Vem kan man lämna som referens?

ztsu

Trådstartare
Jag ska på ny intervju på ett ställe där jag blev erbjuden en tjänst för ett år sedan, som jag tackade nej till. Vid den rekryteringsprocessen ringde de mina referenser, så jag tänker att de nog inte kommer be om referenser denna gång. Men OM de skulle vilja ha en kompletterande referens från min nuvarande arbetsplats, kan jag lämna en kollega som referens då? Tänker att om man inte vill att chefen ska veta att man söker nytt jobb? Eller framstår det som oseriöst?
 
Om inte chefen redan är införstådd med att jag kommer att sluta (tidbegränsad anställning, planerad uppsägning etc) så skulle jag akta mig för att be chefen om referenser. Kan bli väldigt fel ifall jag inte får jobbet och ska jobba kvar.
Det är sällan till ens fördel om chefen vet att man är på väg därifrån?
 
Jag ska på ny intervju på ett ställe där jag blev erbjuden en tjänst för ett år sedan, som jag tackade nej till. Vid den rekryteringsprocessen ringde de mina referenser, så jag tänker att de nog inte kommer be om referenser denna gång. Men OM de skulle vilja ha en kompletterande referens från min nuvarande arbetsplats, kan jag lämna en kollega som referens då? Tänker att om man inte vill att chefen ska veta att man söker nytt jobb? Eller framstår det som oseriöst?

Att ha en kollega som referens fungerar utmärkt. Jag har flera gånger varit referens åt kollegor och de har fått jobben. :)
 
Jag jobbar väldigt nära mina kollegor, men chefen är mest på sitt rum. Med andra ord tycker jag att kollegorna kan ge en mycket mer rättvis bild av hur jag är och hur jag jobbar än vad chefen gör.
 
Jag har varit referens åt flera kollegor och varenda en har fått jobbet de sökt :).
 
Jag har varit inhyst i stallet hos en som givit mig som referens flera gånger (frågat mig först förstås). Har fungerat bra och jag har varit ärlig när de ringt och frågat, att jag stått i dennes stall och vi har jobbat på mässor tillsammans men inte haft en jobbrelation.
De har då anpassat frågorna efter det, fungerat varje gång, vilket inte är så himla ofta. Vi har känt varandra i nästan 20 år.

Så även sådana referenser kan vara av nytta om man är osäker på någon kollega.
 
Den som kan ge absolut bäst bild av mig som arbetstagare är den kollega som jag i princip satt ihop med vid höften i typ fyra års tid. Under den tiden hade jag kanske tio olika chefer, varav de två jag hade längst tid också återfinns i min referenslista, så kollegan är överlägsen när det gäller att beskriva mig som arbetstagare.
 
Tack för era svar!
Jag var på intervju idag (det gick jättebra!) och lämnade då min kollega som kompletterande referens. Mina två tidigare chefer har de redan ringt för referenser förra gången jag blev erbjuden detta jobb :)
 
nu när jag blev uppringd för ett jobb jag inte sökt så lämnade jag en fd chef i första hand och i andra hand en projektledare som har slutat, kollega var inte OK
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
916
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 606
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag är i slutet av en rekryteringsprocess och kommer snart behöva kontakta mina tilltänkta referenser för att höra om de kan ställa upp...
Svar
14
· Visningar
1 082
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp