Jag har ridit i ca 2 år ( + en höst för många år sen så det räknar jag inte :smirk

. Då har jag mestadels ridit islänningar ( fick ganska fort de mer svårridna pållarna ) men efter ett år på dessa så skulle jag rida ut på en kompis väldigt heta travare. Och vilken skillnad det var! På att rida denna heta travare i öppet landskap med endast min kompis med. Stor skillnad på privat- och ridskolehäst alltså. Jag kände mig så bortkommen - som en total nybörjare!
Men för snart ett halvår sedan så satt jag för första gången upp på en storhäst då jag började på "vanlig" ridskola. Red denna travare två gånger till (med många månader emellan) och helt plötsligt kunde jag kontrollera denna filur och de flesta hästar kändes det

som då detta vbl var en stor utmaning för många som red henne och i synnerlighet mig (stor omställning fr islänning till vbl). Det gav mig självförtroende att jag faktiskt kan rida

.Lite mindre än fyra månader på ridskolan så hittade jag en häst som jag ville ha på foder (bilden)

, hade då åkt omkring och provridit ett par hästar (allt fr islänningar till travare) och då fått lite mer erfarenhet av olika sorters hästar. Jag fick den här hästen som jag ville ha på helfoder (fast delat med en vän)

- och jag känner nu att jag är mogen för att ha en egen häst (så länge jag står i ett stall med kunnigt folk som man kan rådfråga vid behov). Kommer dock ihåg när ägaren visade allt som skulle göras varje dag att jag tänkte "vad har jag gett mig in på?", men efter några dagar så blev det en rolig rutin

, och allt jobb känns verkligen värt det!
Så..har du ridit lite olika typer av pållar (känsliga, tunga, starka, tokiga

etc) så har du lite bättre kött på benen ang om du tror din ridning räcker till ( iaf så känns det bättre psykiskt att veta att man kan kontrollera olika sorter). Är du ansvarsfull? Ett plus :smirk: - annars blir det ju synd om pållen. Om jag vore dig så skulle jag testa på att vara halv/helfodervärd till en häst till att börja med så du vet om ekonomin räcker (alla mina pengar går till foderhästen; nya skydd som går sönder, ridkläder då dessa slits oerhört när man rider mycket, täcken som går sönder, sadlar, morötter

, privattränare osv osv). Lycka till med hästen om det blir ngn