Camisado

Trådstartare
Idag på skolan lyckades jag öppna en dörr som tippade över stort blädderblocksställ som stod precis innanför. Såklart ramlade den över ett bord och slog ut ett (nästan tomt) glas vatten som stod precis brevid en MacBook Pro över tangentbordet. :banghead:
Stängde av datorn och ställde den på tork och allt det där, men nu måste man ju vänta ett par dagar innan man kan se ifall den faktiskt överlevde. Den stängde inte av sig direkt och var inte inkopplad som tur är, men OM den nu dog, vem ska stå för skadan? Tjejen som har den säger att den är försäkrad men vet inte vilken slags försäkring eller vad den täcker. Hon säger att det är helt lugnt och att jag inte ska oroa mig men så klart har jag ju skuldkänslor eftersom att det var jag som välte stället. Vad tycker ni? Hur hade ni löst det?

Sv: Vems fel?

Jag hade avvaktat till svar från försäkringen :) Jag hade min telefon i fickan på min jacka en gång när det regnade, dessvärre var fickan så tät att den fylldes (!) med vatten utan att det rann ut - vilket gjorde att jag efter ett tag upptäckte att telefonen badade i en vattenfylld ficka. Jag fick en helt ny på försäkringen. Det var en iPhone, och eftersom det också är Apple så KAN det ju hända att något liknande gäller för hennes Mac :)

Olyckor händer ibland utan att man kan skuldbelägga någon för det. Den enda jag skulle peka på är väl i sådana fall den som lämnat ett glas med vätska bredvid en dator, och även ägaren till datorn som lät glaset stå kvar där. Det är liksom meningen att glas ska välta sådana gånger...

Har hon drulle i sin hemförsäkring alternativt datorn extra trygghetsförsäkrad så är saken biff. Det har i alla fall aldrig varit några problem med mitt försäkringsbolag när jag skadeanmält drulle. Fick t ex pixelskador på förra telefonen efter att den åkt i golvet, var bara att skicka in och betala självrisken så skulle dom fixa det.

Hahah, jo jag tror faktiskt att det var hennes glas till och med.. Vet inte om hon har drulle eftersom hon precis flyttat hemifrån=står inte på föräldrarnas hemförsäkring längre. Hoppas, hoppas att datorn överlever/hon har en försäkring som täcker! Så himla synd på en nyyyy dator och studentbudget!

Jag fick ut en helt ny laptop när jag hade råkat spillt läsk över tangentbordet på den förra.. SÅ är den trasig så borde hon få ut det på försäkringen, om hon hade tecknat någon försäkring på den vill säga? Annars kanske hemförsäkringen täcker?

Idag på skolan lyckades jag öppna en dörr som tippade över stort blädderblocksställ som stod precis innanför. Såklart ramlade den över ett bord och slog ut ett (nästan tomt) glas vatten som stod precis brevid en MacBook Pro över tangentbordet. :banghead:
Stängde av datorn och ställde den på tork och allt det där, men nu måste man ju vänta ett par dagar innan man kan se ifall den faktiskt överlevde. Den stängde inte av sig direkt och var inte inkopplad som tur är, men OM den nu dog, vem ska stå för skadan?

Har du hemförsäkring så brukar det finnas en ansvarsförsäkring i den. Alltså din försäkring.

Vet inte om hon köpt annan försäkring utöver Apples (som inte täcker vattenskador) eller om hon har hemförsäkring! Tror hennes pappa har koll på det åt henne..

Har ingen hemförsäkring i mitt namn och tror inte mina föräldrars täcker eftersom att jag flyttat nyligen!

Det där skulle jag se som en ren olycka som du inte på något sätt hade kunnat förhindra. Det är dock svårt att undvika att öppna en dörr om man vill gå igenom den. Dåligt samvete hade jag också haft om jag varit du, men jag hade inte tagit ansvar för någon skada, varken själv eller genom någon försäkring som jag har.

Vill man prompt att någon ska vara ansvarig så skulle man å ena sidan kunna argumentera att skolan är ansvarig eftersom en dörr inte ska kunna välta, det var ju bara ren tur att den träffade ett bord och inte en människa. Din kompis hade å andra sidan kunnat strunta i att göra kardinalfelet att ha ett glas med vätska precis bredvid en laptop. Den blivande juristen i mig ser många möjligheter. :D

Jag känner ju lite samma, jag gjorde ju EGENTLIGEN inget fel men det var ju ändå på grund av mig glaset välte! Det var inte heller dörren som välte, utan gruppen som använde rummet som ställt ett blädderblocksställ precis innanför.

Jag känner ju lite samma, jag gjorde ju EGENTLIGEN inget fel men det var ju ändå på grund av mig glaset välte! Det var inte heller dörren som välte, utan gruppen som använde rummet som ställt ett blädderblocksställ precis innanför.

Ah, jag förstår. Men det var inte på grund av dig som glaset välte; glaset välte för att någon ställt ett blockställ på ett idiotiskt ställe. Ställer man saker framför en dörr så finns risken att dörren öppnas. På en skola är det ju mest en fråga om NÄR dörren öppnas, inte OM.

Om det uppstår ngn kostnad, t ex självrisk, så är det enda vettiga att ni delar på den som jag ser det! Du öppnade dörren - hon hade glaset vid datorn ...

Om det uppstår ngn kostnad, t ex självrisk, så är det enda vettiga att ni delar på den som jag ser det! Du öppnade dörren - hon hade glaset vid datorn ...

Men alltså allvarligt talat? Dörrar är tillför att öppnas, ställer man upp saker som dominobrickor vid en dörr kan man inte förvänta sig så mycket annat än en dominoeffekt. Skulle någon kräva mig på halva självrisken för att jag öppnat en klassrumsdörr skulle jag be personen fara och flyga!

Självrisken skulle jag självklart erbjuda mig att dela på. Men det är väl mer om det kommer fram att hon inte har någon extra försäkring på den. Inte askul att betala 10 000 (hälften av vad datorn kostade) för att ha öppnat en dörr direkt. Det var endast en tidsfråga innan detta hände eftersom alla har typ 15 vattenglas uppradade vid varje dator jämt. Suckkkkk

Jaaaaaag veeeeet! :D Tror ingen skada är skedd dock, kom till skolan nu och tjejen hade redan startat datorn (ajajaj) men den verkar fungera utan problem! Sitter och skaffar hemförsäkring och förbannar vätska för tillfället...hahah.

Självrisken skulle jag självklart erbjuda mig att dela på. Men det är väl mer om det kommer fram att hon inte har någon extra försäkring på den. Inte askul att betala 10 000 (hälften av vad datorn kostade) för att ha öppnat en dörr direkt. Det var endast en tidsfråga innan detta hände eftersom alla har typ 15 vattenglas uppradade vid varje dator jämt. Suckkkkk

Fast DET är ju inte ditt fel, om hon har valt att inte ha någon försäkring. Om du är villig att betala eller dela på självrisken är det bra nog.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 558
Senast: cassiopeja
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 468
Senast: Zarro
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 592
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Torra ögonlock
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur