Vems är pengarna? En fundering om skatter.

Precis som många andra skrivit så leder detta lätt till att rika blir friskare och sjuka blir sjukare.

Det där tycker jag är ett ganska förenklat och lite elakt sätt att se på saken. De jag känner som har sjukvårdsförsäkring är småföretagare (1-10 anställda) som helt enkelt inte KAN vänta på att något ska hända inom den offentligt finansierade vården. Att de har rätt till sgi och får sjukpenning precis som anställda gör inte deras sjuksskrivningssituation likadan som anställdas.

De riskerar att förlora sitt jobb under sjukskrivningen för det är ingen som driver företaget.
 
Du kanske tycker det, men jag tycker allt som oftast att den är ganska enkel. Bröstförstoring för att du vill ha större bröst, kosmetiskt. Bröstförstoring för att du har psykolog/liknande som gör att du lider mentalt för det, inte kosmetiskt och bör betalas av skattemedel.
Knäoperation är samma sak. För att du typ känner för det, betala själv. Operera för förslitningsskada, skattepengar. Men även samma här, om det förstnämnda ställer till en så pass allvarligt lidande i ditt vardagsliv att psykolog/liknande anser att du faktiskt måste = skattepengar.
Det är enkelt såsom du skriver men oerhört mycket mer komplicerat i verkligheten.

Hur avgör man om en person lider av små/obefintliga bröst (som kanske blir större om man går upp i vikt) och någon har en fixering vid det och när brösten är förstorade överför sitt lidande på för smala läppar eller ful näsa? Och ska man kunna anlita flera olika psykologer tills man övertygat någon?

När är ett är vanställande? Exakt var går gränsen?

Och var går gränsen för knäoperationer, gå överhuvudtaget, gå utan att halta, springa, spela korpfotboll, spela i låg/hög division osv...

Ska man kunna överklaga? Vem tar hand om biverkningar/misslyckad operationer?
 
Det där tycker jag är ett ganska förenklat och lite elakt sätt att se på saken. De jag känner som har sjukvårdsförsäkring är småföretagare (1-10 anställda) som helt enkelt inte KAN vänta på att något ska hända inom den offentligt finansierade vården. Att de har rätt till sgi och får sjukpenning precis som anställda gör inte deras sjuksskrivningssituation likadan som anställdas.

De riskerar att förlora sitt jobb under sjukskrivningen för det är ingen som driver företaget.

Jag ser nog inte elakheten? Det är ju ett faktum att de som har råd med privat vård också kan hålla sig friskare. Det gäller väl även småföretagare. Det är väl snarare en krass verklighet än elakhet.
 
Hästar för hobby är inte avdragsgilla.
Uttag till dessa är därför skattefria.
Allt enligt skatteverket.
Det var inte poängen utan poängen var vad som är för husbehov, försörja dig och närmsta familjen eller en hel by. Är det för husbehov att odla 10 ton potatis för att kunna byta sig till snöröjning, hjälp att bygga en altan, ha hela släkten på besök en månad (och försörja deras hästar/hästar nog för dem alla) osv. Eller är det rätt och slätt vad man själv konsumerar.
 
Det löser ju inte direkt problemet med personalbristen inom vården.
Ingen kommer att vilja utbilda sig på Universitetet i över 5 år för att sedan bara och endast vara hänvisade till samhälldriven verksamhet för att utöva sitt yrke. Då väljer man något annat.
Samma sak gäller för lärare som det också är brist på. Men där så är utbildningen bara 4½ år.
Menar du att privat vård som skönhetsoperationer löser personalbristen då med tanke på att det är privat vs offentlig våd vi diskuterar? Eller att köpa sig före i kon (ibland görs operationer av samma personal i samma lokaler dessutom).
 
Det där tycker jag är ett ganska förenklat och lite elakt sätt att se på saken. De jag känner som har sjukvårdsförsäkring är småföretagare (1-10 anställda) som helt enkelt inte KAN vänta på att något ska hända inom den offentligt finansierade vården. Att de har rätt till sgi och får sjukpenning precis som anställda gör inte deras sjuksskrivningssituation likadan som anställdas.

De riskerar att förlora sitt jobb under sjukskrivningen för det är ingen som driver företaget.
Fast alltså, personer utan sjukvårdsförsäkring KAN inte heller vänta på att det ska hända något i den offentliga vården alla gånger. Väntetiden blir katastrofal. Och de med privata sjukvårdsförsäkringar som behöver avancerad vård hamnar hos den offentliga vården, och kan ibland smita före de som inte heller KAN vänta.
 
Fast alltså, personer utan sjukvårdsförsäkring KAN inte heller vänta på att det ska hända något i den offentliga vården alla gånger. Väntetiden blir katastrofal. Och de med privata sjukvårdsförsäkringar som behöver avancerad vård hamnar hos den offentliga vården, och kan ibland smita före de som inte heller KAN vänta.
Hur smiter man före i den offentliga vården?
 
Hur smiter man före i den offentliga vården?
Visst, offentlig vård ska egentligen inte ta emot personer med sjukvårdsförsäkring, men en del av den offentliga vården drivs av privata aktörer.. och då suddas gränserna ut lite. Och det finns ju flera sådana rapporter (bla från DN för några år sen) där man låtit de med privat sjukvårdsförsäkring fått röntgas före de som saknar - i den offentligt finansierade vården (som bedrivs av privata aktörer).
 
Visst, offentlig vård ska egentligen inte ta emot personer med sjukvårdsförsäkring, men en del av den offentliga vården drivs av privata aktörer.. och då suddas gränserna ut lite. Och det finns ju flera sådana rapporter (bla från DN för några år sen) där man låtit de med privat sjukvårdsförsäkring fått röntgas före de som saknar - i den offentligt finansierade vården (som bedrivs av privata aktörer).
Ja , och det beror ju på att enskilda läkar gör bedömningar. Har man en privat sjukförsäkring röntgas man säkert före andra. Men det är hos privata vårdgivare. Och där borde regionerna bli bättre på att reglera det i avtalen.
 
Det var inte poängen utan poängen var vad som är för husbehov, försörja dig och närmsta familjen eller en hel by. Är det för husbehov att odla 10 ton potatis för att kunna byta sig till snöröjning, hjälp att bygga en altan, ha hela släkten på besök en månad (och försörja deras hästar/hästar nog för dem alla) osv. Eller är det rätt och slätt vad man själv konsumerar.
Hur får du ihop det med diskussionen om skattesystemet?
Uttag för husbehov beskattas i dag på jordbruksfastighet.
 
Och omständigheter man inte råder över såsom arv.

Jag syftade närmast på att ha de förutsättningarna du nämner, med skog, fiske och mark att odla och inte en kolonilott någonstans.
Ett fiskekort i samma sjö kostar 350:- för ett år och då blir fisken skattefri. Så det är ju inga enorma summor som man sparar på att äga fiskevattnet själv.
Jag skulle tycka att besparingen på 350:- vore den rimliga summan att skatta för.
 
Visst, offentlig vård ska egentligen inte ta emot personer med sjukvårdsförsäkring, men en del av den offentliga vården drivs av privata aktörer.. och då suddas gränserna ut lite. Och det finns ju flera sådana rapporter (bla från DN för några år sen) där man låtit de med privat sjukvårdsförsäkring fått röntgas före de som saknar - i den offentligt finansierade vården (som bedrivs av privata aktörer).
De privata aktörerna väljer väl själva vilken tjänst de vill sälja.
Dyr snabb vård eller vård när VIP-kunderna har fått sitt till budgetpris. Regionerna vill ha billiga paketlösningar för skattepengarna.
 
Menar du att privat vård som skönhetsoperationer löser personalbristen då med tanke på att det är privat vs offentlig våd vi diskuterar? Eller att köpa sig före i kon (ibland görs operationer av samma personal i samma lokaler dessutom).
Ja.
Att ha alternativet att kunna bedriva egen verksamhet om den allmänna vården suger som arbetsgivare tror jag ger flera människor som vill utbilda sig till läkare och sjuksköterskor och i förlängningen fler sjukvårdspersonal.
De var också bra att ha till hands för att förstärka vården vid krisläge typ Covid-19. Narkosläkare och narkos-sjuksköterskor var vad IVA behövde.
Och de flyttade över från sina skönhetskliniker och hjälpte till.
 
Ja.
Att ha alternativet att kunna bedriva egen verksamhet om den allmänna vården suger som arbetsgivare tror jag ger flera människor som vill utbilda sig till läkare och sjuksköterskor och i förlängningen fler sjukvårdspersonal.
De var också bra att ha till hands för att förstärka vården vid krisläge typ Covid-19. Narkosläkare och narkos-sjuksköterskor var vad IVA behövde.
Och de flyttade över från sina skönhetskliniker och hjälpte till.

Hur ska utbildningen finansieras om den blir enbart privat?
 
Hur ska utbildningen finansieras om den blir enbart privat?
Jag har inte påstått att utbildningen skall vara privat.
Det som jag talar om är privata kliniker och sjukhus.

Utbildningen i Sverige är statligt finansierad för alla.
Sedan så får alla göra vad de vill med sin utbildning.
Det kan man ju också diskutera rimligheten i om man vill.
Min åsikt är att kunskap skall spridas så mycket som möjligt för samhällets skull och därför alltid skall vara samhällsfinansierad att få.
 
Jag har inte påstått att utbildningen skall vara privat.
Det som jag talar om är privata kliniker och sjukhus.

Utbildningen i Sverige är statligt finansierad för alla.
Sedan så får alla göra vad de vill med sin utbildning.
Det kan man ju också diskutera rimligheten i om man vill.
Min åsikt är att kunskap skall spridas så mycket som möjligt för samhällets skull och därför alltid skall vara samhällsfinansierad att få.

Om majoriteten är självhushåll och inte betalar skatt finns det inte statliga medel för att betala utbildningar och lärare.
 
Jag har inte påstått att utbildningen skall vara privat.
Det som jag talar om är privata kliniker och sjukhus.

Utbildningen i Sverige är statligt finansierad för alla.
Sedan så får alla göra vad de vill med sin utbildning.
Det kan man ju också diskutera rimligheten i om man vill.
Min åsikt är att kunskap skall spridas så mycket som möjligt för samhällets skull och därför alltid skall vara samhällsfinansierad att få.
Det är bara viss utbildning i Sverige som är statligt finansierad, universiteten t.ex.
Grundskolan är kommunalt finansierad till största del. Det ord jag tror du söker är offentligt finansierad (då har du ett övergripande begrepp för stat, kommun, region).

Vad vill jag ha sagt med detta?
Jo, skattesystemet är oerhört komplext och kan man inte skilja på begreppen offentligt sektor, stat, region och kommun så blir det svårt att diskutera systemet som sådant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp