Bukefalos 28 år!

Vetekli vs sojamjöl.

Lejonstjarna

Trådstartare
Jag måste ge mina två varmblod proteintillskott och undrar nu lite om dessa fodermedel. Jag har föra vintern fodrat med sojamjöl och var jättenöjd med resultatet. Så nu undrar jag om vetekli är bra för hästar som lätt får kolik? måste det blötlägas? hur mucket är max dosen pär häst /dag?
 
Vetekli måste du fukta innan du ger eftersom det dammar. Vetekli har maxgiva på 200 g per 100 kg häst tror jag att det var. Vetekli innehåller bara en tredjedel(inte ens det) lika mkt protein som soja gör. Soja kan du ge 100 g per 100 kg häst.

Vetekli är bra för magen sas, men du borde ta reda på varför hästen får kolik!
 
Okej då vet jag tack. :)anlednigen till koliken hittas inte tråts stor utrednig på Helsingborg. och han har nu varit frisk i 9 månader men man är ju försiktig fortfarand.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp