Bukefalos 28 år!

verka häst som slår sig?

elbereth

Trådstartare
Min häst har gått utan skor under större delen av tiden jag haft honom men i december blev han mkt öm och jag bestämde mig för att sätta på skor nu under den hala tiden så att han dessutom kan ha brodder.

Tyvärr har jag märkt att han slår sig en hel del. Dels slår han i den yttre brodden på framskorna mitt på kronranden bak, på bägge benen, och dessutom har han en gång lyckats slå i innerbrodden på bakskon i yttre ballen på höger fram.
Han har bara traktbroddar.

Finns det något sätt att motverka detta genom verkning eller skoning på ngt speciellt sätt?

Jag längtar tills det blir barmark, då ska han få bli barfota igen! Jag vågar inte ta av skorna nu, eftersom han är van vid att ha broddar nu.
 
Man brukar tårikta skorna fram ,och hålla tån kort så överrullningen underlättas.
 
Som ovanstående sa.

Tala med din hovslagare om vad ni kan göra år problemet.

I värsta fall kan man sätta på boots - det minskar riskerna. men det är i mitt tycke långt i från optimalt, men hellre det än ett rejält brodd tramp.
 
Vad är tårikta?
Hovisen kortade tårna så mkt han kunde sist och det var nog bättre nån vecka men nu är det likadant igen. Skodde för ett par veckor sedan.
 
Tåriktad sko har inget med verkningen att göra utan det är skon som tåriktas.

Nej du kan inte ha boots dygnet runt.
Man kan däremot skynda på överrullningen bak i stället för fram o prova om det hjälper bättre.
Mitt råd är ändå att du avvaktar och inte börjar ändra för mycket på hästens steg, du skulle ju ändå snart sko av.
Rid med boots fram tills dess.
 
Självklart kan du ha boots dygnet runt men var noga att dom inte skaver. Har haft boots konstant i ett par år nu för hon ofta trampade av sig skorna, men hade problem att hitta en typ av boots som inte skaver. Har kommit fram till att det fungerar bäst med vanliga hela gummiboots, men man måste vara noga med kvaliten på dom, så att gummit är mjukt. :D
Och det kan även hjälpa att lägga på en baksko med längre traktarmar kommer inte ihåg varför det hjälper men min häst blev mycket bättre sedan hovslagare gjorde det.

MVH

Camilla
 
Tårikta, är att kröka upp skon i tådelen för att få en "radie" mot markytan,i förhållande till rörelsen.
Man verkar upp tån i samma gradtal som skon så man har en plan kontaktyta mellan bärrand och skon, i hela dess yta som vanligt.
Hästar med det problemet,som din brukar drabbas av tappskor fram,genom att trampa av sig skorna.
Genom att fasa av ytterkanten på skons traktarmar,ca 45°,fram till strax innan skons bredaste del, minskar risken.
 
Jag ska gå och titta om jag kan hitta några som verkar bra. Tack för tipset, alltid bra att veta vad man ska titta efter i pryldjungeln :D
 
Tack för förklaringen!

Fasa av, menar du att man gör skon smalare mot ytterkanten från trakten och till bredaste stället?

Du verkar ha koll på det här, har du lust att förklara lite mer hur han gör när han slår sig och på vilket sätt det hjälper att tårikta/korta tån?
 
Kanten har fasas från 90° till 45° då glider bakhovskon,istället för att trampa av framskon,om den skulle träffas.

I.o.m överrullningen underlättas för framhovarna,lämnar de marken några millisek tidigare,och är inte ivägen för bakhoven,som har tänkt landa strax framför,dår farmhoven befunnit sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Miingla
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 800
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 668
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 119
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp