Veterinärbesiktning och köpekontrakt

A

Annakarenina

Har några frågor angående veterinärbesiktning. Har bestämt mej att köpa unghäst (tvååring) från en uppfödare. Är det värt att kosta på en veterinärbesiktning med röntgen, eller räcker en vanlig veterinärbesiktning på kliniken? Tänker att en unghäst, ska det väl inte vara några förslitningsskador o dylikt på? Det är jag som bekostar besiktningen, och hur mycket ca går en vet.bes med röntgen på?

Har också fråga angående kontraktet. Duger ett vanligt kontrakt, liknande sånt man köper på ridsportsaffären? Vad är viktigt att tänka på? Så att kontraktet blir så bra uppstyrt som möjligt.
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

Den kan ju ha lösa benbitar som har slitit på lederna. Röntga även bakknän.
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

Tycker det beror på ,dels vad hästen kostar, och om det finns fynd dvs gallor som kan tyda på lösa benbitar och om hästen har en dolda felförsäkring sen födseln .

Därifrån sen bedömma riskerna har ej röntgat häst från 70 000 kr med dolda felförsäkring som gått igenom besiktning .
Tycker man skriker röntga numer för köp av 20 000 kr hästar .

Mia
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

Hur mycket kostar en besiktning med röntgen? Beroende på vilken ras du ska köpa finns det ju olika saker som kan vara bra att kolla upp med röntgen, och med tanke på alla löpande kostnader man får med häst kan jag tycka att röntgen är en bra investering, oavsett prisklass på hästen. Jag är dock en sådan som fäster mig massor vid mina djur, och inte planerar att sälja dem någonsin, om inget oförutsett händer.
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

Dom behöver ju inte vara galliga för att dom har lösa benbitar. o att röntga dom e en bra investering i fall det ligger en benbit o skaver. Har en kompis som köpte en häst på auktion som inte var röntgad o hade inga gallor men lösa benbitar i bakknäna o dom hade slitit på leden så mkt så hon fick slaktas.
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

Hästen ligger i spannet mellan 50-60 000. Är en ridhäst med dressyrstam.
Har inte gjort mycket, gått o skrotat i hage, växer sakta, så man har inte påbörjat någon utbildning ännu. Bara den sedvanliga grundhanteringen. Bra stam efter Holländsk hingst.

Köpekontraktspapper hittade jag dock av bra sort, för köp, av näringsidkare enligt konsumentköplagen, i en annan tråd här, som jag tyckte var bra!
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

Sök här på forumet så finns det massor av trådar om kontraktet.
Att kolla på ett vanligt standardkontrakt kan väl vara bra men för att täcka allt du känner är viktigt så kan det ju vara bra att utforma det själv. Det finns många bra saker att tänka på om du läser trådarna här :)
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

Har nu ringt kliniken och hört om kostnad iallafall, och med röntgen hamnar summan runt 6000, ja jag tycker det kan vara värt det, så nu är det bestämt, att det blir röntgen också. Tänker köpa med livrem och hängslen denna gång! ;)

Men är det någon som vet, hur det fungerar med plåtarna, får man svaren på röntgen på en gång det vill säja samma dag?

Var så nervös då jag ringde (gillar inte prata i telefon) att jag glömde fråga, och nu har jag tappat modet att ringa igen. Är en klinik (regionhästsjukhus) som ligger i närheten av uppfödaren, och har rätt långt att åka, tänkte ta hästen med mej hem direkt efter besiktning ifall den går igenom och vill inte sitta och åka med hästtransport i oförättat ärende.

Ja jag kollar runt lite i de andra trådarna ang kontrakten.
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

De får fram bilderna direkt så du behöver inte vänta på svaren :)
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

Jag har alltid fått se bilderna efter en kort stund, men de vill ofta ha en veterinär som kikar på dem, men det brukar inte ta så lång tid. Nu håller jag tummarna för att det går bra alltsammans, jag tycker du är klok som röntgar.
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

Har också en annan fråga nu. Säljaren vill att jag skall vara den som betalar veterinärbesiktningen, och det tycker jag är självklart, då jag har undersökningsplikt som köpare. Men om röntgen skulle visa på något, är de inte beredda att dela på besiktningskostnaden.
Är det normalt förfarande? Eller är de snåla? Kändes lite snålt tycker jag, ifall det skulle visa sej, att det är något fel på hästen, så har de ju fått sig en gratis besiktning och gratis röntgen.

Från början lät det som, att man ifall det skulle visa sej att det fanns några fel på hästen, kunde tänka sej att iallafall diskutera saken. Men de ringde idag och sa, att de isåfall inte skulle stå för några besiktningskostnader, inte ens dela kostnaden.
För mej utstrålar det signaler om, att det skulle vara något lurt med hästen, eller att man är snål.
Vad tror ni? Är det normalt förfarande? Snålhet? Något lurt med saken?
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

De får ju ingenting. Det är din besiktning och dina plåtar. Självklart lämnar du inte ut dem till säljaren bara för att du har dem. I så fall får de väl köpa dem mot t ex halva kostnaden.

Jag lämnar inte ut besiktningspapper på en häst bara för att ägaren vill det, betalar jag så äger jag besiktningen.

Däremot tycker jag det är helt OK att ägarna inte vill betala röntgen, oavsett resultat.
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

Ja, så tänkte jag inte, att besiktning och plåtar är mina. Bra tips, ifall att! :)

Själva röntgenundersökningen och den ordinära veterinärbesiktningen är två separata kostnader på den klinik jag valt, och jag föreslog att röntgenundersökningen, skulle jag stå helt själv för, Det var den vanliga undersökningen, som kostar för sej, som jag ville de skulle dela på isåfall, men det gick de inte med på trots att man lät påskina att så skulle göras när vi var dit och tittade, ifall veterinären skulle hitta något fel.
Tyckte det bara var lite surt att de ändrat sej helt plötsligt!
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

Nu har man varit iväg på besiktning, och kan säja att det var tur man tog en röntgen. Hästen visade sej ha en konstig utväxt på kotan på ett ställe som absolut inte är bra, som förmodligen kommer att påverka negativt vid belastning. Alltså inget som märks nu, men kan ge problem när den rids i framtiden etc. Vilket ger reservation i försäkringen i såna fall. Veterinären hade aldrig sett nåt liknande, så h*n kunde inte bedöma hur mkt hållbarheten skulle påverkas, men påverkas gör den.

Synd på en så i övrigt trevlig individ. Får dock hoppas att säljaren är ärlig och uppger felet till framtida presumetiva köpare, annars mår jag dåligt å hästens vägnar.

Nåt som jag sedan tyckte var något fräckt, var att säljaren nästan kastade sej över besiktningspapperen och försökte slita dem ur handen på oss, och säjer -Kan ni ge mej kopian!!:o
Mitt svar blev: Näe, men du kan få köpa den. (vilket säljaren direkt tackade nej till)

Stort tack Lovisa Elenora :laugh:, för att du påminde mej om att besiktningen är min, ifall jag betalar! Kände på mej att det var något lurt i görningen, då man helt plötsligt ändrade sej från att ha velat vara med och betala halva besiktningen, tills jag ville ha en röntgen på pållen. Man ska gå på magkänsla.
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

Hej,

Jag hann inte svara i tråden förrän det var försent.
Bra där att du röntgade!

Här kommer en uppsats... :angel:
Tycker inte priset spelar någon roll, jag röntgar alltid!
För jag vill inte stå där sen med en häst som är osäljbar, kanske max kan promenad ridas och så har jag själv betalat fullpris. Eller att man i bästa fall kan operera bort benbit med allt vad det innebär av risk, konvalecens och kostnader.
Det är tillräckligt som kan hända med den efter att jag har köpt den så att säga.

Jag har gjort samma som dig och fått stå för dyr röntgen och bes på hästar som man inte kunnat köpa pga betydande rtg fynd.
Det blir mycket pengar för att få vara spekulant!
Det ligger i köparens intresse att undersöka hästen, visst, men det är ju faktiskt skönt även som säljare att allt är ok så man slipper riskera en tvist.

Det är ett faktum idag att en röntgen krävs för att du ska kunna använda en vettig försäkring i framtiden, såvida du inte kan ta över en obruten försäkring från föregående ägare/uppfödare. Den ska i så fall vara på en relevant summa. Men det händer ju bara inte att det finns en sån, vem försäkrar sina föl för 75-100k?
Så att man behöver röntga hästar vid köp idag kan man väl tacka försäkringsbolagen för.

Kommer dock aldrig att köpa en häst av någon som inte står för röntgen om inte dennes häst går igenom utan "för hållbarhet väsentliga avvikelser".
Det blir helt enkelt för dyrt, om man har otur med 2 hästar så har man vips lagt 15 000, helt galet!

Ska jag själv sälja vill jag röntga först så jag vet vad jag har för vara, och kostnaden för detta lägger jag på priset. Tycker själv det är väldigt bra försäljningsargument, men inte så vanligt.
Betydligt bättre att få åka och provrida en som är kollad tänker jag.

Hoppas nu du hittar en annan stjärna, men betala inte undersökningar om inte hästen går igenom.
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

Det är ett faktum idag att en röntgen krävs för att du ska kunna använda en vettig försäkring i framtiden, såvida du inte kan ta över en obruten försäkring från föregående ägare/uppfödare. Den ska i så fall vara på en relevant summa. Men det händer ju bara inte att det finns en sån, vem försäkrar sina föl för 75-100k?
Så att man behöver röntga hästar vid köp idag kan man väl tacka försäkringsbolagen för.

Jag har inte behövt röntga någon av mina hästar för att få och kunna använda en vettig försäkring.
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

Nej men då har du haft tur och inte fått problem med något som hade kunnat upptäckas på en röntgen vid ditt köp.
Man daterar pålagringar och benbitar. Fanns de där före du tecknade eller höjde försäkringen och sen orsakade problem eller sekundärproblem så får du inte ut det på din försäkring.
 
Sv: Veterinärbesiktning och köpekontrakt

Nej men då har du haft tur och inte fått problem med något som hade kunnat upptäckas på en röntgen vid ditt köp.
Man daterar pålagringar och benbitar. Fanns de där före du tecknade eller höjde försäkringen och sen orsakade problem eller sekundärproblem så får du inte ut det på din försäkring.

Nu har du ju helt fel. Det var ju precis det jag fick; ut på försäkringen. Både veterinärvård och livförsäkring. På båda hästarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 055
Senast: Ninnurur
·
Gnägg Nu önskar jag att alla ni kunniga hästmänniskor kan tipsa mig lite! Jag är äntligen på väg att köpa unghäst (har en äldre häst sedan en...
2
Svar
22
· Visningar
3 542
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 843
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 429
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp