Bukefalos 28 år!

Vem ska jag tro på egentligen???

Jag vill veta så tidigt som möjligt hur hundens höfter ser ut för att kunna planera inför framtiden. Jag är en inbiten sökmänniska och visar det sig att hunden har AD/HD av grövre grad får jag tänka om och ge mig på spår eller andra aktiviteter som inte innehåller så mycket spring och hopp.

Överlag får träningen anpassas och det är bättre att jag kan börja med det så tidigt som möjligt.

Båda mina hundar är belastade med AD och de lever i princip som vanligt, men vissa små anpassningar har gjorts. Till exempel går inte Evita sök i alltför trälig terräng. Ingen av dem springer på asfalt och jag kunde direkt lägga ned planerna på någon som helst avel.

Jag ser inte en tidig röntgen som en absolut friskförklaring utan den kan gott göras om när hunden är tre-fyra år, men det är en hjälp.
Skulle jag vänta med att röntga så skulle jag få gå och oroa mig onödigt länge.
 
Kunde inte ha skrivit det bättre själv :D
Precis som du resonerar jag. :smirk:
 
Precis så resonerade jag också, förutom skälet inför köpet. Jag har också stora planer för min hund! Ska försöka bli räddningsekipage...

Jag har själv varit noga med att hålla min tik i något underhull för att inte överbelasta. Hon växte ganska kraftigt ett tag dessutom. Har inte motionerat utöver fria skogspromenader på en halvtimme då och då, hon har fått motionera sig själv i hundgården (dvs ca 250 kvm innergård, vi har en "inbyggd" lantgård med fyra längor) i stort sett + när hon varit med i trädgården eller baktill av gården + runt på fälten ibland. Hon var 5 mån innan hon fick gå i en trappa och 7-8 mån innan hon fick hoppa in i bilen själv. Lyfter fortfarande in henne ibland, nu väger hon ca 27kg *puh*

Hennes pappa har tydligen lämnat lite HD grad C o D på ett fåtal avkommor (han har inte så jättemånga) och jag vet inte om det även beror på tiken...så att de inte passar så bra ihop kanske? Men det är första kullen med mamman till min. Vem vet, min tik kanske fått C på höfterna om hon fått äta sig tung för snabbt och motionerats för häftigt?

Enl vet är det övervägande miljöfaktorern som spelar in när det gäller HD. AD utvecklas mellan 5-10 månaders ålder och är även det starkt miljöbundet.Alltså, har man en valp som man vet har en ärftlig disposition så kan man påverka framtida resultatet med hur man handhaver hunden. Dvs tillväxthastighet/vikt som valp och unghund och motionsnivån + sånt som trappor och bilar!
 
I den debatt jag följt har det pekat mot att arvet är den största faktorn. Sedan kan man påverka så smått med foder och miljö.
Dock kan en hund med disposition för grövre AD/HD inte undgå att belastas bara för att man undviker trappor och den hund som helt saknar disposition blir heller inte belastad av att växa för fort.
Jag vet att många uppfödare hävdar motsatsen, men där tror jag att det är plånboken och egot som spelar in. De vill inte erkänna att e avlar på dåligt material.
 
På något sätt måste nästan "uppväxten" spela in eftersom man kan se kullar där ena hunden har A & UA, medans en annan
ur samma har E och atros måttlig?
 
ja eller också har ena hunden ärvt allt det dåliga. som jämförelse kan nämnas att min pappa är närsynt (-3), mina syskon har perfekt syn medan jag har -4 på vänster och -4.5 på höger
 
Arvsgången är komplicerad och man vet ännu inte hur det kan bli så som du beskriver. Jag har svårt att de att man kan provocera fram så grav HD utan att det finns en rejäl disposition.

Jag funderade själv i samma banor i och med att båda mina är rätt ensamma i sina kullar med belastningar. I Tasses kull är det en till som har lbp och i Evitas är det två till. Hon är dock ensam om att ha HD.
Jag har analyserat och funderat, frågat och diskuterat, men inte kunnat hitta något jag gjort som kan ha provocerat fram det.
I fallet med mina hundar så har vi resonerat oss fram till att AD kommer från hundarnas mamma. Hon är själv fri, men har en del AD bakom sig.

Jämför med andra defekter såsom tandförlust. Två fulltandade föräldrar kan ge en avkomma med en eller flera tandförluster och resten felfria.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: Frost116
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 620
Senast: Lipperta
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 478
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp