Veterinär som fått erinran - hurra!

J

Jeeves

Lite rättvisa finns det tydligen ändå här i världen...

Det måste helt enkelt vara samma veterinär i mellanskåne som jag råkade ut för i våras som nu har fått en erinran för sitt agerande, som ledde till att en häst avled i kolik.:( Jag hoppas att det är samma veterinär - så att det inte finns fler stolpskott till veterinärer därute.

Min historia är i stort sett identisk med den hästägare som anmält honom, med skillnaden att min häst överlevde eftersom jag tog ett snabbt beslut om hämtning av djurambulansen Hbg. Ett beslut som jag fick hjälp o stöd i av en helt underbar veterinär med bas i Hbg, är hopplös på namn men visst var det Teres hon hette i förnamn.:crazy: En ängel i a f, som kom ut tillsammans med ambulansen o påbörjade behandling på plats innan avfärden. Jag är rätt säker på att hon räddade hästens liv.

Nåväl - innan dess hade jag förtvivlat ringt runt i halva länet, till privatpraktiserande vet, till distriktveterinärer och slutligen till den veterinär som nu fått en välförtjänt erinran. När jag ringde honom hade min häst kastat sig våldsamt i boxen, rullat fast ett flertal och var nästan inte kontaktbar. Jag grät o snörvlade, ringde och ringde. Svaret jag fick efter att ha beskrivit mina försök att få tag på distriktsvet o andra ( det var helg och jourtid ) så frågar han bara avmätt om jag var kund hos honom, hade serviceavtal med honom - det hade jag inte, visste inte ens att sådant existerar. "Nej, då kan jag tyvärr inte komma heller" säger han då. "Vem har du som veterinär i vanliga fall frågar han." Jag svarar och han säger då; "ja,ja - hon har ju ingen jour men om du istället hade haft avtal med mig så hade du haft en veterinär som kör ut på jourtid.":eek:
Denna veterinär bor 10 minuter härifrån, hade inga andra sjukbesök ( inte som han sa i a f ) men åkte inte ut för att vi inte var hans kunder. Jag förklarade igen hästens tillstånd, men det var kalla handen. Jag var både chockad och så arg att jag skakade efter samtalet - man inbillar ju sig att veterinärer likt läkare har ngn slags etik och vill rädda liv om de har möjligheten:(

Han har nu blivit fälld - inte p g a att han nekat vård utan för att han gett vissa råd på telefon och sedan ändå inte kört ut. Jag tycker det är konstigt att man ö h t kan neka men glad att han åkte dit ändå, om än på dessa grunder.

Tror inte att jag tackade Theres tillräckligt den gången p g a chocken men man kan ju hoppas på att ngn som vet vem hon är läser detta o vidarebefodrar mitt tack!
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Kan bara säga grattis till dig!
Väntar själv på ett ärende där jag hoppas av hela min själ att veterinären blir fälld och mer därtill.
Vill ha veterinärer som är kompetenta och som går att lita på när man står där maktlös och ber om hjälp.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Jag förstår dig men förstå faktiskt veterinären också.

Skall du som veterinär tvingas köra ut när som helst oavsett om djurägaren är kund eller inte? Kräver vi det av andra yrkesgrupp?
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Men finns det inte någon lag på att det iaf ska finnas en jourveterinär att få tag på?
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Men finns det inte någon lag på att det iaf ska finnas en jourveterinär att få tag på?

Om det är en veterinär som har jour skall han givetvis köra ut. Frågan är hur vi ställer oss till en veterinär som inte har jour och vägrar åka ut vilket gör att ett djur dör?
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Man kan ju knappast kräva det av en veterinär som inte jobbar men TS borde ju fått reda på vem som hade jouren när hon ringde DV.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Man kan ju knappast kräva det av en veterinär som inte jobbar men TS borde ju fått reda på vem som hade jouren när hon ringde DV.

Ja DV's jour borde ju absolut ha åkt på det. Men det var väl inte en DV som tråden handlar om, eller har jag tolkat fel?
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

lite kl
Tycker inte heller det verkar som om denna vet hade jour. Och tycker också att man måste respektera andra människors privata tid. Givetvis ställer många vet upp om det är akut men man ska inte som djurägare räkna med att alla gör det.

Till TS, nu verkade det som om du fick tag på vet ändå (hbg) men varför vände du dig inte till DV's jour istället för den vet som inte ville koma ut?
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Jag undrar varför du inte kritiserar din ordinarie Vet?

De kan inte vara standby hela tiden.

Tycker inte om att det är sådan glädje över att läkare o Vet. får en erinran eller värre.
Vem ska våga ta sådana jobb, där du kan bli avstängd på livstid.
Bättre att bli politiker:D Man får bara en annan post inom ett annat departement eller blir landshövding eller ambassadör i Lillepluttland.:angel: om man klantar sig.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Svarar alla här; Jag är fullt medveten om att "min" veterinär inte hade jour och hon svarar heller aldrig utanför hennes ordinarie arbetstider. Däremot har hon en tel svarare där hon hänvisar till distriktsveterinärerna samt till de olika närbelägna djursjukhuset. Så långt inget konstigt, jag är väl medveten om hur hon tjänstgör och ringer alltid distriktarna på jourtid.

Detta gjorde jag även denna gång och fick tag på jourhavande vet där, som var upptagen med ett annat akutärende och gjorde bedömningen att det skulle ta minst två timmar. Jag började då ringa runt till halva Skånes distriktsveterinärer, alla inom rimligt avstånd men INGEN kunde köra ut! Började slå i katalogen efter de privatpraktiserande veterinärerna som fanns inom en radie av 5 mil. Den enda som HADE JOUR och som följdaktligen svarade på sin telefon var denne eminente veterinär i vår egen kommun. Så det var alltså INTE på hans fritid som någon påstår.

Han vägrade komma ut av en anledning; jag var inte "hans kund". Han är beredd att låta ett djur dö p g a detta. Att en veterinär skulle bete sig så fanns inte i min värld - förrän nu.

Jag skulle vilja se er min, ni som tycker att veterinären var i sin fulla rätt att vägra, om det gällde ert eget djur som ni ser liggandes på golvet, svårt plågad av smärta och ni vet att en person, i tjänst, som är 10 min därifrån SKULLE kunna rädda eller åtminstone lindra djurets smärta men gör inte detta, av ekonomiska skäl.

Om denne veterinär på allvar tror att detta är vägen till fler kunder så får han nog tänka om. Jag talar om för ALLA djurägare i min bekantskapskrets hur han bemötte oss i nämnda situation och alla har hittills reagerat med avsmak för den brist på etik som veterinären har visat. Sen om det är lagligt eller ej att agera så, det är en annan femma.

Så, tillåt mig att hurra för erinran.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Att svara i telefon, är det samma som att ha jour.
Modellen att bara ställa upp för egna kunder på jourtid kanske kan synas konstig för oss som har jour för de flesta, men den är knappast olaglig.
PL
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

När jag ringde jourhavade vet (DV) för mitt föl höll på att dö så sa han att han var för trött för att komma så jag fick vänta 7-8 timmar på honom. Det var på håret att fölet överlevde och det var pga att jag tvingde honom att sätta dropp på fölet för han ville inte det han ville vänta och se utvecklingen :confused:

Jag förstår din förtvivlan men det var därför jag frågade om vad som hände med den riktiga jouren.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Nej, olagligt är det inte, men djupt oetiskt enligt min mening. Det är därför jag gärna talar om för folk runtomkring hur just denne veterinären har betett sig - varför gynna en sådan "affärsidé"?

Det finns så många andra bra veterinärer att anlita istället.

Ville dessutom gå ut med en varning så att ingen annan i området hamnar i en liknande situation.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Nej, olagligt är det inte, men djupt oetiskt enligt min mening. Det är därför jag gärna talar om för folk runtomkring hur just denne veterinären har betett sig - varför gynna en sådan "affärsidé"?

Vad man har för affärside måste väl ändå vara upp till var och en. Inte skäl nog att prata skit om någon så att den personen av den anledningen ska få färre kunder.

Det som är mer betydelsefullt är om veterinären är en duktig veterinär eller inte, och om de fallen veterinären sköter, om de sköts bra.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Alltså förlåt men vad är ni för människor? Jag håller helt med Jeeves. Har man jour så har man jour - kund eller ej som ringer. Får man säga så ens? Jag tror inte man kan neka någon vård om man har jour bara för att vet. anser att denna person inte kund hos denna. OCH - bara ett helt personligt tillägg - jag förstår mycket väl om ni inte vill rädda ett djur som behöver akut vård, man kan ju faktiskt vara väldigt trött och då är det ju jobbigt - men jag skulle aldrig - ALDRIG kunna göra det! :mad:
Skämes ta mig fan! Det är pinsamt att ni sitter och försvarar en sån person.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Är så trött på alla här på buke som försvarar veterinärer som inte använt det sunda förnuftet.Har man inte sunt förnuft har man inget inom vetyrket att göra.Är oxå trött på att höra om veterinärers dumma uttryck och kommentarer när folk ringt till dom och bett om hjälp.
Blir fan rädd.

Menar nu inte att en vet som inte har jour ska åka ut,är man ledig så är man men har man jour så har man oxå jour:devil:
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Är oxå trött på att höra om veterinärers dumma uttryck och kommentarer när folk ringt till dom och bett om hjälp.
Blir fan rädd.


Fast har du inte hört veterinärens dumma kommentarer själv så kan du ju inte själv garantera sanningsenligheten i de dumma kommentarerna.
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Alltså förlåt men vad är ni för människor? Jag håller helt med Jeeves. Har man jour så har man jour - kund eller ej som ringer. Får man säga så ens? Jag tror inte man kan neka någon vård om man har jour bara för att vet. anser att denna person inte kund hos denna.


En privatpraktiserande veterinär med egen praktik måste väl själv få lägga upp hur arbetet ska skötas. Är man tvungen som veterinär att ta alla fall som ringer?
 
Sv: Veterinär som fått erinran - hurra!

Nej en privat vet är naturligtvis inte det, lika lite som än Dv som är ledig. Även en Dv har rätt att prioritera o sålla vad som kan vänta o vad som måste tas direkt.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 383
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 025
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 846
Senast: Lobelia
·
Övr. Katt Hej! Har en liten honkatt som flyttade in hos mig för ca 2 veckor sedan. Då var hon aningens mager o utsvulten. Då hon strukit runt...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp