Bukefalos 28 år!

Irländsk setterblandning som inte är kry

Maggie

Trådstartare
Har en irländsk setter/golden tik som bara är 1,5 år. I några veckor har vi åkt in och ut från den stora veterinärkliniken. Började med att hon kräktes blod,hade kräkts nån gång på dagen inget blod dock. Vi fick komma in på en gång. Hon röntgades och dom gjorde ultraljud. Hittade inget förutom en fläck som dom trodde hade täppt till tarmen. Denna syntes inte på ultraljudet. Hon fick dropp och blev pigg. Fick diagnos troligen magkatarr. Dietfoder och losec och andapsin. Gick en vecka sen fick hon totaldiarré och kräkningar. In igen och få vätska,blev inlagd igen. Och dom säger att hon är jättepigg och inte kräks där.
Får hämta henne och nu har jag en hund hemma som kräks och hulkar på nätterna. Magisk tid vid 3-4 på natten. Det knorrar i magen på henne så jag vaknar av det. Hon får sista målet vid 9 på kvällen och det första på morgonen vid halv 6. Hon kräks vatten och har hon fått i sig gräs kommer det upp. Hon rapar långt innan dess och får upp mat som hon tuggar om. Hon sväljer hela tiden som att något sitter fast i halsen.
Vid sista hemgången fick hon Flagyl,Omeprazol och Canicur + andapsinet. Jag känner att det är någe knas med henne- hos veterinären bad jag om en gastroskopi 3 gånger men dom ville inte för att dom tyckte hon va så pigg. Men hon är inte det. Känns mest som att jag är i vägen och dom bara rycker på axlarna.
Hur ska jag gå vidare?
 
Men det är ju ett av sveriges största djursjukhus. Dom borde väll veta hur och vad dom ska behandla.
 
Säger som de andra, byt. Det spelar nog inte så stor roll hur duktiga de är, om du känner att du inte blir lyssnad på behöver du vända dig någon annan stans. Kanske blir det till och med så "bakvänt" att någon annan, mindre veterinär får hjälpa dig hitta vad som är fel och sen återvända till den större kliniken för att åtgärda det, men man måste ju hitta vad som är fel först.

Det kan vara så enkelt att det är en fråga om personkemi, du kanske upplever att du är jättetydlig med hur orolig du är medan veterinären du har att göra med tycker du håller med henom om att hunden nu mår bra. Funkar inte kommunikationen er emellan så blir det ett väldigt trampande runt i cirklar, man kan tycka väldigt mycket om att man borde bli lyssnad på men det är nog väldigt sällan det handlar om att motparten inte vill förstå - man kommunicerar bara inte på samma sätt och det enklaste är att hitta någon som förstår en. Tyvärr.

Jag har ingen aning om vad som är fel på din hund (min första tanke efter din beskrivning är främmande kropp, men det borde de ju ha upptäckt), jag hoppas ni kan lösa det snabbt så hunden får må bra igen! Jag tror dock att det är dags att prova med en annan veterinär. Eller möjligen ta hjälp av någon annan som följer med till veterinären ni går till nu och försöker hjälpa till att förklara att det här funkar inte, något är fel.
 
Jag tycker också du bör anlita en annan veterinär.

Ett annat tips är att ge en bit torkad nötlunga precis innan ni går och lägger er. Jag har fått tipset här och i någon period hade min gamla tik problem med att hon kräktes på tom mage, då funkade nötlungan väldigt bra.
 
Jag tycker också du bör anlita en annan veterinär.

Ett annat tips är att ge en bit torkad nötlunga precis innan ni går och lägger er. Jag har fått tipset här och i någon period hade min gamla tik problem med att hon kräktes på tom mage, då funkade nötlungan väldigt bra.
Håller med, man kan ge t ex 1 mariekex direkt ni hör att det knorrar i magen för att binda vätskan så hon inte kräks. Om du berättar var i landet ni finns så kan vi kanske rekommendera bra vet.
 
Uppsalaområdet. Så ni kanske vet vilket djursjukhus jag varit vid.
Hon går på strikt diet-inget annat än dietfoder.
Vi har varit inne på att rådfråga en annan klinik -för att få ett annat utlåtande men man tycker att dom borde kunna sina saker.
 
Kan hon ha en skål med mat stående framme under natten? Så hon kan äta om det börjar kurra i magen? Hade kanske hjälpt tillfälligt i alla fall.
 
Även jag säger byt veterinär.

Du säger att hon ibland äter gräs. Har man kollat noga I halsen på henne? En kompis till mig fick söva sin tik eftersom gräs hade snurrat in sig I tonsillerna. Man var alltså tvungen att söva och pilla bort gräset som snurrat in sig rejält. Det satt så att det irriterade kräkreflexen.
 
Nej, dom gick direkt på magproblemet, fast jag påtalade att hon betedde sig konstigt i halsen.
Men peppar peppar,inget kräks inatt,gav mat vid 22 igårkväll så jag får börja ge senare.
 
Om det är magkatarr så kan jag berätta om vår vovve som har kronisk magkatarr. Vi införskaffade en foderautomat just för att kunna fördela maten över hela dygnet, 5-6 mål/dygn. När det är en bättre period så får han mat en gång på natten och när det är lite sämre två gånger. Nu ger vi vovven torrfoder som vi blöter upp under dagen men han får det torrt under natten, vilket fungerar. Det finns automater som man även kan använda blötfoder i.

Vi gav också losec och andapsin men tyckte inte att det gav bra effekt. Nu ger vi omeprazol 10 mg vid behov 1-2 ggr/dag när han inte ätit, vilket alltid sker på natten i så fall.

Om han kräks vilket är ytterst sällan så blir det skonmat i nån dag eller två. Fiskbullar i buljong och ris brukar vi ge.

Hoppas ni hittar problemet och att vovve snart mår bättre!
 
Ja fast även om det verksamma ämnet är det samma så är det inte samma "ingredienser" (hittar inte rätt ord :-) och jag märker stor skillnad på min hund. Omeprazolen fungerar bättre.
Där kan jag hålla med. Jag har fått Omecat senaste månaderna och den fungerar inte lika bra som Omeprazol - smått irriterande :meh:
 
Vi fick losec första omgången omeprazol andra. Den kuren är slut nu. Inga kräkningar sen jag började ge mat senare på kvällen men nu har diarrén återkommit. Canikur fick hon sista i torsdags. Kan ju vara därför . Ska man ha is i magen eller kontakta veterinär igen?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 764
Senast: fejko
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 714
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 493
Hundhälsa Tänkte om någon kunnig människa här inne har någon idé, blir det inte bättre får vi såklart ta ett besök till veterinären. Natten mot...
Svar
14
· Visningar
2 218
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp