Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur är det nu, om någon gör en anmälan till djurskyddet, och djurskyddet (dvs länsstyrelsen) gör en inspektion. Vem betalar den inspektionen, djurägaren/den som blev anmäld eller går det på skattepengarna sas?

Förr fick ju den som blev inspekterad betala oavsett, men jag har för mig att det sen Länsstyrelsen tog över ändrats, men jag hittar inget om det när jag söker?
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Jag betalade ingenting när "någon" gjorde en obefogad anmälan mot mig i somras... Antar att skattebetalarna fick betala för att två inspektörer åkte 6 mil för att titta på ett par välskötta hästar!
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Ja, är det jag har för mig det är ändrat till, just som du beskriver. Att är anmälan obefogad/inga anmärkningar finns, så behöver inte den som inspekteras betala. Men hittar inget på Länsstyrelsens hemsida (kanske letar dåligt).

Men eftersom du inte behövde betala låter det ju som det där jag minns är rätt, hoppas det =)

Och ja, finns ju väldigt mycket bättre saker att spendera skattepengar på, även om väl en ogrundad anmälan för mycket är bättre än en grundad anmälan förlite, men..
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Jag har fått betala, både när de anmält att de ska komma och för oanmäldinspektion.
Efter den oanmälda inspektionen sa det att någon tipsat dem om att min gödselhantering inte var godkänd.
Jag har ännu inte fått reda på vem som anmälde, men kan de göra så enkom för att kunna ta betalt?
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Hur menar du göra vad? Säga att anmälan var anonym? Det påverkar ingenting så.
Men när de väl inspekterade, var gödselhanteringen godkänd eller inte godkänd då? Och var det efter 1/1 2009 det hela utspelades?

För förr, när det låg på kommunerna fick man betala oavsett. Någon 'rolig' människa gjorde en helt ogrundad anmälan, som resulterade i oanmäld inspektion. Fanns inget som helst att anmärka på vid den. Trots detta fick jag en faktura på 750 spänn. Surt som fan.

Men sen har jag bestämt för mig jag läst, kanske i en diskussion här eller någon annanstans, att det är ändrat sen Länsstyrelsen tog över ansvaret (1/1 -09), och nu så blir du anmäld och inspektionen leder till några anmärkningar, då får du betala. Blir du anmäld men det inte leder till någon anmärkning då slipper du betala.

Men kan som sagt inte hitta rätt på var jag läst det nu?

(Ursäkta om jag är snurrig, men grav pepsiabstinens och därför grym huvudvärk).
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Ja, det var i mars -09.
Nej, de godkände inte gödselhögen och jag accepterade inte deras resonemang iom att det inte är en gödselhög, utan en hög där jag lägger dåligt hö och hösilage.
De ålade mig att ta bort den, vilket jag inte gjorde och när de kom tillbaka så blev de lite griniga, och vi hade en ny diskussion om att det inte är en gödselhög, vilket de ihärdigt påpekar.

Båda gångerna har de kommit oanmälda, jag hänvisar till alla grannar som låter gamla hösilage balar och halm balar ruttna ute på åkrarna med fick svar att de är jordbrukare och har andra regler.

De debiterade mig hela processen på 3700 kr.

Jag har överklagat.

(Det är lite märkligt för de skriver att jag har 6 boxar och driver inackstall. Men jag har 8 boxar och endast mina egna, vid båda tillfällena för inspektionen hade jag 3 hästar hemma för stoet var på utbildning)
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Jisses vilken soppa. Hmm, en sån hög har jag också, med hö/hösilage/halm alltså, men inte gödseln. Jag - eller tja grannbonden som tömmer åt mig - vill inte ha det på gödselstacken. Så det ligger i en separat hög på annat ställe, och får multna ner bara. De hade inga synpunkter på det när jag kollades i samband med hästinventeringen (nu är den ju översnöad, har inte lagts något där på ett tag, har dock halm som grannens kattjävlar pissat på som ska dit). Så där tycker jag absolut du gör rätt i att överklaga.

Men då fattar jag frågan om de kan ha sagt det bara för du skulle få betala. Teoretiskt kan de kanske ha gjort det, sen om det var/är så är ju omöjligt veta. Men gud så irriterande.

(Mig veterligen är det inte olika regler i den frågan för lantbrukare och andra heller..)
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Det är väl så att djurskyddet som lyder under länsstyrelsen numera inte kostar något. Medans gödselhanteringen som ligger kvar under kommunens miljö och hälsa också kostar vad kommunen anser att det ska göra. Så att det kan skilja väldigt mycket från kommun till kommun.
Innan, alltså innan 2009 löd ju bägge delar under kommunen och var samma personer.
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Så ett djurskyddsbesök ska alltså inte kosta något?
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Ha, nu hittade jag.

Riksdagen beslutade också att de kontroller som länsstyrelserna ska genomföra enligt djurskyddslagen, livsmedelslagen och lagen om foder och animaliska biprodukter blir avgiftsfria. I dag tar en del kommuner ut avgifter och andra inte. Länsstyrelserna kommer dock att ta betalt för de extra kontroller som krävs på grund av brister vid ordinarie kontroll.

samt

Några nyheter som är bra att känna till:
Kontrollen är avgiftsfri. Om det krävs extra kontroller på grund av brister eller befogade anmälningar kommer länsstyrelsen däremot att ta betalt.
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Jag hade en besiktning för 11 månader sedan, dvs efter 1/1 2009.

En oanmäld inspektion där "en anonym granne" anmält. Väl på plats fanns bara välmående hästar och inget att anmärka på.

Jag frågade särskilt om det skulle bli någon kostnad för mig i samband med inspektionen och fick svaret att hade de funnit något att anmärka på så hade jag fått betala besöket.

I detta fallet fanns inget som helst att klaga på varför jag inte fick någon räkning men efter ett par veckor ett trevligt brev där man beskrev hela besiktningen och godkände hästhållningen.

//Waern
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Skönt, då borde det vara likadant nu, de borde inta ha ändrat eller 'gjort om reglerna'.

Slipper jag fundera över det =)
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Jag har förstått att det kan vara olika från kommun till kommun, men eftersom anonyma anmälningar kan göras är det väl troligt att hästägaren är den som får betala om några ekonomiska krav ställs.
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Ska vara lika nu över hela landet, iom att Länsstyrelsen har tagit över från kommunerna. Innan skilde det just från kommun till kommun, både om/när betala (inkl för rutinkontroller) och ffa hur mycket betala.

Så, antar att det nu då är skattepengar som finansierar de anmälningar (oavsett anonyma eller ej) som inte leder till anmärkning, dvs var ogrundade? Stöds ju av det jag klippte in.

Och vid anmärkningar/grundade anmälningar får den som anmälts/inspekterats betala. Vilket känns helt rätt och rimligt.
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

kl
Jag tycker det verkar som att det blivit bättre nu.
Förut fick man betala vid rutinbesöken men nu slipper man det.
Man betalar endast om de hittar anmärkningar precis som vid anmälningar.
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

I samband med att 2 av våra hästar rymde
i höstas så kom en anonym anmälan
om vanvårdade hästar som gick vind för våg.
1 gång på 18 år hände det att dom smet :angel:

Ingen anmärkning och vi såg aldrig skymten av
någon kostnad för oss.
2 inspektörer 12 mil ToR.
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Det stämmer som du skriver om djurskyddet. Dvs att obefogade anmälningar och rutinkontroll numera finansieras med skattemedel samt att befogade anmälningar och extra kontroll pga brister i rutinkontrollen ska betalas av djurhållaren.
Detta gäller bara djurskyddet, kommunerna har, som Masse skrev, kvar all tillsyn av miljö och det varierar från kommun till kommun vad en kontroll från dem kostar.
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

SKrämmande eg vad mycket skattepengar som måste gå åt i ogrundade anmälningar? Borde ju gå att lösa. Vi måste ju ha kvar möjligheten att anmäla anonymt, men borde det inte går att göra ett system där man måste uppge personuppgifter, men de sen sekretessbeläggs?

Nu är ju problemet att om man inte anmäler anonymt kommer namnet med i anmälan, och anmälan osv är offentlig handling. Dvs den som blivit anmäld kommer få veta vem som anmält. Och alla som anmäls är ju inte alltid riktigt vid sina sinnens fulla bruk..

Men om man fick uppge personuppgifter, de sekretessbelagdes så bara Länsstyrelsen kunde komma åt det, så skulle man ju ändå kunna be om att vara anonym gentemot den man anmälde. Men i de fall där det är uppenbart ogrundade anmälningar, sura grannar anmäler varandra eller liknande okynnesanmälningar, så kunde den som anmälde få betala istället för att det ska tas från skattepengar?

Frågan är ju om det skulle göra att färre vågade anmäla de 'riktiga' fallen (dvs inte sur på grannen-stuket), eller om de skulle vara för rädda att inte ha rätt, eller att att det inte är 'SÅ illa att det blir anmärkning' - och därför inte anmäler?

För hellre en onödig anmälan än en riktig anmälan förlite. Helt klart.

Men måste ju kosta skjortan i skattepengar med de anmälningar som beskrivs där det åks 5 - 10 - 15 mil enkel resa för ingenting, helt ogrundat?
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

Det stämmer som du skriver om djurskyddet. Dvs att obefogade anmälningar och rutinkontroll numera finansieras med skattemedel samt att befogade anmälningar och extra kontroll pga brister i rutinkontrollen ska betalas av djurhållaren.
Detta gäller bara djurskyddet, kommunerna har, som Masse skrev, kvar all tillsyn av miljö och det varierar från kommun till kommun vad en kontroll från dem kostar.

Perfekt med ett tydligt svar från någon insatt. Tack =)
 
Sv: Vem betelar vid djurskyddsinspektion pga anmälan?

kl

Nån som vet vad det går på om dom hittar något?
Eller är det olika beroende på vad dom hittar?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
751
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp