Vems är allemansrätten

Sv: Vems är allemansrätten

Är man parkeringen så spelar det ju ingen roll var den ligger, har du svårt med ordförståelsen? :confused:
 
Sv: Vems är allemansrätten

Om nu slingan är en privat skogsväg vilket väl är det vanligaste skulle jag i alla fall anse att så länge man håller sig på den vägen är man inte ute i terrängen.
Vad du anser spelar ingen roll, det är vad lagen anser som lagen dömer efter. Du tror och tycker väldigt mycket som har liten förankring i verkligheten när man läser vilka svar du ger i många trådar. :grin:
 
Sv: Vems är allemansrätten

Det där kan nog bli hårklyverier, är en anlagd slinga terräng?

Men då så kommer en annan faktor in i det hela.
En anlagd slinga måste ha bygglov.
Man får nämligen inte bygga vägar och anlägga banor utan lov.

Så då hamnar man på Kommunens Byggkontor i stället.
Det är oerhört svårt att få bygglov för en bana.

(Jag har dragit det här hela vägen med min grannar, så jag kan reglerna nu, alla reglerna.)
 
Sv: Vems är allemansrätten

Om nu slingan är en privat skogsväg vilket väl är det vanligaste skulle jag i alla fall anse att så länge man håller sig på den vägen är man inte ute i terrängen.

Då så har man ett annat problem.
Fordonen måste då vara i trafik med registrering, försäkring och körkort för den som åker.
Vilket snabbt utesluter alla normala cross-motorcyklar.
Och alla utan körkort på MC.

Det blir inte så många kvar som kan åka på den där slingan då.
Och dessutom så gäller ju normala trafikregler.
Där t.ex. motorfordon måste ta hänsyn till hästar.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Vad du anser spelar ingen roll, det är vad lagen anser som lagen dömer efter. Du tror och tycker väldigt mycket som har liten förankring i verkligheten när man läser vilka svar du ger i många trådar. :grin:

Härlig debatteknik må jag säga :mad:

Jag har väl sett ett och annat som du skrivit som inte verkar så himla smart, men att dra upp sådant i en annan tråd skulle jag normalt inte göra, men nu bad du ju om det.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Kl på mig själv

Alltså, jag personligen struntar fullkomligt i om det kör crossar emellanåt på den slingan. Inte min mark-inte min huvudvärk.

Poängen med att jag öht sa att vi mötte crossar i skogen var att TS tydligen hade en motsättning mellan ryttare och mountainbikecyklist, och att jag ville peka på att alla faktiskt kan samsas, om det sedan är jägare, hundfolk, hästfolk, svampplockare eller cyklister...
 
Sv: Vems är allemansrätten

Det som du som markägare är skyldig till är att det ska gå att komma åt en väg som finns enligt gammal hävd.

Om inte begreppet hävd har återinförts så är det borttaget sedan flera år tillbaka. Jag har själv varit i en sits där motparten hänvisade till hävd men fick avslag på det för att det inte används längre.

;) Krocket
 
Sv: Vems är allemansrätten

Jag får anlägga körväg vid avverkning utan att be storebror om lov.
Men jag får inte köra på denna väg för nöjes skull, utan endast i samband med verksamheter som har med gården att göra.

Att jag lägger ris på denna väg vid avverkning är helt normalt eftersom skadorna minskar då.
Sedan får utomstående anse och tycka vad de vill.
Har ingen gammal kyrkväg på min fastighet.
De stigar som brukades av lokalt boende (hävd) existerar inte längre.

Om folk promenerar så gör det mig ingenting.
Hästar har ingenting i skogen att göra, de ska tillsammans med sina ryttare hålla sig till permanenta (grus eller asfalt)vägar. Stigarna förstörs av ridning.
Förr kunde man gå barfota genom granskogen på dessa stigar men idag är de söndertrampade av hovar.
Till det kommer den rotröta hovarna förorsakar. Vid avverkning utefter stigar där hästarna farit fram har vi konstaterat hög förekomst av rotröta upp till 30 meter från stigen.
Det rör sig om skador för tiotusentals kronor bara på en fastighet.
Därför, INGA Hästar i skogen.
PS jag kör min skogsavverkning på tjälad mark med traktor = små markskador.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Det där har du ju oerhört svårt att hävda.
Och det är ju ändå så att allemansrätten gäller för ridning.

Så vad skall du göra åt saken?
 
Sv: Vems är allemansrätten

För det första är jag snäll och hänsynsfull när jag möter hästekipage på skogsvägen.
Stänger av maskinen/bilen så att de lugnt kan passera etc.
Jag är naturligtvis raka motsatsen om jag möter dem i skogen.

Ris används sedan urminnes tider i Afrika för att stängsla ut djur.
Fungerar ut märk mot hästekipage.

Ett par fång ris strategiskt utlagt gör det besvärligt.
Hindrar inte traktorn.

Promenadstigar som förvandlats till ridvägar, cykelstigar hanterar jag så att man endast kan färdas där med stora hjul eller apostlahästar.

Färistar är bra men kostsamma.

Orsaken är att hästar i skogen kostar mig pengar, stora pengar.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Till det kommer den rotröta hovarna förorsakar. Vid avverkning utefter stigar där hästarna farit fram har vi konstaterat hög förekomst av rotröta upp till 30 meter från stigen.
Så enkelt är det inte. Har läst ngt om att stor del av skogen består av detta utan ett enda hovspår- mer än från gris:grin:
Ett dåligt argument bara.

Det bästa man kan göra som markägare är att prata med hästägarna o ge dem lov att rida obegränsat på tåliga stigar/ vägar o begränsa när marken är känslig- blöt.

Sen är det upp till hästägarna att respektera det- vilket verkar vara svårt i många fall- idioter som förstör för alla andra inkl. flanörer/ cyklister.
Crossåkare har inget i skogen att göra. De förstör oerhört mkt o skrämmer alla djur.

Många karlar hävdar att detta o även fyrhjulingar går under Allemansrätten. De är inte sällan mkt avundsjuka på hästarna o förstår inte skillnaden på deras intresse:rofl:
 
Sv: Vems är allemansrätten

För det första är jag snäll och hänsynsfull när jag möter hästekipage på skogsvägen.
Stänger av maskinen/bilen så att de lugnt kan passera etc.
Jag är naturligtvis raka motsatsen om jag möter dem i skogen.

Ris används sedan urminnes tider i Afrika för att stängsla ut djur.
Fungerar ut märk mot hästekipage.

Ett par fång ris strategiskt utlagt gör det besvärligt.
Hindrar inte traktorn.

Promenadstigar som förvandlats till ridvägar, cykelstigar hanterar jag så att man endast kan färdas där med stora hjul eller apostlahästar.

Färistar är bra men kostsamma.

Orsaken är att hästar i skogen kostar mig pengar, stora pengar.


Tja du. Jag känner till en del godsägare här i Skåne som inte direkt gillar att det rids i deras skogar mycket pga av slitaget, men inte ens de är lika extrema som du verkar vara.

Dessa godsägare vill inte att man rider yrkesmässigt med stora grupper regelbundet utan att samråda med dom om lämpligaste färdvägar etc, men de försöker inte stoppa normal ridning av enstaka privatryttare.

Ärligt talar verkar det som om du skulle vilja bygga en 3 meter hög mur runt dina marker och med stora lås på grindarna som bara du har nyckel till.

En trist attityd.:angel:
 
Sv: Vems är allemansrätten

jag tycker ditt resonemang i tråden är lite konstigt. Du börjar med att fråga vems allemansrätten är, om du har skyldighet att hålla vägen färdbar osv. För att sedan tala om hur du gör för att hindra cyklister och hästekipage...:confused:

Vi har allemansrätt i Sverige, och det tycker jag att vi ska vara glada för. Är man som markägare så otroligt rädd om sina marker så är väl det bästa att hålla en dialog med de som vistas på vägen. De flesta ryttare vill bara ha någonstans att rida och njuta av naturen samtidigt och skulle faktiskt rätta sig om man förde en dialog. (sen finns det ju alltid undantag...) Jag har själv blivit tillsagt många gånger. Vill dock påpeka att det är betydligt trevligare om markägarna inte skriker och skäller, det skrämmer många småtjejer. (kanske det som är tanken:devil: men iallafall. De som rider har ju egentligen inte gjort nått fel.)
 
Sv: Vems är allemansrätten

jag tycker ditt resonemang i tråden är lite konstigt. Du börjar med att fråga vems allemansrätten är, om du har skyldighet att hålla vägen färdbar osv. För att sedan tala om hur du gör för att hindra cyklister och hästekipage...:confused:

Vi har allemansrätt i Sverige, och det tycker jag att vi ska vara glada för. Är man som markägare så otroligt rädd om sina marker så är väl det bästa att hålla en dialog med de som vistas på vägen. De flesta ryttare vill bara ha någonstans att rida och njuta av naturen samtidigt och skulle faktiskt rätta sig om man förde en dialog. (sen finns det ju alltid undantag...) Jag har själv blivit tillsagt många gånger. Vill dock påpeka att det är betydligt trevligare om markägarna inte skriker och skäller, det skrämmer många småtjejer. (kanske det som är tanken:devil: men iallafall. De som rider har ju egentligen inte gjort nått fel.)

Om jag skaffar mig en mc så kör jag på allmän väg, betalr vägskatt för det. Om jag skaffar mig häst så ska jag gratis få använda privata, enskillda vägar hur som helst? Sorry, till o med länstyrelsen börjar ju inse att det inte håller. Man har ju accepterat att markägare stoppar hästekipage medelst färistar o staket. Men ett krav, där ska finnas stättor så att allmänheten, de på apostlahästarna kommer fram. Då stoppar man inte de som gör bruk av allemansrätten......


Källa, min egen minnesbank;)
 
Sv: Vems är allemansrätten

Orsaken är att hästar i skogen kostar mig pengar, stora pengar.

Har du stor(a) turridningsanläggningar i närheten? Eller menar du att enstaka ridekipage förstör skogen så ini vassen att det blir en jättekostnad för dig? Eller på vilket sätt menar du ?

Vill gärna veta då jag rider i skogen själv ibland men har inte ens reflekterat över att jag skulle förstöra eller orsaka stora ekonomiska lidanden för markägaren. Det känns ju såklart inte bra alls. Jag låter givetvis bli att rida över nyplanteringar / sådder och dyl. men följer dock gärna viltstigar och andra stigar som dyker upp. Ibland 'brakar' vi rakt genom skogssly och snår, men inte trodde jag väl att vi var sådana marodörer ?? :crazy:
 
Sv: Vems är allemansrätten

Har du stor(a) turridningsanläggningar i närheten? Eller menar du att enstaka ridekipage förstör skogen så ini vassen att det blir en jättekostnad för dig? Eller på vilket sätt menar du ?

Vill gärna veta då jag rider i skogen själv ibland men har inte ens reflekterat över att jag skulle förstöra eller orsaka stora ekonomiska lidanden för markägaren. Det känns ju såklart inte bra alls. Jag låter givetvis bli att rida över nyplanteringar / sådder och dyl. men följer dock gärna viltstigar och andra stigar som dyker upp. Ibland 'brakar' vi rakt genom skogssly och snår, men inte trodde jag väl att vi var sådana marodörer ?? :crazy:

För min egen del så såg vi resultatet av en ridväg gått igenom en granställning under ett 20;tal år.
Varje stam inom 30 meter från stigen var angripen av rötröta.
Det innebar att den RS stock som skulle ha gett ca 600 kr per kubikmeter nu blev vrak och gav ingenting.
Ett antal tusenlappar åt h-e.

har egentligen ingenting emot att det rids på permanetade körvägar (grusvägar) en annars anser jag att hästen inte har där att göra.

Och marken var inte infketerad av rotröta för andelen rötskad gran inne i beståndet låg lägre än normal.

Nu är det planterat lärk sedan ca 15 år. Ridstigen är avgrävd och inga rider där längre....

Orsaken är enkel. de sytrådstunna rötterna som granen skickar ut för att ta upp näring ligger ngn centimeter under ytan och när en skodd häst trampar till så skaver den av ytbarken på rötterna...så kommer rötan in i annars fullt friska trän.
Händer det en ggr så går det kanske bra men händer det ett par tre ggr till orkar inte roten reparera sig och svampen tränger in och vandrar in i stammen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vems är allemansrätten

Om jag skaffar mig en mc så kör jag på allmän väg, betalr vägskatt för det. Om jag skaffar mig häst så ska jag gratis få använda privata, enskillda vägar hur som helst? Sorry, till o med länstyrelsen börjar ju inse att det inte håller. Man har ju accepterat att markägare stoppar hästekipage medelst färistar o staket. Men ett krav, där ska finnas stättor så att allmänheten, de på apostlahästarna kommer fram. Då stoppar man inte de som gör bruk av allemansrätten......


Källa, min egen minnesbank;)

Fast nu ingår ju även ridning i allemansrätten, någon annan definition finns inte. Det finns ingen acceptans att man stoppar någon om det inte finns rimlig anledning till det i markägarens verksamhet, som denne bedriver på sin mark. Det är trevligt att du till slut kunnat hitta ett bra exempel på fall där min tes kan ses som bevisad, redan med dagens regler finns det en bra avvägning mellan markägarintressen och allmänintressen!

Länkar igen eftersom du inte verkar ha läst förra gången:
http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Ridning/
 
Sv: Vems är allemansrätten

KL
men jösses, du måste alltså plocka fram en två år gammal tråd också, förutom de som redan finns om allemansrätten? Att du bara orkar...
 
Sv: Vems är allemansrätten

*kl*
Någon som har koll på hur det är med körning?
(Med häst och vagn då*förtydligar lite bara;)*)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp