vetekli!!!

ragge

Trådstartare
undrar hur mkt vetekli man kan ge som mest??vet en som gav sin häst 1 1/2 liter innan det va blött, sen gav hon 1/2 lite torrt betfor(sedan uppblött)Jag har hört att "förr"(innan man analyserade) så skulle man ge hälften av vetekli mot betfor, någon som vet?:confused: :confused:
 
Sv: vetekli!!!

i min "gamla" foderbok (sen 60-talet.) står det att man kan ge upp till 5 dl. (torr) om hästen är "ruggig" i pälsen eller är"urfallen". men även som hjälp vid pälsfällning/sättning.

min egen erfarenhet av vetekli är att hästarna kan "reagera" med "fodergallor" om man ger "förmycket")
 
Sv: vetekli!!!

Du ska inte ge mer än 100g vetekli per 100kg häst. Gav min 500g i vintras och det var ungefär 17-18dl.....
 
Sv: vetekli!!!

Har ingen erfarenhet av kli, då jag ej fodrar med det. Men har hört det samma som "Salasolen" skrivit, 100g per 100 kg/häst.

/Linda
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 621
Senast: Hoarfrost
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
985
Senast: tanten
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp