Vems är allemansrätten

Sv: Vems är allemansrätten

Ytterligare förklaring. Det finns ett nämndbeslut från kommunen i Enköping där man slår fast att begränsningen i tillträdet är OK, eftersom ett sådant tillträde inte kan ske utan att det skapar avsevärd olägenhet eller skada för markägaren och att det finns alternativ väg för passage. (I det aktuella fallet passerar man väldigt nära gårdscentrum, vid bostadsbyggnader.)

DET beslutet, taget med utgångspunkt i den balans mellan allemansrätt och markägarintressen som finns i dagens regler, går inte att överklaga på det sätt som gjorts. Det är vad Länsrätten tagit ställning till.

Du blandar äpplen, päron och mango i en salig röra och sedan drar du en massa slutsatser som inte finns minsta stöd för, ens i din fruktsallad.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Ja, gör det. Exempelvis mitt förra inlägg ovan.

Ja det är ju det jag gör..och bemötermed fakta..vad mer kan du begära?
Jajo det är ju inte roligt att läsa att länstyrelsen gjort en bedöämning man inte delar, det är ju en sak,men att förneka att länstyrelsen gjort sin bedömning är ju lite billigt...:laugh:
 
Sv: Vems är allemansrätten

Ja det är ju det jag gör..och bemötermed fakta..vad mer kan du begära?
Jajo det är ju inte roligt att läsa att länstyrelsen gjort en bedöämning man inte delar, det är ju en sak,men att förneka att länstyrelsen gjort sin bedömning är ju lite billigt...:laugh:

Men snälla. Du får läsa på. Du kommer inte med fakta, utan med rena missförstånd och felaktigheter just nu.

Länsstyrelsen har BARA tagit ställning till att enskilda inte kan överklaga kommunens beslut. Inte någon bedömning av ärendet som sådant.

Och att kommunen gjort en bra bedömning i enlighet med gällande regler, eftersom markägaren drabbas av nämnvärd olägenhet i det aktuella fallet (dvs störning) är väl bara bra. Balans i reglerna som redan finns.

Efter det lilla jag läst om ärendet tycker jag att kommunen gjort en sund bedömning. Fast särskilt insatt i just detta ärende är jag inte. Jag vet inte riktigt vad jag inte delar?

Läs på. Helst innan nästa inlägg. Snälla.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Men snälla. Du får läsa på. Du kommer inte med fakta, utan med rena missförstånd och felaktigheter just nu.

Länsstyrelsen har BARA tagit ställning till att enskilda inte kan överklaga kommunens beslut. Inte någon bedömning av ärendet som sådant.

Och att kommunen gjort en bra bedömning i enlighet med gällande regler, eftersom markägaren drabbas av nämnvärd olägenhet i det aktuella fallet (dvs störning) är väl bara bra. Balans i reglerna som redan finns.

Efter det lilla jag läst om ärendet tycker jag att kommunen gjort en sund bedömning. Fast särskilt insatt i just detta ärende är jag inte. Jag vet inte riktigt vad jag inte delar?

Läs på. Helst innan nästa inlägg. Snälla.

Jag har läst på..igen. Och ser att jag läst rätt. Länstyrelsen har inte tagit ställning utan tagit ett beslut...
"Länsstyrelsen avvisar tre överklaganden i tvisten om det ska få gå att använda en bit banvall sydväst om Säva i Enköpings kommun som ridväg."

Citerat återigen från http://www.unt.se/inc/print/fortsatt-stopp-for-banvallsritt-1817642-default.aspx
 
Sv: Vems är allemansrätten

Läs igen.

----
Länsstyrelse.
Beslut = Organisationer, men inte enskilda personer, har rätt att överklaga åtgärder eller beslut som de anser inskränker allemansrätten.
Åtgärd = Avvisade överklaganden. (Ingen behandling alls av sakfrågan.)
-----

-----
Kommunen: Miljö- och byggnadsnämnden i Enköping
Beslut = Begränsningen är OK efter inspektion. Det finns en fullt körbar väg runt det avsnitt av den gamla banvallen som enligt de klagande utgör "det största hindret”, och en beskrivning av allemansrätten som säger att ”nyttjandet får inte innebära att fastighetsägare eller andra med särskild rätt till fastighet tillfogas nämnvärd skada eller olägenhet”.
Åtgärd = Godkänn begränsningen av framkomligheten på det specifika stället.
-----

Förstår du nu hur fel du haft?

Länk = http://www.unt.se/enkoping/oenighet-om-ridvag-pa-tomt-1723789.aspx
 
Senast ändrad:
Sv: Vems är allemansrätten

Det är en enskild väg.
jag är solitär ägare finns inga servitute.

Folk har naturligtvis rätt att gå, rida och cykla där

Som det nu är går det bara att köra traktor där.

Men den principiella frågan är, kan någon hävda att just han eller hon har rätt att praktisera sin allemansrätt på någon annans bekostnad.

Cyklarna far ju fram i 40 50 km/h

det gillar ju inte häst o hundpromenerare ;o)

Hej
Detta gäller både för ryttare och cyklister

Allmäna regler för ryttare enligt Allemansrätten.
Ryttare har rätt att ta sig fram på till exempel privata vägar och mark, så länge man inte skadar djur och växter och håller sig omkring 100 meter från hus.
Man får heller inte rida på ett sätt som medför nämnvärd skada eller olägenhet för markägaren, som till exempel rakt över en nysådd åker.
Men att använda en befintlig väg eller gångstig är inte straffbart, trots att markägare satt upp skyltar med tillträdesförbud.
Allemansrätten innebär nämligen att markägaren måste tåla att andra nyttjar hans mark.

för cykling gäller detta:
Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar. Men tänk på att inte cykla över tomt, plantering eller mark som lätt kan skadas!
När du cyklar i närheten av ett hus är det viktigt att ta hänsyn. De som bor i huset ska kunna känna sig ostörda. Hur nära huset du kan cykla beror på hur stor risken är att störa.
Här får du inte cykla

Över planteringar, exempelvis trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar, skogsplanteringar och andra liknande känsliga områden
annan känslig mark, exempelvis åkrar med växande gröda.

Att cykla på enskilda vägar är tillåtet. Markägare får inte sätta upp skyltar som förbjuder cykling.
Anpassa cyklingen efter naturen

Det går bra att cykla skonsamt i naturen. Genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.

Tänk särskilt på att:

undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
undvika att cykla över känsliga marktyper. Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker.
anpassa körsätt efter underlag
grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark

Det finns inget allmänt förbud att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men de är anlagda för dem som går eller springer. Därför måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde.

Så det man kan säga är att du som markägare gör som du vill med underlag för vägarna.
mvh Pali
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp