Vet folk inte hur man anmäler till en lokaltävling?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare cewe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 150

cewe

Trådstartare
Ja, man kan ju börja fundera.
Suttit i en veckas tid nu och försökt få någon ordning på alla märkliga anmälningar.
Hade vi haft väldigt många anmälda hade det ju varit att bara skicka tillbaka men man är ju lite snål :angel: och vill ha så många startande som möjligt.

Vad sägs om den här anmälan:

XX/5 Lisa XXXX på d-ponnyn YYYY vill hoppa LD

Inget annat, inte ens ett telefonnr.

Måste man skriva i proppen att anmälan ska ske enligt TR på SvRF anmälningsblankett?
Det fick jag iallafall lära mig när jag tog Grönt Kort.

Sv: Vet folk inte hur man anmäler till en lokaltävling?

Uppenbarligen kanske det vore en idé att skriva så i proppen, även om det är en självklarhet att man skickar in riktig anmälan.

Skicka ett mail tillbaka och be dem skicka in en korrekt ifylld anm.blankett, så kanske de är sig till nästa gång.

Svar från en ständig Tävlingsledare:

Nej, det vet dom inte! Inte till regional tävling heller...
Men lugn, bara lugn, det är inte slut på tokerierna än! Nej, nej, vänta bara till tävlingsdagen så ska du få se hur lite tillsynes rutinerade tävlingsryttare vet... :crazy: . Hur man startanmäler sig, regler på framridning och bana, you name it!

Lycka till!

okej, det du skriver nu som exempel är ju extremt o borde faktiskt klassas som korkat. MEN med risk för att ni dumförklarar mig nu...;

På den tiden som jag tävlade så beställde man hem blockvis med dyra anm blanketter. Det fanns inget liknande på nätet för nerladdning och jag tror det tjänades en hel del slantar på dessa överprissatta blanketter. När det ordnades så kallade utbildningstävlingar eller inbjudningstävlingar så kunde man ibland få anmäla sig utan blankett, eftersom de var så jä-a dyra.

Så ska man efter 10-13 år eller så komma igång igen och ser att det på proppen står, anmälan sker via equipe (eller vad det nu heter) eller via e-mail. Går in på equipe, det funkar ej för jag har inte hunnit fixa licensnummer och så. Så då tänker man, toppen, man kan ju maila. Men eftersom man inte har så stor koll på vad som gäller nu efter 10 år i ett hästvaacum så slänger man iväg ett vanligt mail... dock med NOGA ifyllda uppgifter. INget annat står ju i proppen o det är ju bara en lokaltävling i grannstallet o jag ska hoppa en klass. Fick ett trevligt svar om var jag hittar blanketten, så inga klagomål där. MEN jag kan tycka att på en lokaltävling kan man väl länka till blanketten? Det är faktiskt många som tävlar första gången.... eller som mig som haft uppehåll på många många år...

Dessutom kan jag tillägga att år 1 med gröna kortet då jag tog det så var det inte mycket snack alls om anmälningsblanketter. INget som jag minns iaf.

DÄREMOT om man tävlar regionalt så bör man veta... faktiskt!

:bow: Du har så rätt. (Tyvärr...:crazy: ) Är också ofta tävlingsledare. Desstuom sitter jag en hel del i sekretariatet. Man har fått höra allt möjligt. Sötast är alla "nyblivna ponnyföräldrar" som ska startanmäla sitt barn, de har ingen aning om vilka klasser barnet ska rida eller vilken kategori ponnyn tillhör. En förälder började måtta med handen när jag frågade om kategorin. :D
Men, alla är vi nybörjare någon gång.:idea: Det gäller att vara pedagogisk och inte sterssa upp sig. Och ha rutinerad personal i sekretariatet....

När vi har tävlingar och får sånna mejl brukar va maila tillbaka och säga att dom ska fylla i anmälningsblanketten, om dom inte kommer till start har man ingenting att säga till om och kan inte få startavgiftspengarna (om man inte får dom pengarna av alla startande så kommer klubben gå back eftersom domarna vill ha betalt för alla, även om ekipagen inte kommer).. Vad tror dom man har en anmälningsblankett för? Min klubb ska ha hand om div 1 ponnydressyr första omgången på lördag, och vi har klart och tydligt skrivit i proppen att laguppställningen ska vara inne idag senast klockan 12, vi klockan 2 hade bara vårat lag och 2 lag till anmält sig, och det är 7 lag med och ska tävla.. Det är ganska dåligt, man vill ju kunna fixa startlistor och planera, så att inte alla i laget rider efter varann tex... :S Hehe egentligen borde dom inte få vara med första omgången, då kanske vårat lag kmr upp i eliten :devil: :rofl:

Om jag inte minns fel står det i TR att anmälan bara är giltig med korrekt ifylld anmlningsblankett (eller direkt internetanmälan) så det ska man veta oavsett nivå på tävling.
Att man sen inte vet var man får tag på blanketten är en annan sak, det kanske inte är så lätt att veta om man tex tagit grönt kort för länge sen osv.

Sen har jag aldrig fattat varför det ska vara skillnad på lokal och regional - tävlar man lokalt har man åxå tagit grönt kort, och iom det är man skyldig att hålla koll på de regler som gäller en själv iaf.

Sen har jag aldrig fattat varför det ska vara skillnad på lokal och regional - tävlar man lokalt har man åxå tagit grönt kort, och iom det är man skyldig att hålla koll på de regler som gäller en själv iaf.

Amen! :bow:

Jag tycker heller inte det gör nåt om man måste vara extra hjälpsam med någon som är ny i tävlingsvärlden... Däremot är det faktiskt vanligare att "de gamla rävarna" slarvar med reglementet och gör livet svårare för arrangör och överdomare. Vad beror detta på? Lathet? Ignorans? Knappast okunnighet iaf?

fast.
som min hemma klubb som hade lokaltävling gjorde; de skrev såhär:

Anmäl häst ryttare datum och klass i ett meil och skicka till: ...@.....

så de ville ju faktiskt ha det så

Jag har även fått mejl där en tjej, antar jag eftersom hon inte ens hade vett att skriva under med namn, frågar hur man gör när man anmäler sig. Efter att förklrat hur vår intenet anmälan fungerade i flera mejl gav jag upp och bad människan ta kontakt med den som har hand om grönt kort på hennes klubb. Hon hade ingen aning om hur en anmälningsblankett såg ut ens.
Jag blir så trött på allt sånt här ibland. Fick sen ett mejl veckan inna tävling där hon ville veta hur man efteranmäler sig. Fortfarande utan namn. Då var det väldigt skönt att kunna säga att vi inte tog emot efteranmälningar.

KL

Bästa e väll ändå komentaren vi fick på en tävling (dressyr) då det kommer en tjej och tror att det är fri start = man får starta när man vill, hmm vi hadde redan börjat undra vart hon var då hon redan skulle ha startat, hon hadde som ursäkt att hon trode det var fri start :rofl:
Detta var länge sedan när man fick ringa och startanmäla sig och grejer

Min klubb ska ha hand om div 1 ponnydressyr första omgången på lördag, och vi har klart och tydligt skrivit i proppen att laguppställningen ska vara inne idag senast klockan 12, vi klockan 2 hade bara vårat lag och 2 lag till anmält sig, och det är 7 lag med och ska tävla.. Det är ganska dåligt, man vill ju kunna fixa startlistor och planera, så att inte alla i laget rider efter varann tex... :S Hehe egentligen borde dom inte få vara med första omgången, då kanske vårat lag kmr upp i eliten :devil: :rofl:

Men när det är lagtävlingar så tar ju en del ut laget på plats efter dagsresultatet. Så har alltid mina klubbar gjort och alla klubbar så har haft lagtävlingar har haft det så. En del åker ju faktiskt med massa ryttare som ska slås om lagplatserna och när det ändå handlar om en ganska hög division så vill man nog ha med de som är bäst för dagen.

Men när det är lagtävlingar så tar ju en del ut laget på plats efter dagsresultatet. Så har alltid mina klubbar gjort och alla klubbar så har haft lagtävlingar har haft det så. En del åker ju faktiskt med massa ryttare som ska slås om lagplatserna och när det ändå handlar om en ganska hög division så vill man nog ha med de som är bäst för dagen.

Men inte om det är som det är i en del distrikt bla mitt, där SKA laguppställningen vara anmäld innan anmälningstidens utgång, inkl reserv.
Ingen skillnad mellan Elit och div III, hästbyte eller ryttarbyte får inte ske efter detta, två halta hästar så blir det bara tre ryttare så enkelt är det.

Senast ändrad av en moderator:

Kanske dags att skaffa färskt TR då efter ett så långt vacum, både det ena och andra har ändrat sig sedan dess.

lite kl
I dressyren måste ju laget anmälas i förväg för startlistornas skull, men det går ju att byta ekipage om något inträffar. I hoppningen är det ju inte alls på samma sätt. Men för att återgå till huvudfrågan - nej, många ryttare vet inte alls hur man fyller i en anmälan. Brukar ha en känd familj på tävlingar som alltid skickar ett mail, visserligen korrekt med alla lic. nr och klasser, kategorier på ponnyer osv. Men hur svårt kan det vara att ha färdigifyllda blankett sparade i datorn och bara fylla i tävlingsplats, datum och klasser och bifoga? Vad det gäller nya små tävlande vet de knappt vad TR är, än mindre kan de det. Och jag vet, de tittar i det när tar Grönt Kort, men fattar de att detta är vårt regelverk?

På de lagdressyrtävlingar jag varit på har man inte varit tvungen att maila laguppställning, utan lagledarna har fått blankett på plats att lämna in senast typ en timme före första start.

ok, man borde ju kunna lägga in "klubb lagdeltagare 1, 2" osv, men ofta är där ju individuella starter utöver lagen också, hur har de då gjort?

Den enda gången jag har varit med om att det har varit mkt ind. starter åxå hade de lagt i klubb A ryttare 1, klubb B ryttare 1 osv och sen alla de individuella efter lagen (de körde med fasta starttider alltså)
På en annan tävling var det ett fåtal ind. starter och då låg de först i lagklassen, vilket även stod i medd. till ryttare.

På de lagdressyrtävlingar jag varit på har man inte varit tvungen att maila laguppställning, utan lagledarna har fått blankett på plats att lämna in senast typ en timme före första start.

Men inse att det är olika regler för olika distrikt, bara för att ditt disktrikt har att man kan ta ut laget på plats så har inte alla distrikt det så, vi har tom en förseningsavgift om laganmälan/uppställningen kommer in det minsta försent den ligger 250 kr per omgång, för då räknas laget som efternamält.

Individuella starter har vi också i dessa klasser, det är olika hur många men ungefär hälften brukar vara sådanna som inte rider för något lag.

http://www2.ridsport.se/vastergotland/files/{A598C34F-3E3C-49C3-88F6-18F7B1D1E545}.pdf se sid 4 vad som gäller för oss i dressyren, i hoppningen är det inte samma regler.
Jag tycker inte detta är optimalt, men inte så mycket att göra något åt i år.

Men inte om det är som det är i en del distrikt bla mitt, där SKA laguppställningen vara anmäld innan anmälningstidens utgång, inkl reserv.
Ingen skillnad mellan Elit och div III, hästbyte eller ryttarbyte får inte ske efter detta, två halta hästar så blir det bara tre ryttare så enkelt är det.

Okej, krångligt för lagen :p men men regler är regler. I mitt disktrikt så är det iafa såsom Princefair har skrivit.

I dressyren måste ju laget anmälas i förväg för startlistornas skull, men det går ju att byta ekipage om något inträffar. I hoppningen är det ju inte alls på samma sätt.

Men tydligen inte i alla disktrikt. Olinda skrev att i hennes distrikt måste vilka som ska rida i laget vara anmält innan anms.tiden går ut. Men i Princefair och mitt disktrikt så kan man anmäla vilka som ska rida laget på plats, efter förklassen. I både hoppning och dressyr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka