Veterinär eller ej. Dilemma.

escodobe

Trådstartare
Hundarna har kennelhosta.Då hostar dom rejält och det finns egentligen inget att göra åt det eftersom det är virus. Det vet jag ju om.

Trots det så skrämde särbon upp mig över stora hundens andning, att den var tyngre än vanligt, ringde blå stjärnan för att kolla "när ska man oroa sig" tex tecken på sämre syresättning osv. Jag poängterade att hunden var pigg och hostade mindre än han tidigare gjort och inte verkade ha temp. Men fick svaret "kom in. Helst nu" så kvällen innan julafton så vi åkte in och fick diagnosen "svullna halsmandlar.:o, kennelhosta inget att göra" Det var första gången jag åkt in i onödan och jag kände mig verkligen fånig (och fattig) över att ha åkt in på jourtid.

Nu igår började lilla hunden och vi har varit vakna hela natten eftersom han hostat som en galning och fått upp mängder med slem. Blå stjärnan säger "kom in om han mår dåligt"när jag undrade över hostdämpande. Ja bra mår han ju inte eftersom han hostar som en blådåre och hostspyr ner sängen och soffan med slem ett par gånger i timmen, men det ligger ju i sjukdomens natur så att säga.

Men det är ju inte mycket mening att åka in och ta upp tid för att konstatera att "det är kennelhosta, inget att göra om han inte har lunginflammation"...

Å andra sidan så gör det ont i mig att se honom hosta som en galning. Han blänger surt och begriper inte alls varför han inte kan andas ordentligt.:cry:
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Fy vad jobbigt! Stackars Ceasar. Och Brutus med förstås. Jag hade nog försökt få nåt hostdämpande. Kan man använda vanlig bisolvon på hundar som man kan till hästar? Cerberus har haft Kennelhostan två gånger, båda gångerna har han bara blivit lite sjuk. Första gången hade han visserligen feber - i typ fyra timmar. Och hostade slem typ en gång. Inte alls så där mycket, det måste ju vara jättejobbigt för dom. :crazy: Hur som helst så vet jag flera här i Gbg som fått lunginflammation av det ganska nyligen så jag hade nog varit lite på min vakt om mina blev så dåliga. :(
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Grejen med hostdämpande är ju att slemmet ändå måste upp. Men han blir ju rätt slak av att hosta hela tiden. Ska tempa honom igen och se.
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Ja det är sant. Jag tänkter mer som när man själv hostar så där galet, att man typ får kramp så man inte kan hosta mer och att det är skönt att få lite vila. Fast Bisolvon och sånt är väl slemlösande med, det var mer det jag menade. Hoppas han blir frisk snabbt iaf!
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Bägge mina fick det också nyligen valp på 10 veckor och unghunden på 7månader.
Valpen klarade sig bäst med lite torra hostningar, unghunden hostade mycket mer och framförallt mer slem och det forsade snor från näsan.
Jag gav båda Bisolvon i barndos framförallt unghunden när hon var som värst för att hjälpa henne få upp slemmet, misstänker att det kanske minskar risken för lunginflammation och framförallt gör det livet lite lättare för dem.

Nu är båda i stort sett återställda.
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Har du testat receptfri hostmedicin? Exempelvis Bisolvon?

Då kostar det iallafall inte 1000:- bara att stiga genom dörren som det skulle göra på Blå Stjärnan :D
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Är lite rädd för att mixtra på egen hand.
Men han har ingen temp och är inte sämre än att han äter sin frukost och busade mellan hostattackerna på promenaden. Värre är det nog för matte som inte fått en blund i ögonen.
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Du behöver ju inte ge hunden halva flaskan. Men doseringen för barn har jag kört på och rekommenderat. De hundar jag känner som fått Bisolvon har iallafall överlevt.
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

När jag hade kennelhosta fick mina bisolvon, de fick från en spruta som man doserar till barn med, de satt fint och väntade på sin tur, det var tydligen gott!
De fick lite granna med några timmars mellanrum, allt för att mildra halsen.
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Ja, hundarna brukar älska det!

Dessutom är det betydligt billigare än att sätta in foten på en veterinärklinik. Min gamla veterinär var outstanding som tipsade om massor av sådana här saker. För att skona en fattig tjejs plånbok :love:
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

KL: Mina får också Bisolvon, fast i tablettform. 1 hel (8 mg) till 14-kg hunden och 1/3 - 1/4 till 4-kg hunden. (Det blir lite inexakt när man delar tabletten)

Bisolvon är ju slemlösande, inte hostdämpande.
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

KL: Mina får också Bisolvon, fast i tablettform. 1 hel (8 mg) till 14-kg hunden och 1/3 - 1/4 till 4-kg hunden. (Det blir lite inexakt när man delar tabletten)

Bisolvon är ju slemlösande, inte hostdämpande.
Slemlösande hade han inte behövt i alla fall. Nu har han varit okey så länge han inte är aktiv, men inatt kom det upp MÄNGDER med slem. Tillslut gav vi helt enkelt upp och bäddade runt honom med en stort täcke som vi kunde slänga i tvätten. Det var så att jag kollade honom för uttorkning en gång i timmen. Har svårt att fatta att en så liten kropp kunde producera så mycket slem:crazy:.
Nu sover han dock gott:love:
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Ja, det viktiga är ju att slemmet kommer upp. Slemmet irriterar dessutom = hosta.
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

Om hunden inte har någon temp, äter och dricker ua samt har ork när h*n inte hostar kan du avvakta. Problemet med kennelhosta och andra luftvägsviroser är att det tof tillstöter kård.omplikationer i form av bakteriella infektioner. Och då ska hunden under vård. Detsamma gäller om hunden pga sin hosta inte kan/förmår äta och dricka normalt, då krävs understödjande behandling.

Man brukar inte ge hostdämpande i normalfallet, då är det bättre med slemlösande. Eller inget alls. Att själv testa ut doser i direktöversättning från humansidan är aldrig att rekommendera (har noterat att ts inte vill göra det heller).

Fortsätt att tempa. Får hunden feber eller nedsatt allmäntillstånd - åk in. Det känns snopet att åka in i onödan, men det händer ibland. Och jag kan lova att det känns ännu värre att ha struntat i att åka in och få hjälp när det är för sent! Så dum ska du inte känna dig!
 
Sv: Veterinär eller ej. Dilemma.

De flesta vaccinerar mot kennelhosta. Men det finns olika sorters virus och de kan få kennelhosta även om de är vaccinerade. I regel blir den mycket lindrigare än den blir på en hund som inte är vaccinerad. Sen verkar det som att de finns någon sorts virus som inte vaccinet "biter" på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 861
Senast: Luff
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
6 999
Senast: Hund!
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har...
2
Svar
28
· Visningar
4 976
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp