Vem rider din häst?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare TDJ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 4 750
Sv: Vem rider din häst?

För att klargöra vissa missuppfattningar här vill jag bara säga att när man tävlar så gör man det efter någon av alla de regelböcker som finns. :idea:
Inte i en enda av dessa står att läsa att det har någon betydelse vem som rider fram hästen. Domaren dömer det han/hon ser på banan!
Och på banan är det ändå till syvende och sist upp till den som sitter på att få djuret att gå dit man vill och på det sätt man vill, oavsett om det är tränaren, tränarens elev eller min gamla mamma.:idea:

Vad sen du jag och alla andra tycker om det ena eller det andra, från vems förtjänsten/äran är, till klädsel, hästens utseende är helt oväsentligt.:smirk:
Hur man gör inom Islandstävlandet torde ju inte ha någon betydelse för oss western folk. Vilket innebär att om du är på en islansdshäst tävling tävlar du utefter de regelverket och inom western inom vårt regelverk:idea:
Och hästen i sig, oavsett om det är en islandshäst, fjording, eller quarter, struntar fullkomligt i vilket, det enda dom vill är att ha lugn och ro och lite god mat.:idea:

Så hur och vad var och en gör är helt och hållet upp till dem, hur du väljer att göra är helt upp till dig.;)

Monke (som hittills tränat, ridit fram och tävlat min häst själv, med varierat resultat);)

Det finns en omvänd snobbism i det här resonemanget, som går ut på att om du inte tragglar själv på din gatukorsning eller vad det nu är så är du inte lika bra. Sanningen är att en bra häst och en bra tränare gör dig till en bättre ryttare oavsett om din tränare hjälper dig på tävlingsplats. Jag har haft nåden att få rida underbara hästar för underbara tränare och jag vet vad det ger. Sen håller jag med Nicolaj att det är så klart en pengafråga men Ce la vie!!

Hæsten som rids på framridningsbanan blir helt annorlunda nær man rider den på tævlingsarenan. Hæsten kan vara værldens bæsta, likaså trænaren, men faktum kvarstår; det fordras en viss grad av skicklighet før att kunna tævla hæsten! Jag mærker att det ær många som inte har någon erfarenhet i saken och dærmed inte vet vad dom pratar.
Alla vill bli bættre ryttare. Var och en væljer sin egen framgångsvæg. Jag tror sjælv att den bæsta vægen ær kombinationen bra trænare och læromæstare som hæst. Om man har råd med det eller inte tillhør det øvriga i livets alla orættvisor.

Men det är ju alltid en fördel om man ridit fram hästen själv och fått känna på hur dagsformen och humöret (speciellt om man har ett sto) är så man vet vad man har att utgå ifrån för dagen....:angel:

Det finns en omvänd snobbism i det här resonemanget, som går ut på att om du inte tragglar själv på din gatukorsning eller vad det nu är så är du inte lika bra. Sanningen är att en bra häst och en bra tränare gör dig till en bättre ryttare oavsett om din tränare hjälper dig på tävlingsplats. Jag har haft nåden att få rida underbara hästar för underbara tränare och jag vet vad det ger. Sen håller jag med Nicolaj att det är så klart en pengafråga men Ce la vie!!

Min åsikt är att man lär sig något från varje häst man sätter sig på oavsett om det är en superbra quarter eller grannens varmblod.
I övrigt har jag varit på tävlingar där jag fått hjälp av tränare och där jag fått klara mig själv, och visst det förstnämnda är ju klart bäst eftersom tränaren ser vad man kan behöva justera innan man ska in på tävlingsbanan och detta kan göra flera placeringars skillnad... :D

Vad sen du jag och alla andra tycker om det ena eller det andra, från vems förtjänsten/äran är, till klädsel, hästens utseende är helt oväsentligt.
Visst är det oväsentligt och för att citera kenneth: ”Den som vinner, vinner”, men det är ju inte desto mindre intressant att diskutera. Jag tycker det ligger helt i linje med diskussioner om man vill se A/B-ryttare på D-tävlingar, Open-ryttare i All breed-kasser och Rookie-ryttare i Open-klasser.

Och för att påminna om trådens ursprung så handlade det om topphästar framridna av topptränare på Rookie-klasser i reining.

Hur man sen kan få det ”omvänd snobbism” och ”ni är bara avundsjuka för att ni inte har råd” är för mig en gåta…

Låt mig försöka göra en fiktiv jämförelse:
Balin Maryard rider fram Futterfly Blipp och lämnar över till Listerin Claesson som går in på tävlingsbanan och rider en 70 cm hoppning.

Passar detta fiktiva ekipage på denna tävling?
Och är det självklart att detta ekipage skulle göra bra ifrån sig på denna tävling?

Jag tycker att det här är en mycket intressant tråd som har en frågeställning som är värd att fundera på. ;) Man gör det som man tycker ger mest; antingen att tränaren rider fram eller att ryttaren gör det.Det är helt upp till personen! Men personligen skulle jag nog gilla bättre att sitta på hästen med tränaren på marken.

Det är ju många ideer och tankar...själv var jag tvungen och tänka lite för att veta hur jag tyckte...Håller med lite från varje håll....Men själv skulle det kännas mindre kul att vinna om jag inte gjort jobbet själv....men kanske man skall se det från en annan vinkel; Det är hästen som vinner...ryttaren är bara ett drivmedel eller en vägvisare. Hästen kammar hem poäng och blir mer attraktiv för avel kanske. Är man ägare till en bra quarter häst men inte själv kan träna den så att den blir till sitt bästa, men ändå vill vara i rampljuset lite, får man göra det bästa av situationen, alltså ta till en tränare som gör jobbet åt sig....Om man sedan som amatör kommer med en quarter som man själv har ridit in, tränat och ridit fram...ja kanske till och med borstat själv :smirk:...kanske man inte alltid mäter vinsten i pengar och rosetter utan i framstegen som visade sig på tävlingen...var och en gör som den vill, vi har ju olika värderingar på det mesta....

Nej det är givetvis inte självklart och varför skulle dom inte höra hemma där?
Jag känner inte till denna Claesson men jag antar att hon är grön inom hoppning eftersom hon skall gå in i 70 cm hoppning.:confused:

Om hon nu är grön så gör hon väl väldigt klokt i att köpa/rida/tävla en erfaren duktig häst så att hon kan lära sig att bli bättre.:idea:

Vi andra som tragglar fram med lika orutinerade (dåliga) hästar som vi själva är gör en otrolig massa misstag och får en massa problem som kunnat undvikas om man hade en mer erfaren häst..

Då är du med andra ord negativ till att köpa eller sälja en häst som läromästare för då har ju vederbörande köpt sig till en nivå som hon/han inte innehar själva. Och ve dem om de går ut och tävlar.
Skulle man sedan ta hjälp av den "gamla ägaren" till hästen eller ännu värre en duktig tränare är man verkligen ute på tunn is, eller?

Eller vem är sämst som du ser det, tränaren som hjälper ryttaren, genom att rida fram hästen och ge instruktioner eller ryttaren som först har köpt "en topphäst" sedan ber om /tar emot denna hjälp?

Sparkar du lite åt alla håll kanske:angel:

Monke:D

Vi andra som tragglar fram med lika orutinerade (dåliga) hästar som vi själva är gör en otrolig massa misstag och får en massa problem som kunnat undvikas om man hade en mer erfaren häst..

Men gud vad vi lär oss!

Om jag börjar tråden med att skriva ”Jag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till det här”, så ligger det väl i sakens natur att jag sparkar åt olika håll. Fast jag vill nog inte mena att jag sparkar, men velar kan jag gå med på. :)

Det jag däremot kan säga säkert, och här velar jag inte, är att jag är positiv till att köpa/sälja häst som läromästare och jag är förespråkare av att använda både instruktör och tränare.
Sämst är den som inte vill ta emot hjälp när h*n behöver det och den som inte vill hjälpa när det efterfrågas.

Som jag ser det finns det tre typer av ekipage: ”hästen kan mer än jag”, ”jag och hästen kan lika mycket/lite” och ”jag kan mer än hästen”. Frågan är bara var vi tävlingsmässigt hör hemma, i vilken klass/nivå? Eller omvänt; för vem/vilka är alla olika klasser/nivåer tänkta?

Men gud vad vi lär oss!

Bullshit! Du lær dej en massa elænde - och det tar dessutom 100 år.

Vill man utvecklas skall man anvænda så bra metoder man någonsin kan. Går du i skolan så får du skrivna lærobøcker som du læser. Væljer du att skriva dina egna bøcker så kan du ju tænka dej vad du lær dej.
Jag tycker hela diskussionen ær løjlig. Kænner man att man vill tævla, så ær det sjælvklart att man ønskar så goda førutsættningarna som det någonsin ær møjligt.
Sedan tror jag att man senare i "karriæren" kænner att man vill prøva sina egna vingar - men fram till dess: TRÆNARHJÆLP=NØDVÆNDIGT!.

Det finns inget motsatsförhållande i att rida orutinerade hästar och att använda tränare.

Ingen som påstått att man tragglar på dåliga hästar utan tränarhjälp...och det är där man lär sig att lösa knutar som man inte annars möter. Det är utvecklande både för tränaren och den som rider och det har man med sig den dagen man skaffar en häst med bättre potential.

Hæsten som rids på framridningsbanan blir helt annorlunda nær man rider den på tævlingsarenan. Hæsten kan vara værldens bæsta, likaså trænaren, men faktum kvarstår; det fordras en viss grad av skicklighet før att kunna tævla hæsten! Jag mærker att det ær många som inte har någon erfarenhet i saken och dærmed inte vet vad dom pratar.
Alla vill bli bættre ryttare. Var och en væljer sin egen framgångsvæg. Jag tror sjælv att den bæsta vægen ær kombinationen bra trænare och læromæstare som hæst. Om man har råd med det eller inte tillhør det øvriga i livets alla orættvisor.

Flott skrivet! :bow:

Ingen som påstått att man tragglar på dåliga hästar utan tränarhjälp...och det är där man lär sig att lösa knutar som man inte annars möter. Det är utvecklande både för tränaren och den som rider och det har man med sig den dagen man skaffar en häst med bättre potential.

kl
jag håller med kenneth och nicolaj, men jag håller också med piraja. Vad jag vet är det allmänt vedertaget i hästvärlden att du lär dig bäst genom att rida/träna MÅNGA hästar. Gör du detta varje dag blir du fasikens så duktig, du lär dig att lösa olika typer av problem som varierar från häst till häst. Ett problem kan vara detsamma på två hästar men yttra sig på två olika sätt. Visst lär man sig också mycket av att köpa sig en bra läromästare till häst och man kan hålla på att tävla och skapa sig de bästa förutsättningarna man kan, men man ska inte sticka under stol med att man lär sig av att rida många olika hästar. Sen är det en fördel om det är QH om man vill satsa seriöst på western, men visst lär man sig av andra raser också men man kommer kanske inte så långt upp i nåverna med dessa, de har ju inte samma förutsättningar som en QH. Kanske lite väl OT?

KL

mkt intressant tråd!

Tror att det tar längre tid att lära sig, om man ska lära både sig själv och hästen. Med en utbildad häst, får du direkt respons på om du gör rätt eller fel.
Nästa steg i din egen utbildning (EFTER att DU lärt dig göra rätt) är att utbilda en häst. Varför ska en häst utbildas av någon som inte kan? Tar bara oerhört lång tid, och är förvirrande för hästen.

Jag tycker att det skulle vara underbart, om min tränare kan känna på hästen på framridningen, och ge mig lite extra tips på "dagsformen". Det är ju ändå proffstränaren som känner proffshästen.
Det är inte lätt att låta ägaren gå in på rookie-klassen, och sen vara tvungen att plocka tillbaka hästen, för att gå in i open-klassen. Många ägare stressar hästen, eftersom de ger otydliga (för att inte säga fel) signaler.

Och då borde kanske ägaren lära sig mer, och att delta i en tävling kan vara ett steg på vägen, för att inse och arbeta med sin egen ridning.
Kan inte vara fel, är bara ETT val.

Och jag tror aldrig att min/hästens tävlingsprestation BARA beror på mig och/eller hästen.
Vi har många runtomkring: familj, tränare, hovslagare, kompisar etc etc som uppmuntrar oss till att bli så bra som vi kan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 726
Senast: liiinnea
·
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt... 6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 781
Senast: Targa
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: mackan
·
Hästhantering Kom inte på en klockren rubrik men ni får stå ut. Min vän berättade om när hon var på hopptävling och hade glömt sitt ridspö. Hon gick... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 245
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka