Madick

Trådstartare
Är det någon som provat den stora veteludden som finns för häst? Jag är hemskt sugen men vill gärna höra ngt om den.

Senast ändrad:
Sv: Vetekudde

Jag har inte provat just "vetekudden till häst" men har provat vetekudde till häst (typ fyra gånger så stor som en standard till människa). Är du bara intresserad av just den modellen som jag tror kan jag inte bidra, men mina erfarenheter av vetekudde i allmänhet till häst är att det fungerar.

Använde min flitigt till rygghästen under höst/vinter/vår innan BoT kom. Märktes stor skillnad på om hästen hade stått med eller utan värme på ryggen. Uppvärmningen var till viss del redan avklarad och bockandet uteblev oftast helt.

Jag har en sån och den fungerar jättebra. Jag använder den dock själv och inte på hästen. Perfekt storlek till min onda rygg :D

Jag har en sån och den fungerar jättebra. Jag använder den dock själv och inte på hästen. Perfekt storlek till min onda rygg :D

Hot-horse heter den jag tittat på och storleken lockar ju till min egen rygg också förstås. Kanske får titta på extra örngott så den får jobba dubbelt.

Jag köpte min på Husaby hästklinik, vet inte vad märket heter. Den är ungefär som en vanlig huvudkudde i storlek (givetvis inte lika tjock).

Aha, den här är mycket större. Täcker gott och väl hela korset och ner på sidorna. Vad kan det vara, 70 cm lång kanske.

Intressant! har aldrig hört om den men den verkar helt klart intressant, googlade och läste. Men hur värmer man upp den? Inte har jag ju en stor mikro i stallet precis....

Jag såg "hot horse" för typ två veckor sedan. Tyckte det var lite väl dyrt bara för att testa...

Så med hjälp av ett örngott, symaskin och en 18kgs säck med vete från lantmanna så sydde jag mig en egen till en kostnad av 100kr. Fast iofs använde jag bara typ 3kg av 18 o morsan fick resten för att uppdatera deras vetekuddepark! 18kg räcker länge!
wpid-dsc_1500.jpg

Vet inte om det fungerar prestationsmässigt, men det värmer upp bra innan massage. Min lilla häst har nämligen en inflammation i låret som skall masseras med liniment dagligen. Den inflammationen har gjort att hennes länd varit låst, så jag inbillar mig att det säkert inte är till nackdel att "värma upp" muskeln där...

Jag fick tipset av ET att använda vetekudde innan ridning till min hästs känsliga rygg. Enligt henne var det mycket bättre än BoT. Kollar nu på lite olika lösningar, men göra ett eget av ett örngott känns ju väldigt smidigt! Då behöver jag inte visa sååå mycket av mina (ej befintliga) syfärdigheter. Tack för tipset :).

Intressant! har aldrig hört om den men den verkar helt klart intressant, googlade och läste. Men hur värmer man upp den? Inte har jag ju en stor mikro i stallet precis....

Den här går att vika ihop så den får plats i mikron. Just nu svär jag bara över att jag sålde min när jag blev sambo i somras.

Ja, för mig går det bort oavsett kom jag på. Jag har ingen mikro i stallet alls. Kanske framöver i personalutrymmena, men det är väl inte så poppis att lägga in hästkuddar där folk ska ha sin mat...

Ursäkta lite ot men tänkte att det här är ju lite liknande, kanske nån som är intresserad.
Jag har inte testat vetekudden till häst. Jag har däremot sett ett täcke från Barefoot som innehåller sådana värmekuddar med något flytande i (vet inte vad de heter) som man bara knäcker till en liten metallbit i och så blir kudden varm och håller sig varm en lång stund. Sedan får man koka själva kudden för att aktivera den igen till nästa gång. Men det är ju ett alternativ om man inte har mikro i stallet. Om jag får ett i julklapp som jag önskar mig så ska jag återkomma med rapport.

Sådana handvärmare har jag haft. Men hur stor är kudden? När den är värmd blir iaf handvärmarna stenhårda så frågan är om man får ner den i nåt kokkärl eller om man måste ha en stor häxkittel ;)

Det täcket jag har sett har 5 kuddar på varje sida från bogen till svansen, ser ut att vara ca 20-30 cm långa. Men det går nog åt en kastrull modell större för att få ner dem. Horsetherm heter täcket, googla så ser du bild.

Senast ändrad:

Hmm, tycker det verkar omständigt. Känner jag mig själv skulle det knappt bli använt. Jag har ett BoT nättäcke, frågan är hur mkt effekt det egentligen ger. Jag använder det inte superofta men jag har nog egentligen inte märkt nån större skillnad när jag gjort det. Tror vetekudden skulle ha större effekt. Men man ska ju kunna hantera det rent praktiskt också, BoT är ju enkelt då det slipper värmas upp osv.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 110
Senast: Görel
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 309
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
773
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈