vem får hamtera min hingst?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare skrollan_tre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 4 386
S

skrollan_tre

jag har jordens trevligaste hingst! 3 år, en skötare på 11... hon hanterar honom utan problem i stallet bland alla ston o även när vi e ivåg. men det finns et par tjejer i stallet som inte tar i hann eftersom de inte e 18 år. jag vet att det e 18 år på tävling... men hur fungerar det annars??? carro

Sv: vem får hamtera min hingst?

jag kan säga så här, när jag va 10 år hade vi en C-ponny hingst (welsh) han va oxå värdens snällaste (även som 3-åring, i allafall fram till vårkanten det året han blev 3) men en dag när jag skulle ta ut honom så va det som själva :devil: flög i honom. han trängde sig förbi mig på väg ut i hagen, sparkade mig så illa att flera revben gick av. jag "hängde" kvar i grimmskaftet för mamma hade blivit skitarg om jag släppt (stona stod redan ute) jag blev uppskrapad och trampad, men fick ut honom i hagen iallafall tillslut.

sedan blev det akuten..... nej, jag hade inte låtit en 11-åring hantera mina hingstar utan vuxens hjälp. man vet aldrig när instinkten kan ta över och om barnet reder upp situationen.

Vill bara påpeka att det är 16 år som gäller på tävling. Om de nu inte ändrat i år men det tror jag inte.

Hingstar är knepiga. Vi har några i stallet som verkligen är väluppfostrade och lyssnar bra. Men jag skulle nog inte släppa iväg dem med något yngre barn ändå. Det finns alldeles för stora risker med det.

Dessutom så är 16 år en rekommendation, det står BÖR i tr. (om det inte har ändrats till i år)

En liten tanke bara...

Om de vägrar hantera hingsten och håller stenhårt på åldersgränsen så verkar det ju som att de är lite rädda för honom/hingstar i allmänhet.

Bara det gör nog att de inte bör hantera honom alls, för det blir alltid en större risk att hantera en häst man känner sig osäker inför. Oavsett om det är en hingst eller inte...

Själv hanterade jag mer eller mindre vilda travhingstar, unga som gamla, redan vid 12 års ålder. Det gick oftast väldigt bra, så länge man hade hjärnan med sig och inte blev rädd.;)

Tror att du istället ska ställa dig frågan om vem som har ansvaret om något händer? Skötaren är ju inte myndig, är hennes föräldrar medvetna om "riskerna" och ansvaret för att hantera en hingst? Som hingstägare har man ju ett ganska stor ansvar för både hingsten och de som ska hantera den, har du funderat på sådant som ersättning och ansvar om något händer? Det är ju en viktig bit för alla som låter barn hantera deras hästar och den blir ju inte mindre av att det är en unghingst som det handlar om.
Som skrivet i ett tidigare svar så kan även den snällaste hingst få spel när hormonerna börja snurra runt specielt på våren. Min egen erfarenhet är att de flesta hingstar som är ordentligt hanterade som unga ofta inte börjar visa hingstbeteende förän på våren som treåringar. Vissa blir bara lite glada när ser stona ändra kan bli totalt blockerade. Det är ofta vid den här åldern som kunskapen om hur man ska hantera en hingst verkligen krävs dels för att ingen ska bli skadad och dels för framtiden om hingsten ska fortsätta vara hingst.

Efter lite bläddrande i TR och sökande på SvRF:s hemsida har jag öht inte hittat den punkten. Hingst fanns inte med i något av registren. Men jag har också för mig att det står bör.
När vi är på tävling med Pluto brukar jag eller Tina leda honom och vi är över 16 år båda två så vi har inte reflekterat så noga över om det står bör eller ska.

(Imo är den punkten rätt dum. Det är mer än ålder som spelar in vid handhavande än hingst, t.ex. styrka, teknik, hästkunskap.)

jag har jordens trevligaste hingst! 3 år, en skötare på 11... hon hanterar honom utan problem i stallet bland alla ston o även när vi e ivåg. men det finns et par tjejer i stallet som inte tar i hann eftersom de inte e 18 år. jag vet att det e 18 år på tävling... men hur fungerar det annars??? carro

Du bör nog se över ditt försäkringsskydd.Blir flickan allvarligt skadad med men för resten av livet vem blir betalningsansvarig då? Är flickans föräldrar informerade om riskena med även de allra snällaste hingstar? Du tar på dig ett stort ansvar även moraliskt med att låta ngn så ung hantera din häst. Det handlar om hjärnans utveckling och gäller alla människor, vid 11 års ålder har man inte hunnit få bl.a det omdöme en vuxen människa har.

Jag personligen skulle aldrig låta en 11 åring hantera en 3års hingst ensam. Hingsten må vara hur snäll som helst, men en dag kan han komma på att han är hingst.
Själv har jag en shettis som gick som hingst tills han var 7 o hur snäll o go som helst, tills en dag då det blev som o leka med döden o hantera honom, det slutade med omg. kastrering.

Du kan aldrig tvinga någon att ta in din hingst om de inte vill, att hantera hingst kräver ett stort ansvar.

Efter lite bläddrande i TR och sökande på SvRF:s hemsida har jag öht inte hittat den punkten. Hingst fanns inte med i något av registren. Men jag har också för mig att det står bör.
När vi är på tävling med Pluto brukar jag eller Tina leda honom och vi är över 16 år båda två så vi har inte reflekterat så noga över om det står bör eller ska.

(Imo är den punkten rätt dum. Det är mer än ålder som spelar in vid handhavande än hingst, t.ex. styrka, teknik, hästkunskap.)

Det håller jag med om. Jag själv har ju "alltid" haft hingstar och jag vet att vi fick söka dispens när jag skulle visa den ena på premiering för där var det 16års gräns.
Kan ju säga att min åttaåriga son skulle klara min nuvarande hingst bättre än sambon just för att sonen är uppvuxen med hingstar medans sambon just precis har börjat att umgås med hästar över huvud taget.
Måste genast leta fram mina TR, har klart för mig att det finns en rekomendation...........

Du bör nog se över ditt försäkringsskydd.Blir flickan allvarligt skadad med men för resten av livet vem blir betalningsansvarig då? Är flickans föräldrar informerade om riskena med även de allra snällaste hingstar?

Måste bara tillägga att även om hingstar är hingstar, så borde alla
hästägare ha samma ansvar om en så ung människa tar hand om ens
häst oavsett om det är en hingst, valack eller ett sto.

Om en har erfarenhet med hingstar så kan det inte spela så stor roll med ålder. Men som nån annan sagt hingstar är hingstar och ska hantera med respekt.Och vet att vilken dag som helst, spela inte nåt roll över huved taget hur snäll de är, kan ändra sig i en öggonblick och folk kan vara skadad.
Jag håller med. Och risken är större med en hingst. Spel ingel roll om de är 40 år, hingstar ska man tar hansyn till och hanteras med risken i bakgrunden.
Helst skulle jag aldrig tilllåta en unge hantra en hingst, kunskaper och erfarenhet finns inte där. Och för mig, är risken inte värt det för att jag behöver hjälp att sköter min häst.

/CS en tjej som var då 23 med erfarenhet fick sin käke brutet i 2 ställe och misstat 5 tänder pga min hingst fick syn på en "ny" sto på gården. Han var då 16 år och var "hur snäll som helst" och har aldrig betet så förut.

Senast ändrad av en moderator:

Det håller jag med om. Jag själv har ju "alltid" haft hingstar och jag vet att vi fick söka dispens när jag skulle visa den ena på premiering för där var det 16års gräns.
Kan ju säga att min åttaåriga son skulle klara min nuvarande hingst bättre än sambon just för att sonen är uppvuxen med hingstar medans sambon just precis har börjat att umgås med hästar över huvud taget.
Måste genast leta fram mina TR, har klart för mig att det finns en rekomendation...........

Jo, samtidigt måste de väl på något vis reglera det. Svårt att sätta en kunskapsgräns liksom.
Det finns nog en rekommendation vill jag minnas men jag hittade den inte så snabbt och orkade inte leta vidare.

Håller helt med!!!!!!! Barn ska inte utan vuxnas närvaro hantera hästar öht. (Tycker jag)

Jag skulle aldrig låta ett 11-årigt barn hantera min hingst på egen hand. Även om hästen nu är snäll så kan det slå om över en natt, hemskt om det skulle hända när flickan hanterar hästen.

Sambon's travhingst på tre år börjar nu upptäcka att han är hingst och gnäggar på de ston som passerar hans box - sedan är det bra!
När han får selen på sig blir han som ett lamm - helt fokuserad på sin uppgift! Skulle kunna skicka ut mitt fyraåriga kusinbarn att köra honom.

Oansvarligt att resa bort och lämna ansvaret på en 11-åring!

Linda.B
jag tror inte att hon menar att hon reser ivääg å lämnar hingsten o den 11 åriga skötaren ensamma. utan att när dom är iväg, tex. på träning.

Skrollan_tre
jag låter inte 11 åringar hantera gamla snälla o lugna valacker heller. o absolut inte hingstar.
hingstar leds med hingstbett utav vuxen, speceiellt på en stor anäggning som ligger i närhet av stor väg som i mitt fall.

(11 åringar hör hemma i ponnystall med vuxet öga på sig)

hästar är hästar!

Skrollan_tre
jag låter inte 11 åringar hantera gamla snälla o lugna valacker heller. o absolut inte hingstar.
hingstar leds med hingstbett utav vuxen, speceiellt på en stor anäggning som ligger i närhet av stor väg som i mitt fall.

(11 åringar hör hemma i ponnystall med vuxet öga på sig)

hästar är hästar!

Det där var väl det bästa som sagts i denna tråd.

Barn ska inte hantera/sköta hingstar, speciellt inte unghingstar som man inte riktigt vet hur de är när de väl fått koll på det där med att vara hingst.

Handlar det om ponnyhingstar som rids/tävlas/hanteras av barn så ska det alltid enligt mej ske under överinseende av föräldrar eller annan erfaren vuxen.

En hingst är alltid en hingst.

Jag skulle inte låta någon 11 åring helt ensam sköta någon häst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: animalasia
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 136
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 301
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka