Vem står för risken?

Sv: Vem står för risken?

Om hästen dör pga något som fv kan hållas skyldig till (tex oaktsamhet) får jag anhålla om skadestånd. Vi har i kontraktet bestämt hästens värde till 50 000 vid överlämnandet så det är den summan jag kan ta i anspråk. Dör hon pga yttre faktor så jaa, tough shit... Djur dör liksom, tyvärr.
Blir hon obrukbar som ridhäst har hon ändå högt avelsvärde (under förutsättning att den ev skadan inte omöjliggör en dräktighet så klart) vilket för mig är nästan lika bra som att ha henne som ridhäst.
Hästen får inte säljas, så på ett sätt känns det inte som att jag går miste om några pengar om hon dör, mer än inkomster på ev avkommor, men de summorna är ju tyvärr ändå mycket små.

Hästen betyder väldigt mycket för mig, så att jag skulle få några tiotals tusen när hon dör känns oviktigt. Pengarna kan aldrig ersätta henne.

Nej självklart kan inga pengar ersätta en häst, kärlek har inget pris. Det var inte så jag menade, förlåt om det uppfattades så.
Jag tänker mer att fodervärden kanske borde livförsäkra henne också inte bara ta vet.vårdsförsäkring, så att hen får ut livvärdet om något skulle hända som är henoms fel så att hen kan ge pengarna till dej. Bara ett tips så att inte fodervärden står där och ska få fram 50000 om något, gud förbjude, skulle hända. Det är ju ingen summa man har i bakfickan och kan hala fram direkt precis för de flesta.

Missuppfatta mig inte, jag är absolut inte ekonomiskt oberoende, uppfödd med silversked eller på annat vis otroligt bortskämd, men jag bryr mig helt enkelt inte så mycket om de pengarna :) Finns så mycket viktigare saker här i världen, och få av dem påverkas av 50 papp hit eller dit!

Vilken tur för dig, jag tror många ändå tycker att 50 papp är ganska mycket.

Jag anser nog att om man som hästägare förväntar sig att få ut livvärdet för hästen så ska man hålla den försäkrad i eget namn. Snopet om hästägaren tycker att försäkring är onödigt, och sedan livförsäkrar fodervärden hästen istället och behåller hela beloppet själva om hästen dör... då hade iaf jag blivit sur...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 642
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 365
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Stallet min vän och jag står i har bytt ägare och arrendatorn (som vi tidigare hyrt lösdriftsplats av) lämnar gården. Vi överväger att...
Svar
19
· Visningar
3 272
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka