Vems ansvar?

TeamTanja

Trådstartare
Gubben som äger stallet där jag har min häst äger också kossor som går på bete nu. Problemet är att kossorna håller sig inte innanför tråden. Dom är ute varje dag. Stackarna som bor bredvid kohagen har börjat klaga över spår på deras gräsmatta.
Men till den riktiga frågan... Jag är lite rädd att kossorna ska gå genom tråden till mina hästar så att dom kommer lösa. Deras hage är precis bredvid en 90 väg, och dom kör inte direkt långsamt där. Om hästarna skulle komma ut pga av korna och skadas, vem blir då betalningsskyldig?
Korna har nästan ingen ström i tråden och på ett ställe är det inte ens en övertråd utan bara en undertråd i knähöjd på djuren.
Dessa människor går inte att prata med. När vi påpekar att djuren är ute titt som tätt säger dom att "men dom går in själv igen".
Går det att få nåt stopp på det här?
 
Händer det en olycka så är det bonden som åker dit eftersom problemet är känt och han inte åtgärdar bristerna. Vårdslöshet helt enkelt!
 
Fast om din häst blir överkörd så speelar kanske vems ansvar en mindre roll?
Inga pengar kan ersätta en vän....
 
Nej, det är sant. Men jag tänkte mest att om han inser att han kan bli skyldig en massa pengar kanske han gör nåt åt saken.
Men nu har dom blivit flyttade till en lite bättre hage lite längre bort, så förhoppningsvis är allt lugnt nu.
 
så kan man väl inte tänka heller? nog för att det känns krasst att tänka på pengar när den älskade hästen dör, det är ju därför det är smart att tänka efter innan nåt händer... ska man tänka som du bör man ju inte ha någon livförsäkring på sin häst heller - eftersom det förutsätter att hästen någon gång kommer att dö.

/moiran - som är livförsäkrad, trots att hon är rätt säker på att hon är helt oersättbar för sina närmaste och att inga pengar i världen skulle kunna ersätta henne för dem.
 
Lurig fråga. Bonden har strikt ansvar för sina betesdjur, så att han är skyldig att ersätta förstörda gräsmattor är helt klart.

Frågan är vem som har ansvar för skador på din häst och de skador din häst kan orsaka. Eftersom du är medveten om risken och i alla fall låter hästen gå i hagen är det tveksamt om du kan få ersättning resp. slippa ifrån skadestånd om något händer. Å andra sidan är det lika tveksamt om bonden slipper ifrån ansvaret eftersom han tar emot hästen! Förmodligen skulle juristerna gräva djupt i alla detaljer och i alla fall inte vara eniga om svaret...
 
i min tråd om hingstar på kärleksutflykt så lät det på folk som att stallägaren har ansvaret över att staketet är fullgott för det djurslag som ska gå på betet.

har hästägaren flera gånger påtalat bristerna i stängslet och stallägaren ändå inte åtgärdat det borde hästägaren trots allt ha ryggen fri, eller? däremot tycker jag att man har ansvar inför sig själv och sin egen häst att inte låta den gå i en hage man bedömer ha onödigt stor riskfaktor.

personligen hade jag nog försökt mig på att erbjuda mig att fixa till ett nöjaktigt stängsel mot att stallägaren står för kostnaderna om han själv inte behagar göra nåt åt det å det snaraste. skulle han inte gå med på det skulle jag söka nytt stall med omedelbar verkan.
 
MIn häst är bara livförsäkrad för 5000kr :D, han borde vara det X10.

Sorry om jag lät grinig! Men det känndes så långt borta att sitta och spekulera i vems ansvar om hästen skulle bli skadad :crazy:(hemska tanke, skadad häst).
Känns logiskare att åtgärda problemet så gott det går så snabbt som möjligt
 
För tillfället har jag inte möjlighet att flytta hästen. Och som sagt, han har flyttat korna en bit bort nu med bättre stängsel.
 
Ett förtydligande om ansvaret för betesdjur: Strikt ansvar gäller för skador på annans mark, inte generellt. Ägaren till gräsmattan behöver alltså inte visa att bonden varit vårdslös.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 874
Hästmänniskan Ja, det finns ryttare som beter sig utöver ridningen. Som klagar på andra och tror att man är världsbäst och trycker ner alla andra. Dom...
Svar
11
· Visningar
2 250
Ekonomi & Juridik Vi har en specificerad ridväg från vårt stall som går ca 50m längs en hage (hagen tillhör ett annat stall), numera i denna hagen går det...
Svar
8
· Visningar
1 200
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp