Veterinärbesök x2

M

Millimetern

I torsadgs va vi iväg med bägge kissarna för att få den årliga vaccinationen. Allt gick bra och kissarna va helt underbart snälla!!

Så på fredagsmorgonen upptäcker pojkvännen att en sv katterna fått tag på ett mockasnöre och tuggat i sig ca 30 cm under natten :eek:
Ringde till veterinären för råd...och fick flera olika bud. Tog det säkra före det osäkra och fick en tid mitt på dan för undersökning.
Tydligen hade det då gått för många timmar för att dom skulle kunna framkalla kräkningar och få ut det den vägen utan det borde ha börjat gå ut i tarmarna. Så kissen fick vätska insprutat under huden i nacken och sedan lite paraffin och kontrastvätska genom munnen.

Veterinären sa att chanserna för att det kommer ut rätt väg är riktigt stora...men jag kan ändå inte sluta oroa mig :(
 
Tror inte du behöver oroa dig (lätt att säga) men det kommer säkert ut den naturliga vägen.
 
Ja nu har det gått ca 1½ dygn sedan han tuggade i sig snöret...
Han har varit på lådan och bajsat en gång men ingen skymt av någon kontrastvätska då.
Någon som vet hur ofta en kisse brukar gå på lådan??
 
Min katt åt en ca 15-20 cm lång kvist när han var liten.. Ngt stack ut ur baken och kan gick och knep med svansen.. vi undrade vad tusan det var, och upptäckte grenen.. Mamma fick dra ut den..

Så om min katts tarmar klarar en stark kvist, så klarar nog din ett mockasnöre! Min katt är idag 13 år och still going strong!
 
ååå ja då låter det ju lovande...
Det som vet. är rädd för i sånna här fall när det gäller snören är att det ska typ dra ihop tarmen om den fastnar...som jag förstod det :confused:
Men dom sa att det va mycket farligare om dom typ ärit i sig sytråd för det kunde tydligen skära i tarmen om den fastnar :eek:

Kan medela att han har varit på lådan en gång till i dag och då disikerade jag var ända liten plutt!
kontrastvätskan har börajt komma ut så då borde ju inget sitta fast iaf.
Men jag såg ingen skymt av något blått mockasnöre så det är bara att hoppas på att det har luckrats upp så pass mycket att det inte syns...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en irländsk setter/golden tik som bara är 1,5 år. I några veckor har vi åkt in och ut från den stora veterinärkliniken. Började med...
Svar
15
· Visningar
1 925
Senast: Maggie
·
L
Katthälsa Natten till gårdagen gick min lilla exotictjej bort. Hon var en liten tös på 7 månader, mest i växten vilket vi trodde härrörde från...
Svar
7
· Visningar
1 800
Senast: Hedwig02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp