Vems är allemansrätten

landsbygdsbo

Trådstartare
Vi satt och diskuterade i går kväll.

Den ene tokig mountainbike fantast, den andre jägare (jag) och så en hästägare

Frågan var vem som har rätt till allemansrätten i en given situation.

Hojåkaren tyckte jag var en surkart som grusat vägen med grov sprängsten.
Det gjorde att han inte kunde köra där längre.

Ryttarinnan var sur på hojåkaren för att han skrämt hennes häst i sken i somras.

Och så jag som hävdade att var och vistas i skog o mark på egen risk och under de förutsättningar som finns.


Nu har jag kört med traktorn på skogsvägen så där är spårigt och jäkligt.
Man kan varken gå rida eller åka skidor.
Och isvallarna ligger väl kvar till april

Så vad gäller egentligen?

Är jag skyldig att fixa till vägen?
Får jag använda grov sprängsten, fyller bra och vattnet rinner igenom.
Att jag ska lyfta undan ris från gamla kyrkvägar vid avverkning vet jag.
Men utöver det?
 
Sv: Vems är allemansrätten

Är det din privata väg och det inte finns ett servitut för t.ex. ridning el. cykelväg så kan väl ingen lägga sig i vilken vägbeläggning du väljer.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Det är en enskild väg.
jag är solitär ägare finns inga servitute.

Folk har naturligtvis rätt att gå, rida och cykla där

Som det nu är går det bara att köra traktor där.

Men den principiella frågan är, kan någon hävda att just han eller hon har rätt att praktisera sin allemansrätt på någon annans bekostnad.

Cyklarna far ju fram i 40 50 km/h

det gillar ju inte häst o hundpromenerare ;o)
 
Sv: Vems är allemansrätten

Om det som i ditt fall inte finns några servitut på vägen har du ingen skyldighet att underhålla den. Så passar det dig att det krävs traktor för att ta sig fram på den så kan ingen kräva att du ska hålla den i bättre skick.

Om det inte skulle vara så, så skulle ju alla skogsbönder vara skyldiga att för alltid underhålla alla timmervägar som anlagts i skogarna.


Blir de alltför jobbiga kan du ju stängsla in ett område där vägen går igenom (färist eller bom på vägen) och låta lite ungtjurar gå där. Det har bra effekt ifall man helt lagligt vill minska folks utnyttjande av allemansrätten :devil: Har man tur kan man ju få lite EU-stöd för skogsbete med.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Det är en enskild väg.
jag är solitär ägare finns inga servitute.

Folk har naturligtvis rätt att gå, rida och cykla där

Som det nu är går det bara att köra traktor där.

Men den principiella frågan är, kan någon hävda att just han eller hon har rätt att praktisera sin allemansrätt på någon annans bekostnad.

Cyklarna far ju fram i 40 50 km/h

det gillar ju inte häst o hundpromenerare ;o)

Du har ett lustigt sätt att uttrycka dig :)
Vaddå "praktisera allemansrätt"?! Allemansrätten praktiserar man inte, den bara är. Innebörden av den är att du har rätt att vistas (rida, promenera, springa, cykla osv) på annans mark, plocka svamp och bär, campa EN natt(dock inte på tomt), bada (ej från någon annans brygga) och allt detta utan att förstöra.
Funkar det att rida eller köra på vägen utan att man förstör den, fint, gör det det inte får man väl låta bli eller gå försiktigt i kanten om man nu tvunget måste använda vägen. Jag kan inte för mitt liv begripa hur någon annan än markägaren kan ha synpunkter på vilket bärlager man lägger på vägen så länge den inte är gemensam eller med servitut? Skogsvägar i all ära, men de måste ju bära för nödvändiga skogs- och lantbruksmaskiner.

Alla får faktiskt samsas, här hos mig respekterar ryttare, markägare och jägare varandra. Vi har t o m motocrossåkare i skogen, hästarna vänjer sig, crossåkarna blir (att döma av deras kroppsspåk) lite chockade när de möter en häst, men det brukar gå bra

Nu kommer jag visserligen ihåg din förra tråd och du verkar gärna gå in för att jäklas, bara för att du kan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vems är allemansrätten

Det som du som markägare är skyldig till är att det ska gå att komma åt en väg som finns enligt gammal hävd. Så om din traktorväg är helt gjord för dig i nu tid behöver du inte göra så mycket med den alls. Men är det en äldre väg som kanske till och med finns utmärkt på äldre kartor så får du inte stängsla in den. Men underhåll eller skick på vägen är helt upp till dig som markägare hur du vill ha det.
Allemansrätten är en rätt som gör att folk som inte äger mark ändå ska kunna vistas ute i naturen. Inte något som ger dem rätt att ställa krav på att de ska kunna "vistas" på vissa ställen så att du som markägare måste röja väg för dem.

Lite beroende på hur din traktorväg är gjord och varför kan det till ock med vara så att den inte räknas som natur eller enskild väg utan som anläggning. Vilket då gör att den inte omfattas av allemansrätten.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Nu kommer jag visserligen ihåg din förra tråd och du verkar gärna gå in för att jäklas, bara för att du kan.

Hm ja jag kommer också ihåg den tråden och jag tror att TS skulle passa mycket bra att bo i ett land där det inte finns någon allemansrätt alls! Så att TS med geväret i hand handgripligen kan hindra alla andra att vistas på dennes mark.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Du får ha den beläggning som är optimal för dina behov. Däremot får du inte "förstöra" en skogsväg eller stig med grov kross bara för att hindra andra att använda den.

Hojåkaren får inte fara fram så han skrämmer dom hästar som finns på den marken. Hänsyn gäller för alla parter.

LIA
 
Sv: Vems är allemansrätten

Vi har t o m motocrossåkare i skogen, hästarna vänjer sig, crossåkarna blir (att döma av deras kroppsspåk) lite chockade när de möter en häst, men det brukar gå bra
Såvitt jag vet är all form av motorfordonsframförande i naturen förbjudet. Undantaget arbetsdito.

LIA
 
Sv: Vems är allemansrätten

Såvitt jag vet är all form av motorfordonsframförande i naturen förbjudet. Undantaget arbetsdito.

LIA

Kan inte nog betonas. Finns väl inget som gör mig så arg som att stöta på motorkrossåkare i skogen. Då är jag inte nådig. Några var på väg in mot min skog en gång med och jisses, de fick leda cyklarna tillbaka ut. De var tävlingsåkare från grannskapet och vuxna. Borde verkligen veta bättre.

Hälsning Maja
 
Sv: Vems är allemansrätten

Såvitt jag vet är all form av motorfordonsframförande i naturen förbjudet. Undantaget arbetsdito.

LIA

Inte i egen skog, väl?
Grannbonden har iaf en slinga som används till motocross i sin skog, och i samma skog är det fritt fram att rida också, så tar man en längre tur så råkar man ju på dem emellanåt.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Inte i egen skog, väl?
Grannbonden har iaf en slinga som används till motocross i sin skog, och i samma skog är det fritt fram att rida också, så tar man en längre tur så råkar man ju på dem emellanåt.

Jo, även i egen skog.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.htm
"1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Inom de delar av fjällområdet som regeringen bestämmer är körning i terräng med motordrivet fordon förbjuden även på annan mark än som anges i första stycket. Lag (1996:1551).
"
 
Sv: Vems är allemansrätten

Nej Boccia har rätt, jag får inte ens ta min egen mc och köra i skogen för nöjes skull.
Däremot om jag åker omkring och kollar kottar för en eventuell framtida fröställning.

Rätt till att bruka skogen har egentligen bara ägaren eller den som har lov av ägaren.

Om en skogsägare exempelvis bedriver kommersiell verksamhet så får inte ryttare stoppa detta.
Allemansrätten må bedrivas på ägarens premisser.
Det innebär i praktiken att du vistas i skog o mark på egen risk.
Om en cyklist drattar på näsan i min skog pga dåligt vägunderhåll så är inte jag ansvarig samma sak gäller om en häst bryter benet i ett djupt körspår.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Du har ju rätt att göra som du vill med din väg vad jag förstått. Men om du inte störs eller kanske rent av tycker det är trevligt att ryttare tex använder din skogsväg kan du ju erbjuda dem att hjälpa till/bidra med lite pengar till mellanskillnaden att välja såndan vägmaterial som de också kan använda. :)

Tycker också det är jättetrist när en massa ridvägar försvinner, man blir aif här i stockholmsområdet mer och mer trängd och avskuren från tidigare mkt bra ridvägar. Så vi har överenskommelser med vissa markägare och bönder, att mot att de hjälper till att hålla ordning lite på vissa ridvägar så håller vi oss undan från de skogspartier (och självklart åkrar, även utan överenskommelser) som de helst inte vill ha hästar på.

Så du kan ju också ha en fördel av att ha en bra relation med grannarna om det finns mkt hästar. :)
 
Sv: Vems är allemansrätten

Jo, även i egen skog.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.htm
"1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Inom de delar av fjällområdet som regeringen bestämmer är körning i terräng med motordrivet fordon förbjuden även på annan mark än som anges i första stycket. Lag (1996:1551).
"

Det där kan nog bli hårklyverier, är en anlagd slinga terräng?
 
Sv: Vems är allemansrätten

Var är slingan om inte ute i terrängen? Ligger slingan på en parkering så är det inte ute i terrängen, är den i skogen så är den ute i terrängen. :idea:
 
Sv: Vems är allemansrätten

Var är slingan om inte ute i terrängen? Ligger slingan på en parkering så är det inte ute i terrängen, är den i skogen så är den ute i terrängen. :idea:


Om nu slingan är en privat skogsväg vilket väl är det vanligaste skulle jag i alla fall anse att så länge man håller sig på den vägen är man inte ute i terrängen.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Var är slingan om inte ute i terrängen? Ligger slingan på en parkering så är det inte ute i terrängen, är den i skogen så är den ute i terrängen. :idea:

ummm...och om parkeringen ligger i skogen, hur blir det då? :angel:
 
Sv: Vems är allemansrätten

Det där kan nog bli hårklyverier, är en anlagd slinga terräng?

Ja, en anlagd slinga är terräng. Terräng är per definition allt som inte är väg (vilket man bl.a. får lära sig när man tar körkort)

taget från http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8150-0.pdf
Vad är terräng?
All naturmark utanför väg, t ex park, åker, äng, skog,
hedmark, stränder och kalfjäll räknas som terräng.
Också stigar, vandringsleder och motionsspår är terräng
i lagens mening. Det behövs inga förbudsskyltar
för att förbudet mot terrängkörning ska gälla.
Terrängkörningslagen omfattar alla slags motordrivna
fordon: exempelvis bil, traktor, MC, moped, skoter,
”terränghjulingar” och allehanda motorredskap.



och från länsstyrelsens hemsida:
Med terräng avses område som inte är att anse som väg, d.v.s i första hand åker, äng, park, obanat naturområde -inbegripet is- och icke allmänt befarna vägar.

Vad som är motordrivet fordon finns reglerat i lag.

Körning i terräng med motordrivna fordon är förbjudet.

Förbudet gäller inte körning nödvändig för utövande av renskötseln, jordbruksnäringen eller skogsnäringen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp