Vet inte riktigt om detta är rätt forum..

replica

Trådstartare
Har dock en rätt så vanlig/allmän fråga.
När är man egentligen redo för en egen häst?
Jag har ridit i 8 år på ridskola och funderar på att hyra häst något år för att sedan ev. köpa en egen.
Vill isåfall ha en äldre läromästare/familjehäst/som alla kan rida då min lillasyster och pojkvän också skulle vilja prova på.
Vet att detta är en väldigt svår fråga att besvara, men jag är så sugen på att göra detta. Vill dock inte göra något fel =/ :(

egentligen tycker inte jag att det spelar ngn roll hur länge man ridit utan hur mkt man kan mm. Jag fick min första häst när jag ridit 2 år men på ridlägrena jag va på red jag med dom som hade ridit i 10 år. så det beror på vad man har lärt sig å så. fråga din instruktör, hon/han vet ju bäst hur du rider!

Säger som ovanstående.
Har du hjälp och tillgång till instruktör?
Det är alltid bra att ha kunnigt folk omkring sig som kan hjälpa till i olika spörsmål. Sedan bör man göra upp en liten plan förn att se att man har råd mm mm
Lycka till :D

Hej!
Joo, har ju min ridlärare. Byter dock ridlärare oehört ofta, så det är nog svårt att få grepp om hur man rider och så då.
Är så lnäpp så jag har kollat upp hur mycket det skulle kosta i hyra, både på ridskolan och ett mindre privatstall som tillhör. Hur mycket all utrustning skulle kosta. Veterinärkostnader och skoning där jag bor och så vidare. :rofl:
Känns lite fånigt.. Men så är det iaf..

mm.... om du inte är säker på ifall du är helt redo kan du leta medryttarhäst ngra dagar i veckan, sedan foderhäst och sedan kanske du kan köpa. Det tar väldigt mkt på både plånboken å energin att ha häst säger jag bara. Och omdu ska göra en lista bör du räkna med de outförsägbara utgifterna. Min häst hade kolik 2 ggr på en månad å blev biten nära strupen å 3 veterinärbesök va inte precis billigt..... :( Men det är ju väldigt mkt roligt också! ;)

köp inte en egen häst direkt, utan bli medryttare, fodervärd, eller hyr en häst först. att ha egen är mycket mer än vad man kan tro. det är bra att få "prova på" före, jag hyrde en häst i 6 månader över vintern innan jag köpte min egen.
sen är det väldigt stor skillnad på en ridskolehäst och en "privathäst" måste jag säga..

Håller med dig fullt ut!
Red privathäst på en långtur en dag tillsammans med min äldre syster, jisses vilken skillnad.
Funderar dock på att hyra en ridskolehäst, sett lite överallt att de hyr ut dem under åren och sedan tar tillbaka dem över sommaren, kanske kan vara något?!
Bäst vore dock och man kunde hyra den under sommaren, eller en kortare period så man fick prova på.
Har dock inte sett något sådant någonstans. :confused:

Ridskolehästar kan du nog få tag på över sommaren (men oftast kanske de vill att klubbmedlemmarna ska ha dom).
Vissa ridlägerhästar brukar hyras ut över resten av året.

tycker du verkar resonera bra, och det e alltid bra med en äldre läromästare som första häst. Vad jag har hört så bör han ha i alla fall 6 års rid och hästvana innan man skaffar egen. Hyra eller ta på foder e också bra då man kan lämna tillbaka hästen om man ångrar sig

Jag tycker att det handlar om hur man ridit, inte hur länge. Man kan rida på ridskola i årtionden utan att lära sig allt det som är runt en häst som man måste veta. Själva ridningen är ju bara en liten del.

Själv hade jag ridit i 31 år när jag köpte mitt livs första häst förra året! Hade ridit mycket på ridskola, men också varit i privatstall, galoppstall, och jobbat på stuteri. Jag kan absolut inte allt, men tillräckligt :D

Jag tycker att du ska börja med att bli medryttare en eller två dagar i veckan. Då får du hålla på med en häst som inte är som ridskolehästarna och du har en hästägare som du kan lära dig av!

När man har råd är också viktigt att ta med, dyker alltid upp saker som kostar när man har häst.
Nin

Joo, det är självklart.
HAr som sagt räknat ut hur mycket det kostar där jag bor. Men för att vara på den säkra sidan bör jag vänta ett tag till, sparar varenda krona jag får till "häst-fonden" :D

Jag tycker det låter som om du är medveten om att det innebär en hel del att köpa egen häst och det tror jag är en bra förutsättning. Jag hade ridit på ridskola 8 år när jag köpte häst. Jag hade dessutom varit medryttare i drygt ett år. Köper man en läromästare/familjehäst och står i ett stall med erfaret folk som man kan be om hjälp så bör det gå bra. Ett stort plus är dock att ha ekonomiska marginaler eftersom man i början kanske måste kalla på vetrinär några gånger extra.

Jag har ridit i ca 2 år ( + en höst för många år sen så det räknar jag inte :smirk:). Då har jag mestadels ridit islänningar ( fick ganska fort de mer svårridna pållarna ) men efter ett år på dessa så skulle jag rida ut på en kompis väldigt heta travare. Och vilken skillnad det var! På att rida denna heta travare i öppet landskap med endast min kompis med. Stor skillnad på privat- och ridskolehäst alltså. Jag kände mig så bortkommen - som en total nybörjare!
Men för snart ett halvår sedan så satt jag för första gången upp på en storhäst då jag började på "vanlig" ridskola. Red denna travare två gånger till (med många månader emellan) och helt plötsligt kunde jag kontrollera denna filur och de flesta hästar kändes det :rofl:som då detta vbl var en stor utmaning för många som red henne och i synnerlighet mig (stor omställning fr islänning till vbl). Det gav mig självförtroende att jag faktiskt kan rida :p .Lite mindre än fyra månader på ridskolan så hittade jag en häst som jag ville ha på foder (bilden) :love:, hade då åkt omkring och provridit ett par hästar (allt fr islänningar till travare) och då fått lite mer erfarenhet av olika sorters hästar. Jag fick den här hästen som jag ville ha på helfoder (fast delat med en vän) :) - och jag känner nu att jag är mogen för att ha en egen häst (så länge jag står i ett stall med kunnigt folk som man kan rådfråga vid behov). Kommer dock ihåg när ägaren visade allt som skulle göras varje dag att jag tänkte "vad har jag gett mig in på?", men efter några dagar så blev det en rolig rutin :) , och allt jobb känns verkligen värt det!

Så..har du ridit lite olika typer av pållar (känsliga, tunga, starka, tokiga ;) etc) så har du lite bättre kött på benen ang om du tror din ridning räcker till ( iaf så känns det bättre psykiskt att veta att man kan kontrollera olika sorter). Är du ansvarsfull? Ett plus :smirk: - annars blir det ju synd om pållen. Om jag vore dig så skulle jag testa på att vara halv/helfodervärd till en häst till att börja med så du vet om ekonomin räcker (alla mina pengar går till foderhästen; nya skydd som går sönder, ridkläder då dessa slits oerhört när man rider mycket, täcken som går sönder, sadlar, morötter :p , privattränare osv osv). Lycka till med hästen om det blir ngn :)

Ja,det var en bra fråga.
När är man egentligen mogen för en häst?Ja när man kan ta hand om en förstås.
Är du mellan 20-30 så kan man förstås hyra en häst på foder eller köpa.
Ett barn som är hästintresserad brukar säga att dom vill ha en häst/ponny men dom får ingen.
Utan dom måste bevisa att dom kan ta hand om en ponny.
Genom att läsa böcker och kanske vara medryttare.

Om du vill ha en snäll häst t.ex en familje häst så kan ni köpa en fjording el. nåt liknande.
Den ska inte vara så ung och den ska haft ett bra hem innan eftersom du ville ha en snäll häst.
Om du har hittat en häst så kan det vara bra om du kanske frågar,om du är osäker.Du kanske får sitta på den om du fragar men det kan vara olika. :confused:
Fjordingar är ganska snälla i sitt temperament.

Det är ju så olika. Men jag tycker att man bör ha bra erfarenhet av hästar och själva hanteringen framförallt. Hur de fungerar, hur de komunicerar och hur man förstår dem. Deras instinkter och naturliga sätt att leva på.

Att man sen kanske inte rider som en stjärna har inte lika stor betydelse, så länge man kan rida hästen på ett sätt som är hälsosamt för den. Framförallt ska man nog ha pysslat med privathästar eller iaf. haft hand om foder, täcken, sjukvård mm. Sånt som livet som hästägare innebär men som man kanske inte får så mycket kontakt med på ridskola.

Det viktigaste är att man har en bra grundkunskap i sånt som man kommer att träffa på, man behöver inte kunna allt, men ha sett lite av allt. Sen får man förse sig med erfarna människor och rådfråga vid minsta tvekan. Man kan inte kunna allt. :)

När jag hade ridit 8 år på ridskola fick jag min första foderhäst. Mina föräldrar har precis vetat vad som är fram och bak och kunnat skilja sadeln från tränset, men det var också allt. Allt beror ju på vilken ridskola man har ridit på. Det är viktigt att man har fått endel teoriundervisning och att man får göra iorning hästarna innan lektion ibland i alla fall så man får hantera hästarna i stallet.

Jag fick som sagt foderhäst när jag var 15 och hade ridit på ridskolan i 8 år. då hade jag också hjälpt till i ett tävlingstall i drygt 1/2 år. Hästen stod uppstallad i detta stall ca 1 mil hemifrån och där fanns alltid hjälp att få, varje dag. Och jag kände själv att detta var viktigt för dom hjälpte mig med alla sådana saker som att påminna om vaccinering och avmaskning och lugnade mig när hon fick småsår och sådär och stöttade mig när hon testade mig etc. etc. Så jag tror att det är väldigt viktigt att man har antingen någon som man kan släpa ut i stallet och visa vad det är man funderar på elelr en snäll duktig granne el. liknande som man kan ringa även för små skitsaker. För det är alla skitsaker som man måste lära sig. Vissa skitsaker är ju viktiga andra inte.

Så har du hästen uppstallad i ett stall där det finns någon eller några snälla äldre kunniga människor eller om du har någon kunnig du kan släpa med till stallet alt. ringa om det är något så går det säkert bra att skaffa häst. Men var noga med vilken häst du skaffar! När du hittat en häst du vill ha ta med någon kunnig (ridlärare ex) som får rida hästen och prata med ägaren och gå igenom hästen noga och så självklart veterinärbesiktiga den och ta på prov! Och fortsätt rida på ridskola eller, ännu hellre, börja rida för tränare. Och var aldrig rädd för att fråga om du får problem med din häst. Alla "kontakter" man har inom hästvärlden är till för att användas och utnyttjas.

Jag köpte min häst när jag var 16 år. Jag hade ridit i nästan hela livet då, lite från och till bara. Men jag kan säga att jag hade egntligen ingen aning om vad jag gav mig in på. Jag hade ändå skött massa hästar som i princip var som mina egna. Det var bara jag som tog hand om dem. Men det var en helt annan sak att ha hela ansvaret själv och att kunna se om något är fel ocg kunna fodra rätt vilket jag anser är mycket viktig del. Det är så mycket man inte tänker på innan man skaffar djur. Inte bara hästar. Ska du skaffa häst tycker jag att du först och främst ska sätta dig ner och läsa och lära dig så mycket du kan om allt som inte har med ridningen att göra. Foder skötsel allt. För du kommer att ha andvändning av det, det kan jag lova. Jag kan säga att jag visste nog för lite när jag skaffade häst men jag är glad att jag gjorde det för jag har lärt mig otroligt mycket. Men jag hade i alla fall i början bra hästmänskor som hjälpte mig att komma till rätta och lära mig saker.
En annan sak som man lätt glömmer är alla kostnader som medkommer med hästägande.
Man tror alltid att det ska vara billigare än vad det är.
Jag tror att det kostade för mig ca 40-50 000 om året att ha min häst. Klart att det kan vara stor skillnad beroende på vart man bor, för att inte tala om skador sjukdommar mm som kan tillkomma.
Men man ska veta att man har råd även om hästen blir sjuk.
Det är mitt råd till dig. :D

Jag tycker du resonerar förnuftigt!
Det är ju lite en fråga om hur gammal man själv är också, och hur mycket tid man har över efter skola/jobb. Ekonomin verkar du ha kollat upp vilket är bra.

Själv hade jag ridit nästan 20 år på ridskola en till flera ggr/vecka och ridit privathästar en del och kände att nej, det här räcker inte...jag vill ha en egen att träna och ta hand om, inte alla andras! Jag hade då gått en massa kurser och även undervisat lite i hästhållning för barnen på ridskolan så då var man tvungen att veta lite iallafall, plus att jag hade stalltjänst några helger i månaden så mocka och fodra det kunde jag! :D

Nä men jag började vilja ha mer än bara detta och sökte då först efter en foderhäst över sommaren att ha hemma på gården men så hittade jag drömhästen och behöll honom i 1.1/2 år! Så mannen hemma fick bygga stall och vi gjorde paddock och skaffade transport och nu går det bara inte att vara utan häst!!! :)
Det är det bästa jag gjort!!

Men som de andra säger, det tar mer tid än man tror och det är mer jobb, även om det är jätte roligt för det mesta!

När jag väl fått hem pållen blev jag lite skraj och tänkte, vad har jag gett mig in på? Tänk om jag inte klarar detta!Jag kan ju ingenting!!
Men det har gått så bra så och tar man bara sig tid med hästen och tränar för instruktör och har bra människor ikring sig så går det nog för det mesta bra!

Hoppas du kommer fram till ett bra beslut och lycka till!! :)

jag tycker visst att det spelar en viss roll hur länge man hållit på med hästar. Man kan ju inte som helt okunnig skaffa sig en häst som sen får lida för att man vet för lite. Det gäller ju att inte bara kunna rida. Man måste veta hur man ska utfodra hästen och hur den ska skötas i största allmänhet. Jag tyckte det var en bra id'e av dig att ta en häst på foder, för då får du känna på hur det är att ha egen häst och ändå har du ägaren att fråga om råd när så behövs. Väldigt bra tänkt tycker jag!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
878
Senast: Squie
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 528
Senast: Kajsalisa
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: Raderad medlem 147980
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka