Anonymisera nuvarande arbetsgivare på sitt CV?

Som chef skulle jag bli besviken på om det där med trivsel eller måendet inte hade tagits upp alls med mig, innan det kommer referenstagningar utifrån. Som jag för övrigt aldrig ställer upp på för personal som jag vill ha kvar. Det är en lojalitets- och intressekonflikt som inte funkar.

Å andra sidan borde chefen sett och aktivt tagit upp det också om det funnits i bilden ett tag.

Jag tycker absolut inte att man ska avstå att söka andra jobb om man känner att nuvarande inte är riktigt bra för en själv. Och i grunden, om man har kommit fram till det, ska man nog inte stanna alls om inte något drastiskt ändras. Och då kan jobbsökandet kanske väcka nuvarande chef som du är inne på.

Inte alldeles lätt, men var och en måste i första hand ta hand om sin egen situation .
Jag hade varit otroligt besviken på en chef som inte ställer upp som referens, det kan ju minska mina chanser till nytt jobb.
 
Jag hade varit otroligt besviken på en chef som inte ställer upp som referens, det kan ju minska mina chanser till nytt jobb.
Jag uppfattar det som kutym att man använder tidigare chefer, inte nuvarande. Som potentiell nästa arbetsgivare skulle jag eventuellt bli misstänksam om den arbetssökande och hens chef båda verkade väldigt överens om att hen skulle vidare, till mitt företag.
 
Jag förstår TS oro, har sett sådant beteende från chefer på nära håll. Det har inte gällt mig utan kollegor som sagt upp sig. Inte alls kul att bli liksom utfryst och illa behandlad. Nu slutade det med att typ alla sa upp sig där till slut, eftersom situationen blev ohållbar för dem och oss.
 
Jag hade varit otroligt besviken på en chef som inte ställer upp som referens, det kan ju minska mina chanser till nytt jobb.
Då hade du blivit besviken på mig som chef, som inte tycker att det är en rimlig sak att göra eftersom det är en direkt lojalitetskonflikt. Däremot ställer jag gärna upp som referens vid nästa jobbyte när lojalitetskonflikten inte längre finns på bordet.

Jag har gjort undantag i ett fall när det varit ett aktivt arbete med underställd under lång tid och båda till slut var överens om att skilda vägar dvs ett jobbyte är bästa vägen framåt . Då har också lojalitetskonflikten upphört.

Som chef har man krav på lojalitet åt fler än ett håll.
 
Jag förstår att du vill hålla det anonymt utifall du blir kvar på nuvarande jobb.
Jag har själv märkt av negativa tendenser nu under min uppsägningstid. Tyvärr.
Jag har inte ens sökt annat jobb så vet inte hur det hade tagits heller. Men ändå.

Som att jag inte får all information om vad som händer på arbetsplatsen. Tex vissa möten står inte i kalendern utan det får jag reda på när jag kommer dit och liknande. Jag blir(blev) ignorerad av vissa personer som knappt hälsar när vi ses eller som upplevs att dom kollar snett på en. Något bättre nu efter det gått över en månad men ändå.

Visst har dom kaos på flera håll och inte bara pga att jag ska sluta. (Det råkade visst skapas en viss "kedjereaktion" när jag sa upp mig :angel:) Men endå. Jag vill ändå få information utan att behöva tjata på dom. Som tex får jag ta ut komp timmar och gå tidigare eller inte? När jag frågade om det fick jag bara till svar att vi återkommer imorgon. Det var flera veckor sen nu. Lär ta upp det igen då min sista månad snart är här....
 
Som chef skulle jag bli besviken på om det där med trivsel eller måendet inte hade tagits upp alls med mig, innan det kommer referenstagningar utifrån. Som jag för övrigt aldrig ställer upp på för personal som jag vill ha kvar. Det är en lojalitets- och intressekonflikt som inte funkar.
Jösses så småaktigt. Makalöst, jag hade blivit oerhört arg och besviken om en arbetsplats tyckte att de "ägde" mig på det viset!!

Jag uppfattar det som kutym att man använder tidigare chefer, inte nuvarande. Som potentiell nästa arbetsgivare skulle jag eventuellt bli misstänksam om den arbetssökande och hens chef båda verkade väldigt överens om att hen skulle vidare, till mitt företag.
Det beror ju på varför någon söker ny tjänst. Jag har precis skickat ut mitt CV till flera ställen då min nuvarande uppdragsgivare drar ner på personal och vi är flera som måste söka oss vidare. Hade snarare varit konstigt att inte kunna få referenser av honom!
 
Jösses så småaktigt. Makalöst, jag hade blivit oerhört arg och besviken om en arbetsplats tyckte att de "ägde" mig på det viset!!


Det beror ju på varför någon söker ny tjänst. Jag har precis skickat ut mitt CV till flera ställen då min nuvarande uppdragsgivare drar ner på personal och vi är flera som måste söka oss vidare. Hade snarare varit konstigt att inte kunna få referenser av honom!
”Ägde”?

Jag har 100% av min lön för uppdraget att utveckla och behålla de anställda för att göra maximal nytta för min uppdragsgivare. Inte för att hjälpa dem att söka nya jobb när de om de är kvar skulle fortsätta göra stor nytta för uppdragsgivaren.

Jag tycker istället att det är bristande förståelse vad en chef har för uppdrag att kräva att man ska vara referens för att kunna söka sig därifrån. En chef är inte anställd för att vara en opartisk karriärcoach - det får man söka på annat sätt.

För mig är det snudd på tjänstefel att vara referent åt en aktivt underställd som med andra åtgärder skulle kunna vara kvar och göra stor nytta. Samtidigt som jag har all respekt för att det också finns många situationer när det inte är ett dugg orimligt att vara det.
 
Om en arbetstagare inte vill vara kvar -oavsett anledning- varför tänker du att det är bra/lojalt, att som chef vägra vara referens?
Hela resonemanget går ut på att man fortfarande tänker att personens fortsatta anställning är positiv för företaget, dvs att man genom åtgärder kan påverka situationen. Den dagen båda parter är överens om att ett avslut är bästa vägen framåt är det slut på lojalitetskonflikten. Oavsett hur man kommer till det beslutet.

Jag ser det alltså som en lojalitetskonflikt och intressekonflikt som gör mig direkt olämplig som referent av mer än ett skäl.

Som tillägg så har jag bara fått frågan två gånger, det verkar vara ganska mycket kutym att inte fråga nuvarande chef om att vara referent. Däremot har jag varit referent åt flera tidigare kollegor vid nästkommande jobbyten.
 
Hela resonemanget går ut på att man fortfarande tänker att personens fortsatta anställning är positiv för företaget, dvs att man genom åtgärder kan påverka situationen. Den dagen båda parter är överens om att ett avslut är bästa vägen framåt är det slut på lojalitetskonflikten. Oavsett hur man kommer till det beslutet.

Jag ser det alltså som en lojalitetskonflikt och intressekonflikt som gör mig direkt olämplig som referent av mer än ett skäl.

Som tillägg så har jag bara fått frågan två gånger, det verkar vara ganska mycket kutym att inte fråga nuvarande chef om att vara referent. Däremot har jag varit referent åt flera tidigare kollegor vid nästkommande jobbyten.
Så... om jag som nyss flyttat hade jobbat med dig som chef, hade du kunnat vara referensperson åt mig då, eftersom jag flyttar och inte KAN vara kvar? Men en kollega som ville ha ett annat jobb på annat ställe hade du sagt nej till även om det var för att hon ville jobba natt istället? eller nej till mig också rakt av? Jag sa upp mig för att jag flyttade och inte något annat jobb, alltså till arbetslöshet som framtid.
 
Så... om jag som nyss flyttat hade jobbat med dig som chef, hade du kunnat vara referensperson åt mig då, eftersom jag flyttar och inte KAN vara kvar? Men en kollega som ville ha ett annat jobb på annat ställe hade du sagt nej till även om det var för att hon ville jobba natt istället? eller nej till mig också rakt av? Jag sa upp mig för att jag flyttade och inte något annat jobb, alltså till arbetslöshet som framtid.
Ja, det är situationer som skulle kunna göra att lojalitetskonflikten inte finns kvar. Det bästa är om man kan diskutera sånt ganska öppet och ofta blir det en kort diskussion först om arbetsgivaren kan hitta andra lösningar inom företaget - och sen kanske man är överens om att bästa vägen framåt är att skiljas åt. Förutsättningarna för ett samarbete finns inte kvar.
 
Så... om jag som nyss flyttat hade jobbat med dig som chef, hade du kunnat vara referensperson åt mig då, eftersom jag flyttar och inte KAN vara kvar? Men en kollega som ville ha ett annat jobb på annat ställe hade du sagt nej till även om det var för att hon ville jobba natt istället? eller nej till mig också rakt av? Jag sa upp mig för att jag flyttade och inte något annat jobb, alltså till arbetslöshet som framtid.
Jag försöker tolka det som @sjoberga skriver som att det snarare handlar om jävssituation. Att det som nuvarande chef kanske inte är lämpligt att ställa upp som referens, då man sitter på två stolar.
 
Hela resonemanget går ut på att man fortfarande tänker att personens fortsatta anställning är positiv för företaget, dvs att man genom åtgärder kan påverka situationen. Den dagen båda parter är överens om att ett avslut är bästa vägen framåt är det slut på lojalitetskonflikten. Oavsett hur man kommer till det beslutet.

Jag ser det alltså som en lojalitetskonflikt och intressekonflikt som gör mig direkt olämplig som referent av mer än ett skäl.

Som tillägg så har jag bara fått frågan två gånger, det verkar vara ganska mycket kutym att inte fråga nuvarande chef om att vara referent. Däremot har jag varit referent åt flera tidigare kollegor vid nästkommande jobbyten.
Vi verkar ha väldigt olika syn på människor.
 
Jag försöker tolka det som @sjoberga skriver som att det snarare handlar om jävssituation. Att det som nuvarande chef kanske inte är lämpligt att ställa upp som referens, då man sitter på två stolar.
Precis, jag vill inte att min lojalitetskonflikt är avgörande/påverkar för om jobbet blir av, åt endera hållet och själva existensen av den konflikten gör mig olämplig som referent.
 
Jag försöker tolka det som @sjoberga skriver som att det snarare handlar om jävssituation. Att det som nuvarande chef kanske inte är lämpligt att ställa upp som referens, då man sitter på två stolar.
Jo, fast jag som jobbar på en vc och vill söka till en annan vc som kanske ligger någon mil närmare elelr för att jag bara känner för det så tänker jag att det bäste vore väl att vara ärlig om att jag är vad @sjoberga uppfattar att jag är som arbetstagare när den nya arbetsgivaren ringer för att efterhöra om mig. Inte att vägra ställa upp. Är jag bra på mitt jobb, kommer i tid osv och kan rekommenderas så kan man säga det, varför inte? Att jag hellre söker mig bort behöver inte betyda att arbetsplatsen eller chefen på något vis är dålig.

Att inte vilja vara referensperson för mig som är funktionsnedsatt är dåligt, jag blir liksom bortsorterad pga funktionsnedsättningen i förväg, jag behöver all hjälp jag kan få för att bevisa att fördomarna inte är sanna. Det skulle med andra ord förstöra sanslöst mycket.
 
Ja, det är situationer som skulle kunna göra att lojalitetskonflikten inte finns kvar. Det bästa är om man kan diskutera sånt ganska öppet och ofta blir det en kort diskussion först om arbetsgivaren kan hitta andra lösningar inom företaget - och sen kanske man är överens om att bästa vägen framåt är att skiljas åt. Förutsättningarna för ett samarbete finns inte kvar.
Jag skulle nog säga att jag är mer van vid att det här med samarbete mer går åt ett håll... att arbetstagaren gör som chefen vill, om inte så söker man sig bort, går inte att mötas någonstans. Tyvärr är det just det som varit orsaker till varför folk sökt sig bort från arbetsplatser jag jobbat på, att man möts av en vägg och inte gemensamt kunnat komma fram till en lösning. Så för mig skulle det på något vis vara förvånande att ens diskutera sådant med en chef.
 
Jo, fast jag som jobbar på en vc och vill söka till en annan vc som kanske ligger någon mil närmare elelr för att jag bara känner för det så tänker jag att det bäste vore väl att vara ärlig om att jag är vad @sjoberga uppfattar att jag är som arbetstagare när den nya arbetsgivaren ringer för att efterhöra om mig. Inte att vägra ställa upp. Är jag bra på mitt jobb, kommer i tid osv och kan rekommenderas så kan man säga det, varför inte? Att jag hellre söker mig bort behöver inte betyda att arbetsplatsen eller chefen på något vis är dålig.

Att inte vilja vara referensperson för mig som är funktionsnedsatt är dåligt, jag blir liksom bortsorterad pga funktionsnedsättningen i förväg, jag behöver all hjälp jag kan få för att bevisa att fördomarna inte är sanna. Det skulle med andra ord förstöra sanslöst mycket.
Det behöver inte vara en sämre datapunkt för den som ska anställa att nuvarande chef inte ställer upp för att hen anser sig olämplig som referent eftersom hen gärna vill att du är kvar och sitter med en intressekonflikt. Så får de där detaljerade frågorna redas ut med någon som inte sitter med en intressekonflikt, förslagsvis tidigare anställningar / kollegor / erfarenheter.
 
Jag skulle nog säga att jag är mer van vid att det här med samarbete mer går åt ett håll... att arbetstagaren gör som chefen vill, om inte så söker man sig bort, går inte att mötas någonstans. Tyvärr är det just det som varit orsaker till varför folk sökt sig bort från arbetsplatser jag jobbat på, att man möts av en vägg och inte gemensamt kunnat komma fram till en lösning. Så för mig skulle det på något vis vara förvånande att ens diskutera sådant med en chef.
Det är inte min erfarenhet, men jag har å andra sidan bara 25 års erfarenhet inom en enda bransch.

Däremot ska man hålla i huvudet att chefen inte är en oberoende karriärscoach utan har ett avlönat uppdrag att sköta på bästa sätt av en uppdragsgivare, med förhoppningsvis tydliga uppsatta mål och befogenheter för att lyckas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp