som vet om hovslagare har någon slags anmälningsplikt? Tänker på min förre hovslagare som brukade berätta om ett par shettisar vars ägare brukade ringa ut honom ca en gång/år för att verka hovar. Självklart är detta gravt eftersatt hovvård, men har en hovslagare anmälningsplikt på det?

Det är förutom veterinärer även hovslagare, djurskötare, sjuksköterska, sjukgymnast och tandläkare om de är kvalificerad för att kalla sig djurhälsopersonal som har anmälningsplikt, detta trädde i kraft den 1/1 2010. Man kan läsa mer om kraven för att få kalla sig djurhälsopersonal här
http://www.jordbruksverket.se/download/18.72e5f95412548d58c2c80001780/2009-083.pdf

Djurskyddslagen 1988:534, 28 a § /Träder i kraft I:2010-01-01/ Om den som tillhör djurhälsopersonalen i sin yrkesutövning finner anledning att anta att djur inte hålls eller sköts i enlighet med denna lag, de föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen eller de EG-bestämmelser som kompletteras av lagen, ska denne anmäla detta till kontrollmyndigheten.
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Det är förutom veterinärer även hovslagare, djurskötare, sjuksköterska, sjukgymnast och tandläkare om de är kvalificerad för att kalla sig djurhälsopersonal som har anmälningsplikt, detta trädde i kraft den 1/1 2010. Man kan läsa mer om kraven för att få kalla sig djurhälsopersonal här
http://www.jordbruksverket.se/download/18.72e5f95412548d58c2c80001780/2009-083.pdf

Djurskyddslagen 1988:534, 28 a § /Träder i kraft I:2010-01-01/ Om den som tillhör djurhälsopersonalen i sin yrkesutövning finner anledning att anta att djur inte hålls eller sköts i enlighet med denna lag, de föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen eller de EG-bestämmelser som kompletteras av lagen, ska denne anmäla detta till kontrollmyndigheten.
Just det, det hade jag glömt:o
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
751
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 658
Senast: Lhas
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp