Vet. besiktning, priset för det?

D

dancehall

Hej, nu är det så att jag snart kanske ska köpa min första häst! :D ni förstår nog hur glad jag är.

Det jag undrar är hur mycket en vet. besiktning (gårdsbesiktning) ungefär brukar kosta? Jag förstår att det skiljer mycket i pris beroende på vart i landet man ska besikta hästen. Jag läste i Ridsport att en besiktning brukade landa runt tusenlappen, kan det stämma?
Hästen ska besiktas runt Norrköpings trakten, hur mycket kan det kosta där ungefär?

/Emelie :)
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Priserna skiljer sig väldigt mycket runt om i landet. Ring till den veterinären du tänkt anlita och be om prisuppgift. Alternativt ring till en klinik och fråga vad de tar. Oftast får man ett mer rättvist resultat på klinik då det kan vara svårt att avgöra ev hältor och böjprovsreaktioner på gården hemma.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

grattis till nya hästen!

Jag skulle inte rekommendera att göra en gårdsbesiktning. Åk till en klinik och besiktiga hästen istället för ett mer rättvis undersökning. Du får en betydligt bättre genomgång av hästen på klinik.

En klinik besiktning går på runt 2000kr.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Jag besiktigade en häst på klinik igår. Kostade 1150 kr. Men det kan nog
skilja en del för på en annan klinik betalade jag 1800 kr.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Men jag har läst och hört på flera ställen att klinikbesiktning oftast är överskattat och att gårdsbesiktning oftast fungerar lika bra. Hästen jag ska köpa ska bara användas mest som fritidshäst och ingenting jag ska tävla med (förutom kanske några små klubbtävlingar) så det är inte värsta superhästen som ska besiktas. Om det nu spelar någon roll? :P
Om det blir 1000 kronor dyrare på klinik så är det ganska mycket extra för mig då jag inte har jättemycket pengar alls faktiskt.
Ni som gjort gårdsbesiktning, har det gått bra för er? Har det slutat utan katastrof? ;)
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

oavsett om du köper en billig häst eller inte blir det dyrt i slutändan om du inte får den ordentligt kontrollerad. att en klinikbesiktning skulle vara överskattat håller jag inte alls med om, snarare tvärt om. Gårdsbesiktningar litar jag inte mycket på.

Ex vid böjprov springer hästen på ett slätt hårt underlag där oftast fler veterinärer kan kolla om första veterinären är osäker. De har tillgång till bra belysning och alla div röntgenapparater osv finns på plats om något är oklart. Detta har man oftast inte på långa vägar på en gårdsbesiktning, hästen springer oftast på en gropig stallplan med en stressad veterinär som godkänner det mesta. Det är iallafall min erfarenhet!

1000kr är inte mycket i hästsammanhang! Passa på att få tänderna kollade direkt när vet ändå undersöker hästen.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Ok, jag får överväga hur jag ska göra. Kan föräldrarna putta in lite pengar så väljer jag självklart klinik besiktning. Kan de inte det så får jag nöja mig med det jag har råd med för tillfället. Självklart kollar jag upp de veterinärer som finns i närheten noggrant och kollar referenser och sånt för var och en för att se att de är seriösa.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

får man vara så elak och fråga varför du köper häst när du inte ens har råd att betala en 1000lapp extra för vet. besiktning?? Har du råd med sadel till kusen?
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Jag förstår att du ifrågasätter det. Pengarna räcker precis till, till allt som behövs för mitt hästägande + köp. Jag ska börja trean i gymnasiet och har inte pengar så det skriker om det. Jag har velat ha en häst i hela mitt liv men aldrig kunnat skaffa en p.g.a min och familjens ekonomi. Nu har jag äntligen fått ett extra jobb och jag har insett att jag faktikst har råd att hålla en häst, och det är en stor stor bit för mig. Bara för att 1000 :- inte är mycket för dig så är det betydligt mer för mig, och funkar en gårdsbesiktning bra (som det har gjort för otroligt många) så tar jag hellre det alternativet då pengarna precis räcker till. Hästen kostar inte jättemycket och skulle det på något sätt visa sig att jag inte kan behålla den p.g.a att pengarna inte räcker till så är det väl inte jordens undergång. Visst, det är otroligt synd att jag inte kan ha kvar hästen jag då har köpt, men h*n lider ju inte av det så länge jag hittar ett nytt bra hem till h*n eller hur. Det är ju jag som får ta smällen, och är jag redo att göra det så är det upp till mig.

Och ja, jag har precis börjat med en "budget" där jag sparar pengar ifall hästen skulle skada sig osv så det behöver du inte ifrågasätta.

Tråden var till för att fråga hur mycket en gårdsbesiktning kostar, inte för att du skulle ifrågasätta saker som inte rör just den frågan. Jag är inte ute efter att tjafsa på ett internetforum men tycker det är onödigt att fråga spydiga frågor som inte hör till det jag frågade.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Frågan är ju faktiskt motiverad.

Tänk om du nu kör gårdsbesiktning och något fel förbises. Du får ingen veterinärvårdsförsäkring på hästen (eftersom hästen hade problemet innan du köpte den men det missades vid besiktningen). Superdyr veterinärvård. Osäljbar häst som inte är frisk. Återstår avlivning och förlora hela inköpssumman och allt du lagt ut.

Frågan är egentligen: vill du ha ett papper att hästen är UA (för försäkringens skull) eller vill du veta om den är frisk?

Om du svrar ja på den senare frågan - kosta på klinikbesiktningen. Det är betydligt dyrare med självrisk än en ordentlig besiktning. Har man ingen veterinärvårdsförsäkring som gäller är det ännu dyrare än tillägget för klinikbesiktning.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Brukar kosta runt 1000 lappen.

Har själv enbart gjort gårdsbesiktning på köp av mina hästar och för mig har detta funkat bra, har inte haft ngt problem med ngn av mina ston som jag haft i snart över 10år och tävlar hoppning med båda.

För mig är det här med att vet besikta på klinik lite överskattat (vill inte ha ngn elak kommentar för detta). Det är vad jag tycker sen är dt väl upp till var och en för mig räcker det med en gårdsbesiktning.

Lycka till.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Jag besiktigade min c-ponny genom att en distriktsveterinär kom ut och gjorde det på plats. Det kalaset gick på cirka 1 500 kronor. Jag bor i Småland, cirka 3,5 mil från Växjö.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Brukar kosta runt 1000 lappen.

För mig är det här med att vet besikta på klinik lite överskattat (vill inte ha ngn elak kommentar för detta). Det är vad jag tycker sen är dt väl upp till var och en för mig räcker det med en gårdsbesiktning.

Om man funderar på att köpa en lite dyrare häst så är det ju rätt viktigt att göra en klinikbesiktning. Det finns mycket man inte kan se med blotta ögat! ;)
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

knapplån.


Om man haft hästen i fråga på foder först då i lång tid, tycker ni som inte gillar gårdsbesiktning ändå att klinikbesiktningen är det enda alternativet? Menar då om man haft hästen på foder i minst 1 år.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Absolut. Återigen: vill du veta att hästen är frisk eller bara ha ett papper på att den är UA?

För oss är det dessutom rejält mycket billigare att besiktiga på klinik i förhållande till gårdsbesiktning. Själv kör jag hellre utan besiktning än med gårdsbesiktning. Och ja, jag har köpt de flesta hästar utan besiktning.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Delvis KL

Jag måste faktiskt erkänna att jag köpt ALLA mina hästar utan besiktning... Nu förmodar jag att det kommer storma inlägg omhur otroligt oseriös och obrydd jag vart, men i åtminstone mina fall har det visat sig gå bra... Ingen av mina hästar har än varit kostsamma genom vettvård.... dessutom så har jag hållit mig till skogsmullehästar för mer eller mindre symboliska summer eftersom vi inte haft/har behov av "stam-hästar" , tror nästan att en besiktning skulle kostat mer än inköpspriset på pållarna:oVi vill ha kompis på skrittturer... MEN.. Skulle jag SATSA på dyr och skolad pålle, ja, då hade nog situationen sett annorlunda ut... ska man ut å tävla på hästen och utstta den för hård ridning MÅSTE man veta att den är FRISK;)
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

JO men jag har gjort en gårdsbesikting en gång.
Det kostade mig 3000 spänn....
LÄr ju hellre göra det på klinik nästa gång.
Har erfarenheten av att ALLT är billigare om man tar hästen till kliniken ist för att vet ska komma ut, de tar hur mycket som helst bara för besöket ju.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

*kl*

Är det en häst för hyfsat lite pengar som inte skall tränas hårt och hålla för tävling i höga klasser så skulle jag inte bry mig om att besikta alls.

De två senaste hästarna som jag köpt har jag inte besiktat. Den yngre av dem är fortfarande fräsch fullt rid- och tävlingsbar, aldrig skadad. Den äldsta, en ponny, var fullt ridbar till han var 26, sedan gick det fort utför.

//Waern
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Det enda oseriösa med att köpa utan besiktning är när köparen tror de har garanti på hästen och att de får lämna tillbaka den om de hittar något fel.

Köper jag utan besiktning riskerar jag att stå utan försäkring och förlora hela mitt satsade kapital. Är jag villiga att ta den risken - fine. Om inte - gör vad som går för att försäkra att hästen är frisk.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: valy
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 503
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp