Vet inte vad jag ska ta mig till!

C

Cecely

För ca 1,5 mån sedan köppte jag ett 9 årigt vbl sto. Hennes bakgrund ser ut så att hon har blivit tävlad tills hon var 5-6 år och fick därefter föl. Sen des har hon mer eller mindre bara stått. Jag fastnade för detta sto för att hon är väldigt lyhörd och har en otrolig utstrålning. När jag skulle köpa henne så lånade jag först hem henne i 2 veckor för att de sa att hon kunde vara het när man red på henne (egentligen nått som är väldigt vanligt när det gäller vbl som tävlat), jag tänkte att ta jag det bara lugnt och stilla nu och inte stressar så kommer hon att förstå att hennes nya liv kommer att vara lugnt och stilla. jag red bara 2 gånger på prövotiden och det gick hyffsat bra, kärvde inget då utan bara skrittade en liten stund. När jag sen hade köppt henne så har jag gått ut med henne och longerat mycket, ridit ett par gånger med en annan tjej. De gångerna har det gått jätte bra, inget stim alls!
Men nu till mitt problem. För någon vecka sedan red jag ut själv för första gången. När jag kom en bit från stallet så blev hon som förbytt. Hon blev en rodeo häst!! Hon stegrade,bockade mm. Det slutade med att jag inte vågade sitta kvar längre utan trillade av med flit. Då tog jag allt med en nypa sallt och tänkte att hon kanske hade mycket överskottsenergi som hon ville bli av med. Största problemet den gången var också att hon sprang hem så jag hade ingen chans att hoppa upp igen. Dagen efter så tog jag en tur igen med henne, denna gången tillsammans med en kompis och detta gock jätte bra! Men så nu i helgen så skulle jag rida igen. Red ner till paddocken för att skritta lite men vi kom inte ett helt varv runt spåret utan hon flippade ut igen! Denna gången slutade på samma sätt förutom att jag landade riktigt illa! :( Jag förstår verkligen inte vad som händer med henne! Jag tappar all kontakt med henne, hon lyssnar inte alls. Vad tror ni det är som händer med henne? Vet inte alls vad jag ska ta mig till för som jag känner nu så vågar jag inte sitta upp igen!
 
Ojdå, det är så det kan vara ibland.

Du kan inte ringa dom gamla ägarna och höra om hon har gjort likadant hos dom när dom har ridit henne ensam?

Många hästar blir som förbytt när man rider dom ensamma.
 
hej

Har själv varmblod så jag vet hur det kan vara. Jag tycker du kan prova att longera henne en stund innan ridturen, då kanske hon gör av med lite energi. Sen kan det vara så, att hon, eftersom hon lyckades första gången, lärt sig att man slipper om man bråkar. Hade jag varit dig hade jag ridit ut med andra en period, eftersom det gick bra, tills du lärt känna hästen ordentligt. Går inte det så be någon gå/cykla med dig framför hästen.
Det är alltid svårt att veta hur man ska korrigera innan man känner hästen. Om du känner att du själv inte vågar och är osäker, så är det kanske en ide att inte utsätta dig själv och hästen för de situationer som du vet skapar en konflikt. Du skas du själv känner dig säker annars smittar du av dig på hästen och risken är att hon tappar respekten för dig som ryttare och då är det ännu svårare att komma till rätta med problemen. "Skam den som ger sig"

Lycka till! :)
 
hej

Har själv varmblod så jag vet hur det kan vara. Jag tycker du kan prova att longera henne en stund innan ridturen, då kanske hon gör av med lite energi. Sen kan det vara så, att hon, eftersom hon lyckades första gången, lärt sig att man slipper om man bråkar. Hade jag varit dig hade jag ridit ut med andra en period, eftersom det gick bra, tills du lärt känna hästen ordentligt. Går inte det så be någon gå/cykla med dig framför hästen.
Det är alltid svårt att veta hur man ska korrigera innan man känner hästen. Om du känner att du själv inte vågar och är osäker, så är det kanske en ide att inte utsätta dig själv och hästen för de situationer som du vet skapar en konflikt. Du ska själv känna dig säker annars smittar du av dig på hästen och risken är att hon tappar respekten för dig som ryttare och då är det ännu svårare att komma till rätta med problemen. "Skam den som ger sig"

Lycka till! :)
 
Många varmblod tränas alltid tillsammans med andra så hon kanske aldrig lärt sig att vara ensam. Hur är hon när hon blir lämnad i stallet el hagen? Du kanske får börja träna henne att vara ensam.

Tills det funkar så tycker jag oxå att du ska rida ihop med andra, det är bättre än att utsätta sig för situationer då man tappar kontrollen. Sen när ni är mer säkra på varann så kan du prova på att rida henne ensam.

Har du provat köra henne? De flesta travare är säkrare när de går i vagn än när de rids. Du kanske kan börja köra en gång i veckan eller så.
 
Det låter ungefär som min häst var utom att hon flippade ur när hon inte fick bestämma.
Försök ta det lugnt med henne, ställ inga krav alls, utom att hon ska lyssna på dig.
Rid inte om du känner dig rädd, då blir det bara fel.
Tänk på att det troligtvis snurrar i hennes huvud rätt mycket (om hon inte har ont nånstans) så det viktiga är att ta det lugnt, men bestämt med henne.
Ge heller aldrig upp och stressa aldrig med henne!
Man måste kunna rida ut på sin häst ensam.
Det kommer att lösa sig, bara du fortsätter jobba med henne, gå promenader, lär henne lyssa på dig, och låt henne få tid att bygga upp ett förtroende för dig.
Du får gärna pm:a mig om du vill, jag vet precis hur det är, mitt travarsto var likadan i början.
 
Det verkar som om hon inte vill vara ensam. Lär henne vara ensam med dig. Gå promenader istället. Gå gärna samma runda. Såsmåningom kan du ha sadel på henne när ni är ute och går, och när hon känns lugn sitter du upp och hoppar sedan av igen ett par gånger under promenaden. Efter ett tag kan du nog rida hela rundan. Under tiden du tränar detta tycker jag inte du ska rida tillsammans med andra. Min ena häst vill oxå helst ha sällskap. Om jag rider med sällskap varje gång en längre tid blir han mer osäker när vi ska rida ut själva igen. Det vore nog bra om din häst lär sig att rida ut ensamma är "det normala". Längre fram kan du säkert växla mellan att rida ensam och med sällskap. Lycka till!
 
Jag vet inte hur gammal du är eller vad du har för bakgrund med häst, men travare hanteras ofta av vuxna människor o t om gamla.....en aktiv travare har en fast hand som "stöd"och kanske är det så att du är oerfaren och hästen blir osäker på dig...det är ETT alternativ, det andra alternativet är(som jag skulle göra) är att när du rider ut ensam så försök vara lugn och UTGÅ från att det är du som bestämmer och att det kommer att gå bra......OM hon börjar "bråka igen så skulle jag (faktiskt) ta och ge henne en korrigering med spö och "fråga henne om det är någon hemma"....en travare som startats skall man inte förvänta sig ett sånt beteende utav, utan hon vet precis vad det handlar om och förmodligen så är hon osäker på dig som boss....
Felet många ggr när travaren blir ridhäst är att när ni tycker att dom är "heta" så är dom för oss Normala....ett nomalt joggtempo tycker ridnissar är alldeles för fort och börjar då dra i hästen som inte fattar någonting och blir osäker på vad som är "fel"
Klart det finns heta hästar oxå...men de flesta kan nog "ses" heta utan att dom eg är det....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp