Veterinär eller ej. Dilemma.

Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Jag jag brukar vaccinera mina mot det,samtidigt som jag vaccinera mot det andra. Det är ioförsig teoretiskt möjligt att jag skulle ha missat det, men det vore lite förvånande eftersom de inte vaccineras samtidigt. Så nån av dom borde ju i alla fall ha fått sitt? Eller så har de fått någom av varianterna som vaccinet inte skyddar mot.
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Om hunden inte har någon temp, äter och dricker ua samt har ork när h*n inte hostar kan du avvakta. Problemet med kennelhosta och andra luftvägsviroser är att det tof tillstöter kård.omplikationer i form av bakteriella infektioner. Och då ska hunden under vård. Detsamma gäller om hunden pga sin hosta inte kan/förmår äta och dricka normalt, då krävs understödjande behandling.

Man brukar inte ge hostdämpande i normalfallet, då är det bättre med slemlösande. Eller inget alls. Att själv testa ut doser i direktöversättning från humansidan är aldrig att rekommendera (har noterat att ts inte vill göra det heller).

Fortsätt att tempa. Får hunden feber eller nedsatt allmäntillstånd - åk in. Det känns snopet att åka in i onödan, men det händer ibland. Och jag kan lova att det känns ännu värre att ha struntat i att åka in och få hjälp när det är för sent! Så dum ska du inte känna dig!

Japp, jag åkte ju in i onödan med den stora, trots att jag vet allt du skriver. Men det var ju på vetrinärens inrådan. Jag hoppas verkligen att försäkringen tänker täcka det för där rök pengarna som skulle till hans besök för benet i januari.
Självklart så HAR jag pengar som täcker även det besöket, men så roligt är det ju inte.
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

I början på november blev jag varnad av vet. för att det gick så mycket kennelhosta. Och efter en vinthundutställning i November var det massa hundar som fick kennelhostan och blev jättedåliga. En greyhound hade blivit avvisad från platsen för att den faktiskt var dålig :eek::( och sedan blev många som sagt dåliga. Flera fick lunginflammation som följd, och en varghundsvalp dog. Dom afghaner jag känner som var där var vaccinerade mot kennelhosta men blev ändå väldigt dåliga så mattar satt och vakade om nätterna. Kanske går det någon starkare form som vaccinet inte skyddar mot, mtp att flera faktiskt fick lumginflammation som följd?

Hoppas han är på benen snart.
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Ja, flera av mina vänners hundar är sjuka med. Jag har aldrig varit med om en sådan epedemi faktiskt. Annars brukar det bara var en eller ett par som insjuknar.

Natten var lugn för ceasarm nu hostar han nästan bara när han blir aktiv, vilken han fick bli vid fyra tiden när rottisen behövde rusa ut med kass mage. Himla tur att man tentapluggar och inte jobbar efter de senaste nätterna *s*
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Kanske går det någon starkare form som vaccinet inte skyddar mot, mtp att flera faktiskt fick lumginflammation som följd?

Hoppas han är på benen snart.

Kennelhosta kan orsakas av flera olika virus och bakterier. Saxat från SVAs hemsida:
Flera virus och bakterier orsakar hosta hos hund. Hundens parainfluensavirus typ-2 och bakterien Bordetella bronchiseptica har, var och en för sig, i experimentella studier visats orsaka hosta hos hund. Andra smittämnen, som hundens adenovirus typ-2, hundens herpesvirus typ-1, mykoplasma-arter, streptokocker, pasteurella-arter, koliforma bakterier och pseudomonas-bakterier har också påvisats hos hostande hundar, men då främst som sekundärinfektion eller eventuellt bifynd.

Vaccinet innehåller enbart hundens parainfluensavirus och adenovirus, så alltså kan hundar drabbas fast de är vaccinerade.
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Vad jag hört om att lindra hostan vid kennelhosta,så är det precis som med människor,hundarna ska dricka mycket vatten,för då blir inte hostan så "slemmig",och därmed mer lätthostad!

Bekantingen som sa det har haft kennelhosta,och hon mutade med extra vatten,smaksatt med något gott,men bara LITE,så inte vattnet blir tjockt,en skvätt buljong,eller en tesked sås.

Kanske går att prova?
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

KL: Glömde att skriva att de doser mina hundar får har jag fått rekommenderade av min veterinär. Jag skulle aldrig våga att ge mina djur någon sorts medicin utan att kolla med vet. först. Olika djurslag (inklusive Homo Sapiens) reagerar olika på olika substanser, och så har man ju de oerhört varierande vikterna mellan hundraserna...

Nu har jag det så lyxigt att jag har två pålitliga smådjursveterinärer att telefonrådfråga.:laugh:
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Ja, vaccinet ges som en dos spray i nosen.
Iallafall pa de hundar jag haft.
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Litet trådkap kanske?

Min 7mån Whippa har också kennelhostan. Det jag tycker är jobbigt är motionen.
Hon har ingen feber och hostar nu bara några gr om dan, men man ska ju ändå ta det försiktigt med motionen...
Unghunds Whippet som inte får springa fritt, utan bara ta korta koppel promenader är = allmänt skitjobbig!
Äter på allt hemma, jagar allt som rör sig ute så mkt att jag ramlar och får en vacker lårkaka:mad:
Dessutom äter hon dåligt och det börjar nu synas.
Vad göra? Gissar att det bara är att vänta ut:(

Var bara tvungen att skriva av mig!

Hoppas dina frisknar till snart!!!!
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Jaså du menar så! Jag trodde att du menade nån sorts ohyrespray..! :D Ja, det finns vaccin mot kennelhosta som ges som en aerosol i ena näsborren. Men det är fortfarande vaccin!
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Litet trådkap kanske?

Min 7mån Whippa har också kennelhostan. Det jag tycker är jobbigt är motionen.
Hon har ingen feber och hostar nu bara några gr om dan, men man ska ju ändå ta det försiktigt med motionen...
Unghunds Whippet som inte får springa fritt, utan bara ta korta koppel promenader är = allmänt skitjobbig!
Äter på allt hemma, jagar allt som rör sig ute så mkt att jag ramlar och får en vacker lårkaka:mad:
Dessutom äter hon dåligt och det börjar nu synas.
Vad göra? Gissar att det bara är att vänta ut:(

Var bara tvungen att skriva av mig!

Hoppas dina frisknar till snart!!!!

Ja mina får bara gå svängar runt kvarteret. Jag fuskade lite på julaftonnatten när B piggnat till och innan C insjuknat på riktigt - men det borde jag som synes kanske inte ha gjort.:crazy:

Men jag tyckte så ohyggligt synd om dom som inte fått röja i snön. Vi bor ju i Gbg och det är kanske den enda vi får och bägge älskar verkligen den.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 861
Senast: Luff
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 004
Senast: Hund!
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har...
2
Svar
28
· Visningar
4 976
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp