Vem hade du tagit med till förlossningen?

Nelumbo

Trådstartare
Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och gå upp i rök.

Barnmorskan sa till mig sist jag var där ”du verkar inte orolig inför förlossningen?" Mitt svar till henne var ”nä” och sen när jag kom hem så började jag fundera ”eh föda barn? Nä det har jag inte tänkt..." och inser väl att jag kanske borde ta tag i det här som rör förlossningen.
MEN till frågan: om du som gravid av någon anledning inte fick eller ville ta med dig pappan till förlossningen. Vem hade du tagit med då och varför?
 
Födde under pandemin och bestämde mig då att om sambon blivit sjuk och inte fått följa med så hade jag nog ställt in mig på att föda själv - med bara personal som stöd.

Finns ju doula också om man vill, men kostar ju en hel del har jag förstått.

Har du nån kompis som kan följa med, om du vill?
 
Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och gå upp i rök.

Barnmorskan sa till mig sist jag var där ”du verkar inte orolig inför förlossningen?" Mitt svar till henne var ”nä” och sen när jag kom hem så började jag fundera ”eh föda barn? Nä det har jag inte tänkt..." och inser väl att jag kanske borde ta tag i det här som rör förlossningen.
MEN till frågan: om du som gravid av någon anledning inte fick eller ville ta med dig pappan till förlossningen. Vem hade du tagit med då och varför?
Jag hade planerat för syrran att följa med just för att hon var den som stod mig absolut närmst och stöttat mig genom allt. Nu dök det upp en ny partner under graviditeten som hoppade på tåget så blev han i slutändan, men tänket var detsamma. Den som stod mig närmst och som jag faktist kände mig stöttad av.
 
Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och gå upp i rök.

Barnmorskan sa till mig sist jag var där ”du verkar inte orolig inför förlossningen?" Mitt svar till henne var ”nä” och sen när jag kom hem så började jag fundera ”eh föda barn? Nä det har jag inte tänkt..." och inser väl att jag kanske borde ta tag i det här som rör förlossningen.
MEN till frågan: om du som gravid av någon anledning inte fick eller ville ta med dig pappan till förlossningen. Vem hade du tagit med då och varför?
Jag har försökt bli med barn i två års tid, och hade jag lyckats med det var min tanke att kolla på doula i kombination med en av mina äldsta barndomsvänner. Men hade varit öppen för ett par andra som reserv :)

Lycka till! 🌸
 
Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och gå upp i rök.

Barnmorskan sa till mig sist jag var där ”du verkar inte orolig inför förlossningen?" Mitt svar till henne var ”nä” och sen när jag kom hem så började jag fundera ”eh föda barn? Nä det har jag inte tänkt..." och inser väl att jag kanske borde ta tag i det här som rör förlossningen.
MEN till frågan: om du som gravid av någon anledning inte fick eller ville ta med dig pappan till förlossningen. Vem hade du tagit med då och varför?
Jag hade nog valt att föda själv med bara personalen isåfall, har möjligen någon vän som står mig nära som kunde varit med men känns inte som ett tvång. Mitt ex var med vid båda barnens förlossningar men utöver att hämta dricka vet jag inte om han gjorde speciellt stor skillnad för mig.(Inte hans fel eller så, jag hade bara inte behov av hans stöd eftersom jag gick in i mig själv för att hantera förlossningarna)
 
Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och gå upp i rök.

Barnmorskan sa till mig sist jag var där ”du verkar inte orolig inför förlossningen?" Mitt svar till henne var ”nä” och sen när jag kom hem så började jag fundera ”eh föda barn? Nä det har jag inte tänkt..." och inser väl att jag kanske borde ta tag i det här som rör förlossningen.
MEN till frågan: om du som gravid av någon anledning inte fick eller ville ta med dig pappan till förlossningen. Vem hade du tagit med då och varför?
Hade velat ha med mig min mamma. Vet inte varför men instinktivt känns det tryggt.
 
Jag hade velat ha med min mamma isf. En trygg person jag känner mig helt avslappnad och bekväm med liksom.

Jag hade inte klarat mig med bara hjälpen av personalen på plats under min förlossning. Hade otroligt mycket hjälp av min man, ffa under öppningsfasen.
 
Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och gå upp i rök.

Barnmorskan sa till mig sist jag var där ”du verkar inte orolig inför förlossningen?" Mitt svar till henne var ”nä” och sen när jag kom hem så började jag fundera ”eh föda barn? Nä det har jag inte tänkt..." och inser väl att jag kanske borde ta tag i det här som rör förlossningen.
MEN till frågan: om du som gravid av någon anledning inte fick eller ville ta med dig pappan till förlossningen. Vem hade du tagit med då och varför?
Hade min man inte kunnat vara med hade jag valt att föda barn ensam - kan inte komma på nån annan jag skulle vilja ta med. Tror inte jag hade haft problem med att vara själv, gick som nån annan skrev väldigt mkt in i mig själv och kände därför inget direkt stöd från min man (som säker hade varit toppen om jag hade velat ha hans stöd, jag ville vara i fred och ensam, mind att han tillslut hämtade svensk damtidning från väntrum och läste istället…)
 
Jag hade inte åkt ensam till förlossningen. Vem som helst skulle vara bättre än vara ensam i dagens förlossningsvård. Jag misstänker att personalen inte har möjlighet att avdela en person till en ensam föderska utan åker man in ensam får man räkna med att man periodvis kommer vara ensam på rummet. (Har någon annan information så är jag glad, men jag tror hela vården bygger på den födande har med sig en person som kan larma om något händer osv.)
 
Jag hade åkt själv i så fall. Jag är också en av dem som gick in i mig själv och inte hade behov av min partner under min förlossning (eller ja, han bar väskan). Jag fick fint stöd av personalen under min förlossning och hade inte känt behov av att ha någon hos mig hela tiden.
 
Ingen.

Hade samma fundering inför andra barnet, så det är ett väl genomtänkt svar.

Jag kände mig med bägge barnen väldigt trygg med den utbildade personalen på plats. (Och hade det behövts upplevde jag inte att det hade varit något problem om jag velat att tex en av barnmorskestudenterna hade varit kvar på rummet hela förlossningarna).

Är väldigt nära min mamma och hade absolut kunnat tänka mig att ha med henne, men jag hade inte känt något behov av det.

Lägger till: åker du in själv så kan det vara roligt att be eventuell "överflödig" personal (vi hade flera inne i rummet som mest var där för "säkerhet skull") att ta kort. Svettig, osminkad, utmattad, halvnaken och jäklig är jag ändå så glad att ha ögonblicken jag fick upp mina barn på bröstet förevigade :heart
 
Jag skulle nog tagit med min mamma. MEN jag skulle i så fall ha pratat igenom det noga innan, vilka förväntningar jag har på min stödperson och vilka verktyg vi kan använda för att hjälpa mig så mycket som möjligt.
 
Jag hade ena svägerskan som backup om maken skulle vara sjuk (födde under pandemin). Hon är inte den som står mig närmast, men är en person som jag känner mig väldigt trygg med och som skulle vara bra i en sådan situation, dels pga personlighet och dels pga utbildning inom området. Mitt eget syskon är annars min närmaste anhöriga och en person jag känner mig mer trygg med på vissa sätt, men hen är mindre bra på att se behov och improvisera egna initiativ i den typen av situation. Hade mamma levt hade hon varit det självklara valet.

För mig hade det (om möjlighet fanns att ha med någon) känts otänkbart att föda ensam. Personalen var med väldigt mycket pga komplicerad förlossning, men det var en stor trygghet för mig att ha maken med och jag hade nog nästan hellre haft med en ytligt bekant än ingen alls.
 
Min mans närvaro gjorde nog varken till eller från under själva utdrivningen som gick snabbt men öppningsfasen tog ganska lång tid första gången och då hade det ju varit långtråkigt utan någon att prata med. Andra gången gick det mycket snabbare och då var personalen mer närvarande så då hade jag lika gärna kunnat åka in själv känns det som nu i efterhand. Enda nyttan han gjorde då var som chaufför och montera ihop lustgasen när slangen lossnade.

Jag hade fått åka in själv om jag inte haft min man. Har inga närstående som bor i närheten. Hade känt mig trygg ändå. Hade nog kunnat fördriva tiden men film eller poddar om det blivit långtråkigt.
 
Mamma :) Som stöd hade personalen fungerat fint alldeles själva, men jag hade velat dela upplevelsen med någon.
 
Jag hade frågat min barnmorska på mvc, tror faktiskt hon hade sagt ja. Annars hade jag tagit med mig en av mina närmaste kompisar alternativt valt att föda ensam. Jag har haft fantastisk personal mina tre förlossningar och skulle känna mig helt trygg med att de skulle ta hand om mig på allra bästa sätt om jag var där själv. Men då hade jag ju behövt någon som kunde skjutsa in mig till förlossningen, att sitta i en taxi med värkar lockar inte.
 
Jag hade plan på att ta med min mamma om min man blev sjuk så han inte kunde vara med.

Alt 3 var svärmor vid barn nr 2 som föddes med planerat snitt under covid-tiden. Men då för att hjälpa till med bebisen, när den väl var ute tills jag var rörlig nog att ta hand om bebisen själv, absolut inte för att vara med mig 😬
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 352
Senast: Milosari
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 008
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 414
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Kan vi inte ha en förlossningstråd? Jag vet att det säkert skrivs mycket om det i alla säsongsföräldratrådar, men jag tänkte att det...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 100
Senast: Is
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp