Vem tar ansvar för träden?

bettysmatte

Trådstartare
Funderar lite. Efter stormen Per, och de andra "småstormarna" som kom efter, har en av "mina" (lånar den) sommarhagar blivit helt fylld med granar. Staketet har förstörts på flera ställen, och hagen har blivit mycket mindre. En del av träden har ramlat i hagen, och markägaren har redan städat upp detta, men de flesta har trillat utifrån och in. Bonden som äger marken utanför har inte brytt sig om att städa upp alls ännu. Som det ser ut nu kommer jag inte att kunna använda min fina hage i sommar, något som både markägaren och jag förlorar på. Markägaren vill ha gräset avbetat och jag vill han en fin hage till mina pållar. Finns det ingen lag som säger att man MÅSTE städa upp träd som trillar på annans mark? Kunde vara kul att veta!

Sv: Vem tar ansvar för träden?

i trädgårdar får man väl kapa grenar som hänger över från grannen. du borde väl kunna få röja undan själv och behålla veden. men jag är inte helt 100.

Det är väl bara att fråga grannen vad han tänker göra med träden. Är han inte intresserad av dom och det brukar dom inte vara av några vindfällen så fram med motorsågen och gör ved av dom. Jag brukar röja även gränsträd och det har jag bara fått tack för. Jag har ingen egen skog utan konfiskerar grannens vindfällen.:cool:

En gammal "grinig" gubbe fick ett halvt skotarlass lagom grov ved istället för det sågtimmer som han iallafall inte hade kunnat ta rätt på och han blev jätteglad över bytet. snacka bara med skogsägaren så ordnar det sig garanterat.

Fast jag och en motorsåg - det fungerar nog inte:D ! Annars är det frestande med gratis ved såklart.

Du ska nog prata med ägaren av marken där träden växte. Tar du o sågar upp träden o tar ved blir du skadestånds skyldig o kan få böter. Trädet är inte ditt för att det har ramlat in på "din" mark.

Vi vet för vi har mkt mark med träd o har fått ta bort de. Det är inte samma regler som för trädgårdar.

Det är den som äger trädet som har fördärvat staketen som ska ersätta det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka