Vet. besiktning, priset för det?

Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Beror på, vid nyteckning vill de gärna ha en besiktning. Övertag utan ändringar brukar inte kräva besiktning.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Jag kan bara svara på hur jag gjorde. Jag har nyss köpt loss den häst som jag haft på foder sedan sept-07 (och ridit sedan maj-07). Det rörde sig mest om en symbolisk summa eftersom tidigare ägaren inte kunde behålla henne och hon inte ville sälja henne till en okänd.

Hästen ifråga är ganska gammal, har diverse skavanker (även röntgenförändringar) som jag är väl medveten om och vet hur jag skall tampas med, men hon har hittills (håller tummarna, peppar, peppar, osv) hållit för den ridning jag vill ägna mig åt.

Jag valde därför att bara ta ut en duktigt hästvet. för gårdsbesiktning för att ev gå vidare till klinik om något hade verkat fel. Hade jag haft nära till klinik hade jag nog valt det istället för gårdsbesiktning. Jag tog över befintlig vetvårdsförsäkring då hon är för gammal för nytecknande.

Till TS: Jag betalade en dryg 1000-lapp.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Det som är mest avgörande är inte gårdsbesiktning eller klinikbesiktning enligt min uppfattning utan faktiskt vilken veterinär som utför den. Har du en duktig seriös veterinär så kan denne utföra en besiktning som är väl så bra som en kliniknesiktning, dvs han ser till att han har rätt omständigheter, ljus, rätt underlag osv. Jag har gjort alla sorters besiktningar och fördelen med en klinik är att man (ibland) kan gå vidare direkt om det är något misstänkt som hittas och undersöka det.
Försök hitta en veterinär med gott rykte i första hand! Oftast är klinikbesiktningarna dyrare, men det får man kolla med aktuell veterinär.
Lycka Till!:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
875
Senast: valy
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 503
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp