Vem tar ansvar om medryttare faller av?

Spooky5

Trådstartare
Hejsan!
Jag är medryttare till ett häst och rider/kör några gånger i veckan. Det är en unghäst som sparkat i vagnen med ägaren flera gånger och är relativt opålitlig och som jag inte hade kört på över ett och ett halvt år när ägaren säger att han behöver köras och säger jo men far ut på en körtur ensam, det kommer gå jättebra när jag är tveksam.
far ut med han själv, hästen får sken och vi kraschar in i skogen vilket gör att vagn, sele och tömmar går sönder.

nu tycker ägaren att det är mitt ansvar att betala minst hälften av sakerna och det landar på runt 25.000, vilket jag som arbetslös definitivt inte har råd med. Så kort och gott, vad är moraliskt rätt i en sådan situation? Ska jag behöva betala för utrustningen och köpa igen allt från egen ficka?
 
Oj, vilken soppa! För det första tycker jag att du bör sluta göra saker med hästar som du inte känner dig helt bekväm med. Oavsett vad någon annan säger.

Sen tror jag inte att du är skyldig att ersätta om det inte är så att du varit ordentligt oaktsam. T.ex. om hästägaren hade sagt att du inte får köra hästen och du kört den ändå.

Jag hade avslutat samarbetet med den hästägaren om jag var du.
 
Nej jag tycker inte det är rimligt. Ägaren måste ju också ha någon form av ansvar, som i min värld går ut på att veta sin hästs begränsningar och respektera medryttarens osäkerhet osv. Tycker att ägaren med den hästen inte bör bett dig att köra den, och även om hon gjort det, backat när du verkade obekväm med det.
 
Ja alltså nu i efterhand skulle jag ju ha avböjt det och valt att rida som tänkt men eftersom att hon var så tydlig med att det inte skulle vara några problem tänkte jag väl att det skulle gå bra. Hon frågade inte ens mig hur det gick efteråt utan var mer hysterisk över hästen (köper det) och vagnen som hade gått sönder. Utrustningen går inte på försäkringen heller då kvitto ej finns till sakerna.
till saken hör att hon även vill att vi skriver ett kvitto oss emellan att hon ska ha köpt vagnen av mig och att jag ska säga att min verksamhet är avslutad ifall dom skulle kontrollfråga mig, det känns inte heller helt rätt tycker jag men kan inte hjälpa att jag har dåligt samvete också och vill hjälpa på så sätt
 
Ägaren bad dig att köra hästen och du gjorde det. Rent moraliskt anser jag att det är ägarens ansvar om denne utifrån sina kunskaper om sin häst fattat detta beslut.

Skulle jag vilja göra något hade jag betalat ett nytt träns eller något som kostar under en tusing. Jag hade inte skrivit något kvitto om någon vagn och jag hade avbrutit samarbetet med den hästägaren på en gång.
Om hon inte heller har kvitto på utrustningen känns det svårt att tro på att det som förstörts verkligen var värt så mycket som 50 000:-.
 
Ja alltså nu i efterhand skulle jag ju ha avböjt det och valt att rida som tänkt men eftersom att hon var så tydlig med att det inte skulle vara några problem tänkte jag väl att det skulle gå bra. Hon frågade inte ens mig hur det gick efteråt utan var mer hysterisk över hästen (köper det) och vagnen som hade gått sönder. Utrustningen går inte på försäkringen heller då kvitto ej finns till sakerna.
till saken hör att hon även vill att vi skriver ett kvitto oss emellan att hon ska ha köpt vagnen av mig och att jag ska säga att min verksamhet är avslutad ifall dom skulle kontrollfråga mig, det känns inte heller helt rätt tycker jag men kan inte hjälpa att jag har dåligt samvete också och vill hjälpa på så sätt
Tur att du klarade dig!
Håller med flera ovanstående, men vad du än gör, skriv inte på något kvitto eller annat papper. O_o
 
Jag har haft en medryttare till min shettis, och jag skulle aldrig någonsin ha krävt dem på några pengar om någon utrustning gått sönder för att hästen spökat. Vad du än gör, skriv inte på några papper eller kvitton, och bryt kontakten med den hästägaren så fort du kan.
 
Utrustningen går inte på försäkringen heller då kvitto ej finns till sakerna.
Jag har aldrig hört talas om att man ska behöva visa upp kvitto för att få ut ersättning från försäkringen. Det underlättar för värderingen av utrustningen, men den borde gå att värdera hjälpligt ändå. Det låter i mina öron mer som att hästägaren vill försöka få ut mer pengar än utrustningen var värd. Och genom att sätta press på dig slippa blanda in sitt försäkringsbolag - om hon ens har något försäkring som kan täcka...
 
Ja alltså nu i efterhand skulle jag ju ha avböjt det och valt att rida som tänkt men eftersom att hon var så tydlig med att det inte skulle vara några problem tänkte jag väl att det skulle gå bra. Hon frågade inte ens mig hur det gick efteråt utan var mer hysterisk över hästen (köper det) och vagnen som hade gått sönder. Utrustningen går inte på försäkringen heller då kvitto ej finns till sakerna.
till saken hör att hon även vill att vi skriver ett kvitto oss emellan att hon ska ha köpt vagnen av mig och att jag ska säga att min verksamhet är avslutad ifall dom skulle kontrollfråga mig, det känns inte heller helt rätt tycker jag men kan inte hjälpa att jag har dåligt samvete också och vill hjälpa på så sätt
Nej, du är inte skyldig ägaren någonting alls, du blev ju tillsagd att ta ut hästen på en tur. Visst är det tråkigt när sådant här händer men samtidigt är det någonting man får ha i åtanke när man lånar ut sin häst, då kan olyckor ske. Sålänge det inte varit ett vårdslöst agerande från din sida så är du inte skyldig något alls.

Jag tror hon försöker köra en fuling där och hoppas på ny utrustning helt enkelt till ett gratispris.
 
Tack för alla tips och stöd! Är 27 år gammal, erfaren ryttare och orädd när det gäller hästar men fruktansvärt konflikträdd och en samvetsmänniska haha. När hon då säger åt folk att jag inte klarade av att hålla han så det gick åt helvete så känner jag ju mig direkt skyldig att ersätta kostnader men samtidigt var jag ju inte vårdslös och gjorde inget på eget initiativ utan snarare tvärtom. Ska försöka formulera ett meddelande till henne att jag inte vill förfalska ett kvitto och att jag känner att jag inte har någon skyldighet att betala dom hutlösa summorna för ny utrustning trots att jag var den som orsakade det
 
Jag har aldrig hört talas om att man ska behöva visa upp kvitto för att få ut ersättning från försäkringen. Det underlättar för värderingen av utrustningen, men den borde gå att värdera hjälpligt ändå. Det låter i mina öron mer som att hästägaren vill försöka få ut mer pengar än utrustningen var värd. Och genom att sätta press på dig slippa blanda in sitt försäkringsbolag - om hon ens har något försäkring som kan täcka...
Min uppfattning också. Jag blev av med saker vid en sadelkammarstöld, saknade kvitton på flera dyra saker (hade dock på sadeln och några HW-täcken) men inget problem iaf med mitt bolag. Däremot fick jag skicka in kvitton på alla nya saker jag köpte istället.

Håller med om att det låter som h*n försöker blåsa dig.
 
Tack för alla tips och stöd! Är 27 år gammal, erfaren ryttare och orädd när det gäller hästar men fruktansvärt konflikträdd och en samvetsmänniska haha. När hon då säger åt folk att jag inte klarade av att hålla han så det gick åt helvete så känner jag ju mig direkt skyldig att ersätta kostnader men samtidigt var jag ju inte vårdslös och gjorde inget på eget initiativ utan snarare tvärtom. Ska försöka formulera ett meddelande till henne att jag inte vill förfalska ett kvitto och att jag känner att jag inte har någon skyldighet att betala dom hutlösa summorna för ny utrustning trots att jag var den som orsakade det
Orsakade du något verkligen?
Var det inte bara så att du råkade vara med om en olycka?

Hur är det med dig, dina kläder/utrustning?
 
Tack för alla tips och stöd! Är 27 år gammal, erfaren ryttare och orädd när det gäller hästar men fruktansvärt konflikträdd och en samvetsmänniska haha. När hon då säger åt folk att jag inte klarade av att hålla han så det gick åt helvete så känner jag ju mig direkt skyldig att ersätta kostnader men samtidigt var jag ju inte vårdslös och gjorde inget på eget initiativ utan snarare tvärtom. Ska försöka formulera ett meddelande till henne att jag inte vill förfalska ett kvitto och att jag känner att jag inte har någon skyldighet att betala dom hutlösa summorna för ny utrustning trots att jag var den som orsakade det
Du orsakade det inte - det hände när du körde hästen efter att ägaren bett dig om det. Var noga med ord i kontakterna med sådana människor
 
Det har funnits snarlika trådar tidigare, men mer med fokus "vad händer om medryttaren repar sadeln" osv. Jag vill minnas att kontentan av sådana trådar brukar bli ungefär "det är en medveten risk man får ta om man har medryttare" eller "min medryttare får inte rida i min snordyra sadel". Det vill säga, är man superrädd om grejerna får man säkra upp så de inte kan bli skadade. Att de blir skadade är en risk man få ta om man har medryttare. Du orsakade ingenting alls, du var med om en olycka. Jag hoppas det gick bra med dig.

Jag hade aldrig, aldrig, aldrig krävt pengar av min medryttare om saker gick sönder när hon använde det om det inte vore på grund av UPPENBART slarv eller misskötsel (säg, att hon släppte ut hästen i hagen med sadel på så att han rullade sig) och jag hade aldrig heller betalat om saker gick sönder, framför allt inte när det går att härröra till hästens beteende. Visst, jag drog sönder någon kardborre på ett par benskydd och ersatte dem såklart när jag själv var medryttare, men större och mer kostsamma saker räknar jag med att 1) ägaren har erforderligt försäkrade 2) är införstådd med riskerna när jag nyttjar dem.

Skriv absolut inte på något kvitto - eller några papper alls för den delen. Formulera dig sakligt mot ägaren (skriv INTE att du var orsakande!) och försök sedan att inte dras in i fortsatta diskussioner kring det. Ägaren kan mycket väl försöka skapa storm i ett vattenglas men min erfarenhet är att det är mycket tomma ord och att när hen väl inser att hen inte har några belägg eller kan lyckas lura någon så brukar de tystna ganska snabbt.
 
Tack för alla tips och stöd! Är 27 år gammal, erfaren ryttare och orädd när det gäller hästar men fruktansvärt konflikträdd och en samvetsmänniska haha. När hon då säger åt folk att jag inte klarade av att hålla han så det gick åt helvete så känner jag ju mig direkt skyldig att ersätta kostnader men samtidigt var jag ju inte vårdslös och gjorde inget på eget initiativ utan snarare tvärtom. Ska försöka formulera ett meddelande till henne att jag inte vill förfalska ett kvitto och att jag känner att jag inte har någon skyldighet att betala dom hutlösa summorna för ny utrustning trots att jag var den som orsakade det
Skriv inte att du orsakat olyckan, du blev tillsagd att köra trots att du var tveksam pga hästens historik, du har inte orsakat någon oycka utan gjort som du blev tillsagd av ägaren som känner sin häst.
 
Jag har aldrig hört talas om att man ska behöva visa upp kvitto för att få ut ersättning från försäkringen. Det underlättar för värderingen av utrustningen, men den borde gå att värdera hjälpligt ändå. Det låter i mina öron mer som att hästägaren vill försöka få ut mer pengar än utrustningen var värd. Och genom att sätta press på dig slippa blanda in sitt försäkringsbolag - om hon ens har något försäkring som kan täcka...
Har varit med om det vid flera tillfällen, det är väl mer eller mindre standard vid exempelvis datorstölder. Men då har det ju varit så att jag faktiskt haft kvitto att tillgå, kanske hade de gjort värderingen på annat vis om jag inte kunde uppvisa kvitto.
 
Tack för alla tips och stöd! Är 27 år gammal, erfaren ryttare och orädd när det gäller hästar men fruktansvärt konflikträdd och en samvetsmänniska haha. När hon då säger åt folk att jag inte klarade av att hålla han så det gick åt helvete så känner jag ju mig direkt skyldig att ersätta kostnader men samtidigt var jag ju inte vårdslös och gjorde inget på eget initiativ utan snarare tvärtom. Ska försöka formulera ett meddelande till henne att jag inte vill förfalska ett kvitto och att jag känner att jag inte har någon skyldighet att betala dom hutlösa summorna för ny utrustning trots att jag var den som orsakade det
Du ska absolut inte säga att du orsakade olyckan. Det var ägaren som orsakade olyckan genom att pressa dig till att köra en häst som enligt din beskrivning inte borde köras alls.
 
Har varit med om det vid flera tillfällen, det är väl mer eller mindre standard vid exempelvis datorstölder. Men då har det ju varit så att jag faktiskt haft kvitto att tillgå, kanske hade de gjort värderingen på annat vis om jag inte kunde uppvisa kvitto.
Vid en stöld tänker jag att det kan vara av värde med ett kvitto för att bevisa att man ens har haft en sån dator.
Efter en olycka som i den här tråden finns både sele och vagn att beskåda. Det borde gå att luska ut vad det är för fabrikat och därmed också ungefärligt värde.
 

Liknande trådar

Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 112
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag har rätt eller fel, behöver höra andras åsikter.... Jag är fodervärd åt en häst som står uppstallad i ägarens...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 333
Senast: Kaupajaur
·
Ekonomi & Juridik Så till ett problem. Behöver lite utomstående åsikter... Har en 4-årig halvblodsvalack, snäll och allt. välutbildad och följer...
Svar
19
· Visningar
2 530
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag har besökt och haft hästar uppstallade i en hel del stall. I vart och ett av dessa har vi haft vad jag kallar en "stalltomte". En...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
15 448
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp