Vems är allemansrätten

Sv: Vems är allemansrätten

oj, svårt... jag skulle gissa att det går under fordon men det är ju inte motordrivet. Kolla naturvärdsverkets hemsida eller maila och fråga om du inte hittar! Vore intressant att se svaret :)
 
Sv: Vems är allemansrätten

Körning ingår inte i allemansrätten.
Jag har tagit kontakt med markägarna där jag kör mer regelbundet. Ingen har haft något emot att jag kör på deras skogsbilvägar...

Det räknas som långsamgående fordon, och har i princip samma rättigheter och skyldigheter som en bil.

Man slipper dock betala fordonsskatt...

Puh, det hade blivit dyrt annars, med alla halvfungerande gamla trillor, mjölkvagnar, slädåk etc som står ute på logen...:eek:
 
Sv: Vems är allemansrätten

oj, svårt... jag skulle gissa att det går under fordon men det är ju inte motordrivet. Kolla naturvärdsverkets hemsida eller maila och fråga om du inte hittar! Vore intressant att se svaret :)

Jag mailade en fråga, ska bli kul att se svaret!
 
Sv: Vems är allemansrätten

Aha!
(Kan ju vara bra att läsa alla inlägg innan man svarar ;):D)

Behöver man fråga markägare om man kör bil på skogsbilvägar också? Har aldrig behövt fundera på detta innan, då jag har haft så mycket egna vägar att använda...
 
Sv: Vems är allemansrätten

Tja, behöver och behöver...

Om det finns vägbommar, så riskerar man ju att bli inlåst bakom vägbommen, och det är ju inte så kul. Bättre då att ha frågat och fått en kopia på nyckel eller tillgång till koden...

Riktigt privata enskilda vägar, typ skogsbilvägar, förfogar ju endast markägaren (och andra eventuella rättighetsinnehavare, t.ex. servitut för att nå en annan fastighet) över, och det innebär att om det är en grinig ägares väg t.ex. så kan det ligga en stor sten över vägen när man försöker ta sig ut igen...
 
Sv: Vems är allemansrätten

Jag mailade en fråga, ska bli kul att se svaret!
Nu fick jag svar från Naturvårdsverket, kopierar in svaret direkt!

"Hej ****!
Allemansrättsligt så likställs "körning med häst och vagn" med ridning.
Hoppas detta svar räcker. Har du fler frågor så hör gärna av dig igen.

Med vänlig hälsning

ELISABET PERMING
Enhetssekreterare
"
 
Sv: Vems är allemansrätten

Till det kommer den rotröta hovarna förorsakar. Vid avverkning utefter stigar där hästarna farit fram har vi konstaterat hög förekomst av rotröta upp till 30 meter från stigen.
Det rör sig om skador för tiotusentals kronor bara på en fastighet.
Därför, INGA Hästar i skogen.

Jag frågade en representant för mellanskog och han menade att problemet med rotröta från stigar inte var stort, som jag förstod det inte var ett problem överhuvudtaget. Men det var sett som hela landet.


PS jag kör min skogsavverkning på tjälad mark med traktor = små markskador.

du är idag unik , titta dig runt i skogen och inse hur det ser ut efter gallringar och annat skogsbruk. Det är ju standard att de kör på dåligt frusen mark. Det är ju intevarje år som vintrarna är så mycket tjäle och maskinerna måste gå oavsett. Kostnader för skogsentreprenörerna som köper de där dyra maskinerna är ju flera miljoner och för den enskilda skogsentreprenörsmaskinsägaren så vill den ägaren helst köra varje dag ,året runt oavsett skogsskador. entreprenörerna bryr sig ju inte om skogen. Inse att du idag är unik och du kan bara döma i ditt eget område.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Numera skiner de fullkomligt i marksskador i skogarna eller skador på vägarna för den delen. Man kör med skotarna om det så är sjöblött o resultatet blir däreefter- oframkomligt i många många år efter.
 
Sv: Vems är allemansrätten

...På vår fastighet finns en del gamla körskador som är minst 30-40 år gamla kvar... Det var inte vår fastighet då skadorna uppstod.

Det påstås att det kan ta 100-tals år innan körskador försvunnit.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Jag inser att jag hade fel avseende körningen, men där det finns vägbommar, så är det ju inte möjligt att komma åt vägarna med vagn bakom hästen.

Hindrar i så fall vägbommarna, som ju markägaren har rätt att sätta upp för att förhindra motorfordon t.ex., tillgängligheten enligt allemansrätten?
 
Sv: Vems är allemansrätten

Nu fick jag svar från Naturvårdsverket, kopierar in svaret direkt!

"Hej ****!
Allemansrättsligt så likställs "körning med häst och vagn" med ridning.
Hoppas detta svar räcker. Har du fler frågor så hör gärna av dig igen.

Med vänlig hälsning

ELISABET PERMING
Enhetssekreterare
"
Samtidigt har ju åtminstånde en länstyrelse satt ridning o körning med häst o vagn utanför "allemansrätten" eftersom de gett en markägare rätt när denne lade ut färistar och satte upp staket
Men motiveringen att markägarewn tagit mått o steg så att allmänheten till fots kan ta sig in på och passera området till fots..Må de..

"mitt eget hittepå"
 
Sv: Vems är allemansrätten

Jag frågade en representant för mellanskog och han menade att problemet med rotröta från stigar inte var stort, som jag förstod det inte var ett problem överhuvudtaget. Men det var sett som hela landet.




du är idag unik , titta dig runt i skogen och inse hur det ser ut efter gallringar och annat skogsbruk. Det är ju standard att de kör på dåligt frusen mark. Det är ju intevarje år som vintrarna är så mycket tjäle och maskinerna måste gå oavsett. Kostnader för skogsentreprenörerna som köper de där dyra maskinerna är ju flera miljoner och för den enskilda skogsentreprenörsmaskinsägaren så vill den ägaren helst köra varje dag ,året runt oavsett skogsskador. entreprenörerna bryr sig ju inte om skogen. Inse att du idag är unik och du kan bara döma i ditt eget område.

Jag vet inte det ja. Jag kör mina egna gallringar men traktor o skogsvagn.Men slutavverkningarna körs med skördare o skotare. Gallringar somär lämpliga lägger vi med gallringsskördare. Gör vi en grangallring under vegitationsperioden använder vi kemikaljer för att täcka kapen.



Vilket är rätt vanligt.

"mitt eget hittepå"
 
Sv: Vems är allemansrätten

Jag frågade en representant för mellanskog och han menade att problemet med rotröta från stigar inte var stort, som jag förstod det inte var ett problem överhuvudtaget. Men det var sett som hela landet.




du är idag unik , titta dig runt i skogen och inse hur det ser ut efter gallringar och annat skogsbruk. Det är ju standard att de kör på dåligt frusen mark. Det är ju intevarje år som vintrarna är så mycket tjäle och maskinerna måste gå oavsett. Kostnader för skogsentreprenörerna som köper de där dyra maskinerna är ju flera miljoner och för den enskilda skogsentreprenörsmaskinsägaren så vill den ägaren helst köra varje dag ,året runt oavsett skogsskador. entreprenörerna bryr sig ju inte om skogen. Inse att du idag är unik och du kan bara döma i ditt eget område.

Håller inte med mellanskog!
Citat Från http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/Avverka/Rota-och-andra-svampskador-/

Röta och andra svampskador
Träd som drabbas av röta växer långsammare, blir stormkänsligare och drabbas oftare av insektsangrepp än friska träd. Rotrötan beräknas kosta skogsbruket ca en miljard kronor per år. Detta i form av minskade intäkter på grund av kvalitetsnedsättning, tillväxtminskning och kostnader för extra skötselinsatser.

Man poängterar även att rotrötan ökar ju längre söderut man kommer.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Fast nu ingår ju även ridning i allemansrätten, någon annan definition finns inte. Det finns ingen acceptans att man stoppar någon om det inte finns rimlig anledning till det i markägarens verksamhet, som denne bedriver på sin mark. Det är trevligt att du till slut kunnat hitta ett bra exempel på fall där min tes kan ses som bevisad, redan med dagens regler finns det en bra avvägning mellan markägarintressen och allmänintressen!

Länkar igen eftersom du inte verkar ha läst förra gången:
http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Ridning/

Jag har läst foldern,men kan inte undra med vilken tunga länstyrelsen talar.
Eftersomman har godkännt att en markägare stänger ute ryttare o cyklister med hjälp av färist o staket vid en banvall. Den lokala länstyrelsen motiverar sitt beslut med att allemansrätten hindras inte då markägaren placerat ut stättor och folk lätt kan GÅ över färisten. Kommentar?:laugh:
 
Sv: Vems är allemansrätten

Jag har läst foldern,men kan inte undra med vilken tunga länstyrelsen talar.
Eftersomman har godkännt att en markägare stänger ute ryttare o cyklister med hjälp av färist o staket vid en banvall. Den lokala länstyrelsen motiverar sitt beslut med att allemansrätten hindras inte då markägaren placerat ut stättor och folk lätt kan GÅ över färisten. Kommentar?:laugh:

Kommentaren är att det gäller att förstå vad man tagit ställning till. Man har tagit ställning till att i det här enskilda fallet sätter man markägarens intressen av att kunna använda marken på det satt denne vill, framför just den exakta framkomligheten för häst på det exakta stället. Man kan också lägga märke till att det fanns vägar runt, för både hästar och cyklister.

Det betyder bara att min tes styrks, att det idag finns en god balans mellan markägarintressen och allmänintresset. Det är ett bra exempel på det. Det är vad jag påstått hela tiden. Case closed.
 
Sv: Vems är allemansrätten

Kommentaren är att det gäller att förstå vad man tagit ställning till. Man har tagit ställning till att i det här enskilda fallet sätter man markägarens intressen av att kunna använda marken på det satt denne vill, framför just den exakta framkomligheten för häst på det exakta stället. Man kan också lägga märke till att det fanns vägar runt, för både hästar och cyklister.

Det betyder bara att min tes styrks, att det idag finns en god balans mellan markägarintressen och allmänintresset. Det är ett bra exempel på det. Det är vad jag påstått hela tiden. Case closed.

Så du anser det ok att stänga av en väg, stig för ryttare och körhästar så länge man släpper in apostlahästarna? Helt i min linje på min ära:laugh:
Det är ju en gammal sanning att alla vägar leder till rom. Så att stänga av en gör alltså ingenting eftersom det finns andra alternativ då?

Ja balansen verkar ju vara återställd eftersom bestämmandet över vägen har återbördats tillmarkägaren och allemansrätten är begränsad till fotgängare....
 
Senast ändrad:
Sv: Vems är allemansrätten

I vissa enstaka fall kan markägarens intressen för att kunna använda marken göra att det inte är möjligt att tillåta alla typer av passager, på samtliga ställen.

Om markägaren har gjort det enbart för att hindra passage kommer länsrätten att komma till helt andra slutsatser, och det bör innebära stora bötesbelopp för markägaren om det inte åtgärdas.

Balans!
 
Sv: Vems är allemansrätten

I vissa enstaka fall kan markägarens intressen för att kunna använda marken göra att det inte är möjligt att tillåta alla typer av passager, på samtliga ställen.

Om markägaren har gjort det enbart för att hindra passage kommer länsrätten att komma till helt andra slutsatser, och det bör innebära stora bötesbelopp för markägaren om det inte åtgärdas.

Balans!

I det här fallet var det för att markägaren inte ville att folk skulle rida på hans mark...et godkänt skäl alltså;)
 
Sv: Vems är allemansrätten

I det här fallet var det för att markägaren inte ville att folk skulle rida på hans mark...et godkänt skäl alltså;)

I det aktuella fallet:
"
I beslutet står att ”det finns en fullt körbar väg runt det avsnitt av den gamla banvallen som enligt de klagande utgör det största hindret”, och en beskrivning av allemansrätten som säger att ”nyttjandet får inte innebära att fastighetsägare eller andra med särskild rätt till fastighet tillfogas nämnvärd skada eller olägenhet”.
Beslutet har överklagats och ligger nu på länsstyrelsens bord för avgörande.
"

1. Det finns alternativ väg.
2. Bedömningen är att det skapar nämnvärd skada eller olägenhet. Vilket inte ingår i allemansrätten.

Alltså är begränsningen OK, en god balans mellan markägarintressen och allemansrätt. Precis som är tänkt med dagens regler.

Markägarens vilja spelar ingen roll för bedömningen.
 
Sv: Vems är allemansrätten

I det aktuella fallet:
"
I beslutet står att ”det finns en fullt körbar väg runt det avsnitt av den gamla banvallen som enligt de klagande utgör det största hindret”, och en beskrivning av allemansrätten som säger att ”nyttjandet får inte innebära att fastighetsägare eller andra med särskild rätt till fastighet tillfogas nämnvärd skada eller olägenhet”.
Beslutet har överklagats och ligger nu på länsstyrelsens bord för avgörande.
"

1. Det finns alternativ väg.
2. Bedömningen är att det skapar nämnvärd skada eller olägenhet. Vilket inte ingår i allemansrätten.

Alltså är begränsningen OK, en god balans mellan markägarintressen och allemansrätt. Precis som är tänkt med dagens regler.

Markägarens vilja spelar ingen roll för bedömningen.

???
Länstyrelsen har väl tagit sitt beslut??
Ska överklagan ske, så är det till mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt. Men det finns en liten hake, Där ges inte enskild part rätt att hävda tillträdesrätt enligt allemansrätten. Organisationer, som exempelvis Naturskyddsföreningen, kan som part överklaga beslut som anses inskränka allemansrätten.(Markerad text citat från http://www.unt.se/inc/print/fortsatt-stopp-for-banvallsritt-1817642-default.aspx)

Så de bli te å läsa på en smula :o)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp