Vem står för vad...

surprice1985

Trådstartare
Hej! Sitter och funderar och funderar men kommer inte fram till någon som känns bra...
Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i höstas pga att vi skulle få barn i oktober.
Hon hade lite problem med kotor i länd och manke vilket gav hästen hälta i ett bakben men en kiropraktor jobbade med att få ordning på det, detta visste givetvis fodervärden om och vi fortsatte behandlingarna hos dom.
Hästen var givetvis ohalt sedan ett halvår tillbaka när de hämtade henne.
De kom igång o tränade lite sen blev det vinter o hon fick vila ett tag.
Efter vilan fortsatte kiropraktorn att komma ut till dom för det ville inte ge med sig riktigt men hon kunde ridas normalt.
Tidigt i våras nu så fick hon kraftig mugg, aldrig haft tidigare.
Fick behandling och vila under två veckor, sen åkte familen på semester en vecka så hon stod totalt 3v.
När hon sedan skulle sättas igång var hon halt i ett framben.
Foderv. ringer mig o säger att hästen är halt och att de vill att kiropraktorn ska komma ut igen men kan inte få tag på honom och ber mig försöka.
Hästen har aldrig haft problem med ett framben förr.
Tar en vecka innan han kom komma ut till dom.
Sen gör han sitt jobb men vet dom kolla hovarna på henne så det inte sitter nåt där.
Hovslagaren kommer nån dag senare och kollar henne samtidigt som hon skos men han hittar inget fel.
Veckan efter kör de tillbaka henne till mig, en månad tidigare än avtalat.
Då har hon alltså varit halt i två veckor.
När hon kom hem till mig ser jag att det är en rejäl hälta hon har!
Blir lite förbaskad över att de inte ringt vet. med en gång när hon är så halt så det till och med syns ordentligt i skritten!
Ringer vet. direkt och får en tid i Helsingborg veckan efter.
De tror vid första anblick att hon har en fraktur på hovbenet men röntgen och ultraljud visar ingenting.
Hältan är alltså lokaliserad till hoven.
Vet. vill göra magnetröntgen men eftersom de själva inte har någon och eftersom försäkringsbolaget inte täcker en sådan (de står för 5500kr, röntgen kostar 10-20tusen)
Skickas hon hem med behandling av Metacam i tolv dagar samt sjukhage.
Återbesök om tre veckor.
Nu kommer jag att åka till en annan vet. för att få ett andra utlåtande eftersom det handlar om så mycket pengar med röntgen och det ändå var osäkert om de kunde hitta var problemet satt...
Så till bekymret då!
I kontraktet vi så noga skrev tillsammans står det tydligt att vid problem med kotorna som strular och om hon skulle bli halt i vänster bakben (som hon varit halt i förr) så står jag för kostnaderna men vid all annan skada så står de för kalaset.
Nu känns det ju himla taskigt eftersom de inte kunnat rida henne så mycket som det var tänkt...
Iofs inte mitt fel att de ställde av henne i vintras, att hon fick mugg eller att de åkte på semester :/
Hur skulle ni gjort? Helt enkelt låtit de ta alla kostnader?
Stått för hälften själva? Stått för bensin o körning men de får ta veterinär o medicin?

Till saken hör ju att det går ju inte bevisa att det inte är något som inte funnits där förr!
Att de bara hade otur att hon stod hos dom när det började!
Eller att hon skadat sig hos dom o hade jag haft kvar henne hemma hade detta kanske aldrig hänt!
Vet. verkade tycka att eftersom hon blev så kraftigt halt och aldrig haft problem med det någonsin förr så tyckte han att det borde vara nåt nytt...

Tycker det är jätte svårt och jobbigt :(
Står med en halt häst och det kommer ta lång tid innan hon blir bra igen :(
Har inte orkat ta upp detta med fodervärden ännu, va hos vet. i Onsdags...
Känner att jag måste ha bestämmt mig för hur jag vill ha det innan jag pratar med dom...
Är ganska mycket pengar det handlar om även fast hon är försäkrad.
3500kr för vet. besöket med självrisken och medicinen gick till 880kr + bensin ner till Helsingborg runt 6-700kr...
Hatar verkligen att begära pengar av folk...
 
Sv: Vem står för vad...

Hästen har ju inte varit fräsch hos dig heller skriver du i början av inlägget. Har ni inget avtal om skador och ersättning?
 
Sv: Vem står för vad...

Det är ett bakben hos varit halt i tidigare dock inte när jag lämnade ut henne utan då hade hon varit friskförklarad i ett halvår.
Och det står med i kontraktet att har det med samma bakben eller med något som kan komma från kotorna som legat fel i länd och manke att göra så står jag för allt.
Men hon har aldrig varit halt i ett framben förr, varken hos mig eller tjejen innan mig som haft henne sedan hon blev inriden (är 13år nu).
Vet. fastslog att det absolut inte har någonting med de tidigare problemen att göra!
Men eftersom de inte vet helt vad det är för problem hon har så vågade han inte säga helt hundra ännu om det är något gammalt eller nytt...
Han tyckte däremot att eftersom hon helt plötsligt blev så kraftigt halt och eftersom där inte finns någon annan historik på frambenen så borde det vara en ny skada.
Jag vill ju absolut inte lura fodervärden till att betala något som är gammalt med har det däremot hänt hos dom så vill jag ju så klart att de ska stå för det.

Fick även veta att de ridit henne trots hältan....
De red barbacka eftersom de tyckte att hon gick bättre utan sadel och ju trodde att det hade med kotan i manken att göra :(
 
Sv: Vem står för vad...

Tråkigt i vilket fall som helst.
Min var halt fram när han hade spatt bak. Diagonalhälta.
 
Sv: Vem står för vad...

Ja det är jobbigt när ens hjärta är dåligt :(
Båda bak är röntgade två år på raken o de är kanon fina.
 
Sv: Vem står för vad...

I kontraktet vi så noga skrev tillsammans står det tydligt att vid problem med kotorna som strular och om hon skulle bli halt i vänster bakben (som hon varit halt i förr) så står jag för kostnaderna men vid all annan skada så står de för kalaset.

Här har du ju svaret redan.
 
Sv: Vem står för vad...

Tog mig i kragen o ringde o pratade med dom nu.
Märkte med en gång att de försökte skylla ifrån sig o skjuta ifrån sig ansvaret!
Så erbjöd mig att de betalar självrisken och jag tar de 15% + medicin o körning.
Men det behövde de diskutera! Blir nog inte trevligt det här :(
De kunde inte förstå hur hon kunnat bli halt blaha blaha, hade till och med sagt till vet. i Helsingborg att hon alltid har nickat med huvudet och då hade han så klart backat o sagt att då är det klart att då kanske det är nåt gammalt!
Hon har då aldrig nickat nåt med huvudet så länge jag haft henne, antar att de menar att hon slår med huvudet när man rider och det har hon alltid gjort o det har inget med att göra att hon nu har ont i hoven :(
De hade till och med mage att önska att jag dömer ut henne!
 
Sv: Vem står för vad...

De va inte intresserade av att betala utan behövde diskutera detta eftersom de lagt 2500kr på behandlig av mugg som hon fått hos dom!
Åh jag är så ledsen och arg :(
 
Sv: Vem står för vad...

Hästen var friskförklarad när den kom till fodervärden, borde inte veterinärbesiktningen innan överlämnandet ligga som underlag och påvisa att hästen inte nickade eller var halt fram när de övertog ansvaret?
 
Sv: Vem står för vad...

En bekans häst (delade stall) fick mugg över 2 dygn, hästen blev också blockhalt ca 1v pga detta.
Kan vara därför?

Har de inte med muggen att göra så kolla om de har med kotor o allt du skrivrr med att göra annars får fv stå för kalaset.
 
Sv: Vem står för vad...

En bekans häst (delade stall) fick mugg över 2 dygn, hästen blev också blockhalt ca 1v pga detta.
Kan vara därför?

Har de inte med muggen att göra så kolla om de har med kotor o allt du skrivrr med att göra annars får fv stå för kalaset.

Har de med muggen att göra lär den bli halt om de inte går över till annan skada pga felbelastning eller annat..
Allt som har med muggen att göra är dock fv ansvariga för så de spelar ingen roll.

De är ldigt billigt för dem om du avlivar o får ut vet. Pengar.
 
Sv: Vem står för vad...

Jag tycker att du kom med ett generöst erbjudande till fodervärden, ett väldigt vettigt förslag från din sida där du visar din goda vilja och lite till. Jag tycker att de beter sig illa mot dig men hoppas att ni kan lösa detta ändå utan att dra igång något rättsligt. Du har rätten på din sida om man ser till det du beskriver att ni har avtalat om i kontraktet, problemet brukar vara när man ska få folk att följa ingångna avtal:(
 
Sv: Vem står för vad...

Håller med många ovanstående. Det är bara för fv att betala. Det står ju svart på vitt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 149
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 442
Senast: bobbbo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
395
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp