Bukefalos 28 år!

tgd

Trådstartare
Varför är det så sällan vetekli med i de foderstatsförslag man läser här på forumet? Är vetekli inte så bra? Är det inte "bra" att höja upp fosforkvoten med vetekli samt samtidigt få upp proteinet; dvs "ta bort" fosforbalans och lite soja (som är vanliga förslag) och ersätta med vetekli?
 
Jag tycker det är himla bra som protein och fosfortillskott. Jag använder det ofta i min foderstatsförslag.

mvh Jessica
 
Jag tycker att vetekli är med rätt ofta? Fast jag håller med om att det också rekommenderas enorma mängder fosforbalans ibland (därmed inte sagt att fosforen inte behövs eller att folk räknar fel!!!).

Usch, foder är en djungel! :smirk:
 
Ibland hamnar man i ett läge där maxgivan av vetekli inte riktigt täcker behovet och då kan det bli mycket fosforbalans. :crazy:

mvh Jessica
 
Proteinet i vetekli tror jag inte heller har samma höga smältbarhet som tex havre, dessutom tar de inte upp fosforet i vetekli riktigt som de ska har jag lärt mig. Dessutom finns det ett ämne i vetekli som drar ner veteklits status som fodermedel. Jag använde det i små mängder förut så hästarna kunde få morgongröt på morgonen. Vissa ger det för att hålla igång magen då är det bättre att ge linfrön.

Cissi :bump:
 
Jag fick lära mig av min mor nån gång när hon gick en resturang kurs att fröna sammlar föroreningar i skalet, och därför ska man undvika tex kli för att det inehåller mycket mera föroreningar än tex hel havre,
 
vetekli är bra ,men om jag inte missminner mig ska man inte ge för stora givor kli om man ger 2 kg eller mer .(utav kraft fodret)
 
Återigen ett utslag av "vi vet inte vad vi ger, men chansa inte med det här"... Stora givor havre ger rätt mycket fosfor, kli innehåller mycket fosfor. Det är därifrån det kommer att man inte bör ge kli vid större spannmålsgivor. Men det hänger ju på vad resten av foderstaten innehåller.
 
Jag sa inget om hur DU utfodrar, utan över din generalisering.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 852
Senast: Habina
·
Trädgård & Växter Vi har en hagtornshäck som har dragit mot det omedgörliga. Vi står nu inför att ta ner den rejält. Tror ni att det kan fungera och få en...
Svar
8
· Visningar
435
Senast: monster1
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 013
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp