Vet. besiktning, priset för det?

Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Håller med, ska man kolla så kan man lika gärna göra de ordentligt samt att de är skönt att kunna göra lite mer avancerade undersökningar på plats om de skulle behövas.
Men ska vara petig (otrevligt arv jag har från släkten) så är väl själva grundbesiktningen den samma? På kliniken röntgar de väl normalt inte igenom hästen om man begär en vanlig besiktning, eller har andra tester som normal standard? För de var de jag undrade över..
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Inga problem för oss iaf, hon mörklade runt hästen och kollade ögonen jättenoga, hade munstege, lampor och verktyg till tänder så allt gicks igenom precis som hon hade gjort på kliniken sa hon, väldigt noggrann.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

*KL*

Men jag undrar...vill man inte alltid veta att hästen är så pass frisk att man kan rida på den? Då spelar det väl ingen roll om den är billig eller dyr? Så varför ska man inte kolla en billig häst ordentligt, för hästen skull?

Jag tycker gårdsbesiktning är ok om man har en lång, plan yta där man kan göra ett vettigt böjprov som på klinik och även tillgång till ridbana ute eller inne för longeringsprov. Då blir den rätt likvärdig ändå förutom att röntgentillgången inte finns, men visar hästen ingen hälta så är det förmodligen inte aktuellt. Vi gjorde en sådan när min häst såldes förra veckan, väldigt noggrann och bra veterinär som kom från kliniken vi brukar använda. Vår breda gång är ca 50 meter lång så inga problem med böjprov där. Anledningen till att de fick komma var att hästen är väldigt svårlastad så klinikbesök hade blivit krångligt. Det kostade 1650 kr (slapp resekostnaden pga att veterinären bor nära och tog oss sist)

Jag var med på gårdsbesiktning på ojämt underlag en gång med....då kändes det helt meningslöst..nu var den hästen påtagligt halt så det syntes väl. Men kändes inte som ett vettigt ställe att ens tillåta en besiktning på. Veterinären borde säga nej, tyvärr att här kan jag omöjligt göra en rättvis bedömning och inte bara gå vidare och göra den. Den besiktningen skulle kostat 1000 kr.

I kväll ska jag till klinik och besiktiga hästen jag ska köpa (om allt går bra :bow:) och det kostar där 2400 kr.

Jag tycker det är värt lägga pengarna för jag vill iaf inte rida en häst som jag inte VET är frisk när jag köper den. Sen kan saker hända senare men då hoppas man ju att man är såpass uppmärksam på förändringar med sin häst att man märker det omgående.


Men på dessa 2400 kr som du lägger i klinikbesiktning ingår iallafall ingen röntgen så hur kan du då vara säker på att hästen är fullt frisk ?
(dock finns möjligheten att röntga direkt ja )

Nja jag är övertygad om att det handlar om vilken vetrinär som besiktar hästen inte bara om det sker på klinik eller inte .


Det är konstigt hur många här skriker röntgen på en så pass billig häst som kommer användas (antar jag ) till skogs och lite träningsridning ?!

Och menar att man ska röntga ben och rygg vilket torde kosta mellan 8-10 tusen kronor inklusive besiktningen ???

Herregud det handlar inte om en tävlingshäst för 100 000 -500 000 kr vilket självklart ska kollas ordentligt .

Tycker nog man får ha lite propotioner till vad hästen kostar samt vad den ska anändas till , sen är naturligtsvis hästen känslomässigt värde som inte går att värderas i pengar !..

Mia
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Fast på en klinikbesiktning skulle jag aldrig inte göra en exportröntgen oavsett pris på häst - hur kan man inte vilja veta att det är ok på plåtarna? Förtjänar inte en billig häst likväl som en dyrare att man ser att den har förutsättningar för att göra det den ska göra utan att ha ont?
Det är ju för ens egen och hästens skull man gör det, jag menar inte att man ska ta sjutusen plåtar på varje ben eller så men då vet man att hästen inte har några lösa benbitar o.s.v. - det är ju som en försäkring för en själv att man vet att den har goda förutsättningar för arbete oavsett vad för sorts arbete.
Om du åker till klinik för bes. utan att röntga ja då kan du ju lika väl göra en gårdsbesiktning, du vet inte mer ändå. Jag är för att man gör det mesta möjliga för att slippa obehagliga problem för både ryttare och häst.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Nej, jag röntgar inte billiga hästar. Billiga hästar besiktigar jag faktiskt inte alls.

Mellandyra besiktigar jag på klinik och ber - om det är oklarheter - om plåtar på det som är oklart. Vilket inte blir några blodiga summor, 200 kr/plåt exkl. moms känner jag att det kan vara värt att veta hur det ligger till om det finns ett frågetecken.

Dyra hästar har jag hittills inte köpt, men hade jag slantat upp rejält hade jag också undersökt ordentligt.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Min häst är inte jättebillig enligt mig så jag personligen är rätt petig då den ska hålla för träning och tävling. Är jag på en klinik så kan jag, om jag vill och det behövs välja till röntgen och andra undersökningar. Kommer om allt går bra även gå igenom tänderna extra + vaccinera så allt är klart då det ändå snart är dags. Och som Lovisaleonora skriver så är inte plåtar speciellt dyra heller, inte för att få veta vad man får med sig hem.

Jag hade väl nöjt mig med en besiktning hemma som vi gjorde vid försäljningen av min förra, men ägaren vill ha hästen besiktigad innan den lämnar dem och då är det enklast att mötas på kliniken nära dem då de inte har några bra möjligheter hemma att göra en enligt mig bra gårdsbesiktning. Finns bara grus och sandvägar där. Heller ingen ridbana då hästen just nu går på bete.

Så man får välja från fall till fall anser jag. Jag tror inte jag får mer för pengarna 2400 kr idag än de 1650 kr vi la när min häst besiktigades för försäljningen. Men resväg osv får man med ta in och båda parter måste ju vara överens. Vi delar dessutom på kostnaden så för mig blir det iaf mindre än om jag betalat en själv hemma. :idea:
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Jag håller fullständigt med dig , dock så diskuteras det i tråden om en häst som kostar 5000 kr .

Där man går in och diskuterar klinikbesiktning och plåtar och kissings spines och gud vet allt !

Mvh Mia
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

KL

Vad kan en klinikundersökning kosta i sthlm?
Med spattröntgen?

Tycker ni att det är ok att försöka komma överäns med ägaren om att om hästen ej går igenom att ägaren får betala besöket?
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Vet inte men jag tycker det är självklart att säljaren betalar om hästen inte går igenom en besiktning .

Då handlar det inte om några små anmärkningar som inte har betydelse ,det kallar jag inte gå igenom besiktningen.
Dock saker som har väsentlig betydelse så anser jag säljaren står för besiktining om köparen drar sig ur .

Mia
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

knapplån

Om man haft hästen på foder länge då och ska göra besiktning för att köpa "loss" hästen... Vem står för besiktningen om den nu inte skulle gå igenom anser ni? För som fodervärd ansvarar man ju för kostnaderna men det är ju ändå ett köp som är på gång...

Någon som varit i liknande situation?
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Nej, jag röntgar inte billiga hästar. Billiga hästar besiktigar jag faktiskt inte alls.

Mellandyra besiktigar jag på klinik och ber - om det är oklarheter - om plåtar på det som är oklart. Vilket inte blir några blodiga summor, 200 kr/plåt exkl. moms känner jag att det kan vara värt att veta hur det ligger till om det finns ett frågetecken.

Dyra hästar har jag hittills inte köpt, men hade jag slantat upp rejält hade jag också undersökt ordentligt.

Nu håller jag inte på med häst längre, men hund och rent generellt så är det så att ju MER pengar man har att lägga ut om något skiter sig - destå större risker kan man ta.

Har man liten plånbok som TS så ser jag till att vara försäkrad upp över tänderna med både hänglsen och svångrem - det är betydligt bättre att lägga ut pengar på en ordentlig besikting än att sen stå där med en halt häst som kostar multum och där försäkriningsbolaget krånglar.
I synnerhet om det är en häst man tycker om och vill behålla och som man inte kallt kan tänka sig slakta om den inte håller måttet.

Köpte tex en sjuk hund vid ett tillfälle, hunden var såpass billig och jag hade ekonomi nog kunna göra en plan för hur mycket hunden skulle få kosta innan jag skulle ta bort den. Hade jag, som nu, haft betydligt sämre ekonomi hade jag aldrig kommit på frågan att göra något sådant.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Jag refererar till escodobes inlägg ovan. Och tillägger att om man är medveten om risken med köpet (oavsett vilken besiktning eller utan besiktning) kan man ju välja precis hur man vill ha det. En häst för 5000 kr kan ju kosta 105 000 kr om man är tillräckligt blödig och behandlar utan försäkring etc.

Jag är krass och kall, köper jag en häst utan besiktning är det med vetskapen att om det uppstår problem får den gå hädan. Simple as that. Alla är inte så, utan köper en häst för 5000 kr och får sedan problem med veterinärkostnader som inte täcks av försäkringen eftersom problemen fanns innan hästen inköptes. Och om man då inte har hjärta att ta bort hästen kan det ju bli en del pengar innan man får en frisk häst eller tvingas ta bort (och då också förlora livbeloppet).

Frågan är alltid: vill man veta att hästen är frisk?
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

vad spelar det för roll vad hästen kostar i inköpspris? det är oftast det minsta problemet, det är en engångskostnad även om jag absolut förstår att alla inte lägger 100tkr+ på en häst. men vill man inte försäkra sig om att man köper och ffa sitter och rider på en häst med bra förutsättningar för arbete - oavsett grad av arbete?
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Jag tycker f f a det beror på vad det är för häst. Vi sålde vår 18-åriga ponny som vi haft i 10 år och tävlat hoppning med. Hon skulle nu gå som förstaponny till en liten tjej = skogsridning och lättare träning. Vi gårdsbesiktigade henne tillsammans med köparna. Veterinären sa från början att det inte är ovanligt att en så pass gammal häst som dessutom var tävlingshoppad kunde visa markeringar vid böjprov. Men han ville se att markeringen släppte efter max 10 steg. Likaså om man röntgade, kunde man säkert hitta förändringar, men eftersom ponnyn fungerat utan problem fram till nu och ska i fortsättningen ridas av en liten ryttare med betydligt mindre belastning så var det inga problem. Köparna var hästkunniga och visste vad de köpte - d v s en äldre ponny som fick behandlas och ridas därefter.
Så det är det jag menar med vad det är för häst och vad jag tänkt göra med den. I detta fall fanns ingen anledning att fara iväg och lägga pengar på röntgen.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

självklart finns det förändringar på en äldre häst, konstigt vore det annars - MEN, hur stora förändringar? något som kan komma att störa att den arbetas alls? o.s.v...
jag har hursom redan förklarat vart jag står i frågan, jag tycker alla hästar är värda den checken för att man ska veta vad man har att arbeta med så de kan få vara med på sina egna premisser så länge det går.
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

ringde idag till en klinik i sthlm, 2500 kostar det sen plus 3500 för att spatt röntga (8 bilder). Så 6000 kr....
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

självklart finns det förändringar på en äldre häst, konstigt vore det annars - MEN, hur stora förändringar? något som kan komma att störa att den arbetas alls? o.s.v...
jag har hursom redan förklarat vart jag står i frågan, jag tycker alla hästar är värda den checken för att man ska veta vad man har att arbeta med så de kan få vara med på sina egna premisser så länge det går.

Precis så menar jag med! Min häst gick förresten igenom besiktningen igår och jag fick se alla plåtar tagna i höstas (exportröntgen) och vet nu att jag har en häst som klarar det arbete jag har tänkt ha den till!
Ingen anledning till nya plåtar då det inte ens var en markering på första steget på nåt ben och de inte ens är ett år gamla. Hästen är inte jätteung heller, 13 år. Så jag känner mig lycklig och nöjd med min nya häst!:love:
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

jamen då är det ju en helt annan sak, finns det något så när färska plåtar och hästen är ua i övrigt - det är ju bara bra! när jag bes. min nuvarande häst så var plåtarna ett par månader gamla, min vet. tog del av dom (eller ja, min och säljarens haha) och hittade inget konstigt, hästen var ua på allt och då är det okej.
för mig känns det som en försäkring i sig självt att veta vad man har att arbeta med och att det inte finns något som ska störa. skador kommer alltid förr eller senare men man behöver ju inte försvåra det för sig.
sen är man ju "försäkrad" att det inte finns några dolda fel.

för övrigt grattis till hästen :)
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Jo precis. Man vill veta hästen förutsättningar så man inte sätter den i arbete som den inte klarar osv.
Tack tack! Känns himla bra och så jättekul med en ny häst som är snäll och lugn, min förra kunde vara lite bökig o stollig nämligen!
 
Sv: Vet. besiktning, priset för det?

Gäller en försäkring om man inte besiktigar hästen? Står nu i valet och kvalet om man ska strunta i att besktiga den då jag också bara ska ha den till skogsmulle, alternativ bara lite skoj träning i distans ( inte flera mil utan bara någon kilometer) men undrar därför om man kan teckna en försäkring ändå?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
875
Senast: valy
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 503
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp