Bukefalos 28 år!

Vem ska betala för veterinären?

Unique

Trådstartare
Hej! Jag har en fundering. På min häst är vi tre ägare. Det är dock enbart jag som har intresse av att sköta om honom och träna honom. Nu är det så att han behöver undersökas av veterinär då vi misstänker hälta. Min fundering är vem som borde betala för veterinären. Om jag borde betala för veterinären själv eftersom att det är bara jag som tränar honom och hältan förmodligen uppkommit på grund av ridningen. Samtidigt så är det sagt att vi delar på alla kostnader på tre förutom stallhyran där betalar jag 50%. Hur tycker ni?
 
Rent spontant utan att veta mer tycker jag att alla ägare ska betala sin del av veterinärkostnaden. Blir det sedan helt klart att det är p g a hur en av ägarna har hanterat hästen så den behöver veterinärvård kanske man ska överväga en annan fördelning.
 
Ja att alla tre ska betala känner jag vid en första tanke men samtidigt säger mitt samvete att jag ska betala det eftersom den ena tjejen aldrig ens är hos honom och den andra har han en gång i veckan men samtidigt är det deras val också.
 
Har ni diskuterat det? Vad tycker de andra? Kan ju inte låta bli att bli lite nyfiken. Vad är anledningen till att ni är tre ägare, och att det i princip bara är du som hanterar och rider hästen?
 
Den ena har sagt att vi hjälps åt med kostnaden och den andra har inte sagt något. Anledningen till att dom är med på honom är att det var dom två som hade hästen först och jag blev medryttare sen övergick det till att jag oxå blev med som ägare eftersom det blev till slut att det var nästan bara jag som höll på med honom. De är fortfarande med för att de vill ha ett finger kvar i spelet i princip och för att jag inte har råd att ha honom själv.
Vad det står i vårt kontrakt har jag skrivit i trådens start :)
Anledningen till att jag frågor är för att jag är fundersam på om/vad jag kan kräva av dom andra två.
 
Den ena har sagt att vi hjälps åt med kostnaden och den andra har inte sagt något. Anledningen till att dom är med på honom är att det var dom två som hade hästen först och jag blev medryttare sen övergick det till att jag oxå blev med som ägare eftersom det blev till slut att det var nästan bara jag som höll på med honom. De är fortfarande med för att de vill ha ett finger kvar i spelet i princip och för att jag inte har råd att ha honom själv.
Vad det står i vårt kontrakt har jag skrivit i trådens start :)
Anledningen till att jag frågor är för att jag är fundersam på om/vad jag kan kräva av dom andra två.

Så kontraktet säger att ni delar på alla kostnader, förutom stallhyran där du betalar 50 %?

Då känns det rätt självklart att ni delar veterinärkostnad på tre, men samtidigt kanske det är tid att se om det kanske är tid att köpa ut en av ägarna, den som aldrig är där.
 
Hej! Jag har en fundering. På min häst är vi tre ägare. Det är dock enbart jag som har intresse av att sköta om honom och träna honom. Nu är det så att han behöver undersökas av veterinär då vi misstänker hälta. Min fundering är vem som borde betala för veterinären. Om jag borde betala för veterinären själv eftersom att det är bara jag som tränar honom och hältan förmodligen uppkommit på grund av ridningen. Samtidigt så är det sagt att vi delar på alla kostnader på tre förutom stallhyran där betalar jag 50%. Hur tycker ni?

Jag känner spontant att det kan vara lämpligt att förankra den kommande kostnaden med övriga ägare. Ska alla betala så måste ju alla få vara med och bestämma vilka undersökningar och åtgärder som ska utföras.

(I klartext menar jag att en ägare kanske hellre avlivar än lägger pengar på veterinärvård).
 
Den ena har sagt att vi hjälps åt med kostnaden och den andra har inte sagt något. Anledningen till att dom är med på honom är att det var dom två som hade hästen först och jag blev medryttare sen övergick det till att jag oxå blev med som ägare eftersom det blev till slut att det var nästan bara jag som höll på med honom. De är fortfarande med för att de vill ha ett finger kvar i spelet i princip och för att jag inte har råd att ha honom själv.
Vad det står i vårt kontrakt har jag skrivit i trådens start :)
Anledningen till att jag frågor är för att jag är fundersam på om/vad jag kan kräva av dom andra två.

"Anledningen till att jag frågor är för att jag är fundersam på om/vad jag kan kräva av dom andra två."
Det är ju just av denna anledning som man skriver kontrakt - att slippa fundera kring olika frågor och inte behöva diskutera dem när de uppkommit. De andra ägarna har skrivit under att avtal och då hade jag över huvet taget inte funderat över detta utan tagit för givet att det delas på tre. Är någon av de andra ägarna inte nöjda med det så får en omförhandling av kontraktet ske. Men det kan man ju inte göra varje gång det uppstår något. Man kan ju inte vilja ha inflytande över hästen men dra sig ur när det kommer till kostnader.
 
Ni har sagt att kostnaderna ska delas.
Vad har ni sagt om hur besluten om vad som får kosta ska tas?
Enhälliga; majoritet; en som sköter det löpande med förtroende att ta beslut upp till visst belopp?
 
Det är väl bra att man kan diskutera saker och ting även om man från början är överens om nått?Känner du att du vill ta mer ekonomiskt ansvar ta upp det då.
 
TS : är eran häst försäkrad ? Vem står som ägare på försäkringen isåfall ?

Har ni utöver det ett skriftligt ägarkontrakt mellan samtliga 3 ägare ?
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 508
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 207
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp